Flere informationer bør deles for at stoppe kriminalitet

Der er over 65.000 hvidvask-underretninger fra bankerne til myndighederne hvert år. Det viser en ny opgørelse fra Finans Danmark. Tallene viser, at deling af informationer er vigtigt, hvis kriminelle skal stoppes. Derfor håber Finans Danmark, at arbejdet med at øge delingen af viden fortsætter og udbygges.

Siden 2019 er antallet af underretninger fra bankerne til Hvidvasksekretariatet steget og steget. Nu ser tallene dog ud til at have fundet et naturligt leje, hvor omkring 70.000 underretninger om året alene fra bankerne er, hvad man må forvente.

”Vi er stolte af, at bankerne bidrager på den måde til at stoppe kriminalitet. Og vi vil gerne gøre endnu mere,” siger Kjeld Gosvig-Jensen, juridisk direktør i Finans Danmark.

Deling af information mellem bankerne og myndighederne er vigtigt i bekæmpelsen af kriminalitet. I 2023 blev samarbejdet udbygget med det Operative Danske Informations- og Efterretningsnetværk (Odin), der er et offentlig-privat samarbejde. Odin er et fortroligt forum, hvor der bliver delt informationer og viden om tendenser og metoder indenfor økonomisk kriminalitet og hvidvask. Netværket anvendes også til at overvåge mistænkelige transaktioner, der kan være relateret til terrorfinansiering.

”Odin samarbejdet er rigtig godt og jo noget, vi selv fra bankernes side foreslog tilbage i 2019. Nu har vi det. Men det betyder ikke, vi er i mål. Vi har brug for, at endnu flere kommer med i Odin, og vi har også brug for, at bankerne kan dele oplysninger med hinanden. Det er kun ved at tale sammen og dele oplysninger, vi kan komme skridtet foran kriminaliteten,” siger Kjeld Gosvig-Jensen.

Nye EU-regler kan være løsningen
Indtil nu har både EU-regler og nationale regler stået i vejen for, at banker deler oplysninger med hinanden om kunder, der eksempelvis er blevet underrettet om til Hvidvasksekretariatet. Det betyder, at personer, der begår kriminalitet og er blevet opdaget af en bank, kan gå over i en anden bank og begynde forfra, uden at bankerne må advare hinanden.

Et andet eksempel er, at kriminelle bruger flere pengeinstitutter og handler i netværk, som gør det kompliceret at opdage hele kæden og alle de personer, der er involveret. Hvis de kriminelle er dygtige, så kan den enkelte person og aktivitet konkret se lovlig ud, fordi kæden af aktiviteter er sløret.

Men nu sker der noget. For med EU’s nye AML-pakke bliver der åbnet for muligheden for at dele informationer.

”Jeg håber, at de danske myndigheder benytter lejligheden med den nye AML-forordning til at definere nogle anvendelige rammer for deling af oplysninger. De skal på den ene side gøre det muligt at udveksle oplysninger med hinanden og dermed bekæmpe kriminaliteten og på den anden side sikre, at det sker i respekt for databeskyttelsesreglerne,” siger Kjeld Gosvig-Jensen.

Læs hele nyheden.

Trods tårnhøj inflation og røde markeder: Rekordfå unge investorer stoppede med at investere i kriseåret 20223.5.2024 08:04:51 CEST | Pressemeddelelse

Med tårnhøj inflation og stigende renter var 2022 et økonomisk hårdt år for mange danskere. Alligevel var det rekordfå af de 18-29-årige investorer, som stoppede med at investere i 2022. Samtidig var de unge investorers vedholdenhed med til at sikre, at antallet af voksne investorer voksede til 1.400.000. Det viser en ny analyse fra Finans Danmark.

Stærke regnskaber i 2023 overstråler flere års udfordringer med indtjeningen i bankerne2.5.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Den danske banksektor opnåede en høj indtjening i 2023, som dog kun bringer den op på niveau med det øvrige danske erhvervsliv i forhold til at levere afkast til ejerne. De flotte regnskaber for 2023 kommer efter en årrække med så lav indtjening, at den har ligget under IMF’s pejlemærke for en sund banksektor. Det er konklusionen i en ny analyse fra Finans Danmark, der også viser, at hvis tabene på udlån havde været på normalt niveau, ville bankernes afkast til ejerne heller ikke i 2023 have nået pejlemærket.