Christian Kjær deler ud af tanker om sygdom og arv i ny TV 2-dokumentar

I en ny dokumentar, 'Christian Kjærs sidste vilje', der sendes på TV 2 og TV 2 Play 27. marts, har en journalist og filminstruktør fulgt forretningsmanden Christian Kjær gennem halvandet år.

Christian Kjær på Skærbæk plantage
Christian Kjær på Skærbæk plantage (TV 2 / Monday Media) Stills tilhører TV 2 og må kun anvendes i forbindelse med redaktionel omtale af TV 2 og TV 2s programmer.

Christian Kjær har i mange år gjort sig bemærket i den danske offentlighed. Først og fremmest som erhvervsmand og advokat med nær tilknytning til koncernen FLSmidth & Co. A/S, men derudover også som konservativ politiker, ven af kongehuset og tidligere kammerherre.

I dag står Christian Kjær dog ved en skillevej: Han er fyldt 80 år og er blevet ramt af Parkinsons sygdom. Derfor er hans liv ikke længere det samme, og han ved, at han ikke har mange år tilbage at leve i. Af samme grund har han et ønske om at få klarhed over sin formue, arv og sit eftermæle, fortæller han i den nye dokumentar, hvor også hans hustru, lægen Susan Astani-Kjær, medvirker.

- Jeg håbede virkelig, at vi havde mere tid til at have det sjovt, siger hun i dokumentaren.

Det er journalist og instruktør Ulrik E. E. Gutt-Nielsen, der står bag dokumentaren og har fulgt parret med et kamera gennem halvandet år af deres liv. Vi er både med ved renovering af et slot, på fisketur ved Skærbæk plantage og til stor, rund fødselsdagsfejring.

Indblik i tanker om den sidste tid

- Christian Kjær er et fascinerende menneske med en stærk historie. Programmet vil berøre mange facetter af Christian Kjær og Susan Astani-Kjærs liv og kommer blandt andet ind på deres ønsker omkring formuen og testamentet, samtidig med at vi får et indblik i, hvad Christian Kjær selv tænker om sin sygdom og sin sidste tid. Det er interessant at se og opleve, hvad der sker med os, når vi kigger tilbage på og reflekterer over vores egne liv på den måde, siger TV 2-redaktør Liv Michelsen.

I dokumentaren følger vi blandt andet parret på tur til Caribien, hvor klimaet skulle være bedre for Christian Kjær. Vi ser også, hvordan Susan Astani-Kjær tager sig af sin mand i deres forskellige hjem.

- Dokumentaren vil forhåbentlig også give et indblik i, hvordan Susan Astani-Kjær og Christian Kjær lever sammen som par, hvilken modstand de af og til møder, og hvordan de håndterer den. For det er udfordrende at leve med Parkinsons sygdom, og det får Christian Kjær også sat ord på i dokumentaren, siger Liv Michelsen.

'Christian Kjærs sidste vilje' kan ses på TV 2 og TV 2 Play onsdag 27. marts.