Få timers undervisning øger børns økonomiske viden betragteligt

Hvert år i uge 11 holder Finans Danmark Pengeuge i hele landet. I 10 år har initiativet nu eksisteret, hvor de ældste elever i grundskolen kan deltage og både bruge undervisningsmaterialet udarbejdet i samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening og undervisningsforlaget FORSTÅ og få en bankmedarbejder ud og gæsteundervise. Og nu viser en helt ny undersøgelse at undervisningen virker. Børn, der er blevet undervist i privatøkonomi i løbet af Pengeuge, øgede deres finansielle viden med hele 18 procent.

Pengeuge. De fleste kender efterhånden initiativet. I år deltog 700 skoler i projektet, der leverer undervisning i finansiel forståelse til 7., 8. og 9. klasses elever. Projektet er sat i søen af Finans Danmark og det er helt op til matematiklærerne i de enkelte klasser, om de vil deltage.

Og noget tyder nu på, at undervisning i privatøkonomi i bare den ene uge gør en stor forskel for elevernes forståelse for økonomi.

Det er to cand.soc.’er i samfundsfag og erhvervsøkonomi – Sofie Kudahl og Clara Høj Jensen - der har undersøgt effekten. De har testet over 1.000 skoleelever i alderen 13-16 år på 55 skoler på tværs af landet. De har gennem 17 konkrete spørgsmål undersøgt eleverne finansielle viden, adfærd og holdninger før og efter deltagelse i Pengeuge.

Inden Pengeuge viste analysen, at de unges finansielle viden ikke var særlig omfattende. Gennemsnitligt kunne eleverne kun svare rigtigt på 54 procent af de otte spørgsmål, der handlede om finansiel viden. Efter undervisningen i Pengeuge svarer børnene korrekt på 63 procent af spørgsmålene.

”Vores studie har styrket evidensen for, at finansiel undervisning, herunder initiativer som Pengeuge, udgør et relevant redskab til at øge danske børns niveau af økonomisk forståelse og dermed ruste unge bedre til at navigere på det finansielle marked,” siger cand.soc. Sofie Kudahl.

Finansiel undervisning er vigtig i folkeskolen
De tydelige resultater får eksperterne til at pege på, at undervisning i finansiel forståelse i den danske folkeskole er mangelfuld.

”Finansiel undervisning udgør i dag kun en begrænset del i den danske folkeskole. Finansiel undervisning bliver først obligatorisk i danske skoler fra 7. klasse og foregår kun i et begrænset omfang. Det står i kontrast til de øvrige nordiske lande som Sverige, Norge og Finland, hvor finansiel undervisning er obligatorisk allerede fra 1. klasse,” siger cand.soc. Clara Høj Jensen.

I Finans Danmark har man siden 2014 stået bag konceptet med Pengeuge. Landets banker investerer hvert år mange ressourcer og tid i undervisningen af skoleeleverne. Og det er der en grund til:

”Finansiel forståelse er noget, man skal lære. Det er derfor, vi i Finans Danmark har udarbejdet undervisningsmateriale til folkeskolerne sammen med Danmarks Matematiklærerforening og undervisningsforlaget Forstå. Hvis vi på nogen måde kan være med til at sikre, at skoleeleverne forstår, at økonomi og budgetter er vigtigt for dem, for samfundet og for deres fremtid, så er vi glade. Gode pengevaner skal gerne begynde tidligt,” siger Stine Luise Goll, PA- og Kommunikationsdirektør i Finans Danmark.

Læs hele nyheden og hent analysen (finansdanmark.dk)

Stærke regnskaber i 2023 overstråler flere års udfordringer med indtjeningen i bankerne2.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den danske banksektor opnåede en høj indtjening i 2023, som dog kun bringer den op på niveau med det øvrige danske erhvervsliv i forhold til at levere afkast til ejerne. De flotte regnskaber for 2023 kommer efter en årrække med så lav indtjening, at den har ligget under IMF’s pejlemærke for en sund banksektor. Det er konklusionen i en ny analyse fra Finans Danmark, der også viser, at hvis tabene på udlån havde været på normalt niveau, ville bankernes afkast til ejerne heller ikke i 2023 have nået pejlemærket.