Elgiganten hjælper personer med handikap til gode indkøbsoplevelser
Sidder man i kørestol, har nedsat synsevne eller lever med angst, kan det være en udfordring at handle i butikker. Det vil Elgiganten gerne lave om på. Derfor har elektronikkæden opstartet et samarbejde med Inklusiv. En platform og app, der bringer butikskæder og personer med handikap sammen for at sikre optimale rammer for en god og tryg indkøbsoplevelse.

Alle skal have adgang til teknologi
Ditte Opstrup Andersen, PR & Kommunikationschef i Elgiganten, blev i efteråret 2023 kontaktet af Inklusiv:
Der er intet vi hellere vil have end glade og tilfredse kunder. Samtidig ønsker vi, at alle skal have glæde af teknologiens fantastiske verden – også selvom der kan være brug for lidt ekstra hjælp. Da inklusiv gjorde os opmærksom på en befolkningsgruppe, der har særlige udfordringer med at besøge varehuse som vores, var det derfor en selvfølge at opstarte et samarbejde.
En app der hjælper både kunder og medarbejdere
Med inklusivs app bliver brugere forbundet direkte med Elgigantens varehuse, hvor de kan booke en salgsassistent. En stor hjælp for både kunder og salgspersonale, forklarer Ditte:
Appen gør det nemmere for personer med handikap at planlægge deres indkøb, beskrive hvad de har brug for hjælp til og hvad de søger af produkter. Samtidig får vores salgsassistenter via samme app, mulighed for at forberede sig på kundebesøget ved at læse om de specifikke udfordringer eller købspræferencer, kunden har indtastet. Det giver nogle virkelig gode rammer for en tryg indkøbsoplevelse.
Michael Jensen, varehuschef i Elgiganten i Herlev, er stolt over at være med i samarbejdet:
Det giver os nogle spændende muligheder for at komme endnu tættere på vores kunder. Samtidig kommer vi på forkant med vores kunders behov og kan sikre dem et ekstra niveau af tryghed, når de handler hos os. Der har derfor været stor tilslutning til projektet i varehuset.
Det skal være endnu lettere at handle elektronik
Stifter og med-udvikler af Inklusiv, Kristian Schou Hedegaard, ser stort potentiale i samarbejdet med Elgiganten:
Når man lever med et handikap, kan det være meget udfordrende at handle - indkøb af elektronik kan især være ekstra udfordrende fordi, der er meget mere at forholde sig til og sætte sig ind i. Og for personer, der f.eks. lever med et kognitivt handikap, kan købet være fuldstændig uoverskueligt. Derfor er jeg rigtig glad for, at Elgiganten har tilsluttet sig vores app, så vores brugere får lettere ved at shoppe elektronik med dygtige rådgivere ved hånden.
Dansk Blindesamfund bakker op
Mange af vores medlemmer kan have store udfordringer med at udføre hverdagsaktiviteter som for eksempel at handle i butikker. Derfor er Inklusivs app et positivt tiltag, der kan øge graden af selvstændighed hos blinde og svagsynede og give os samme frihed og valg som seende kunder. Vi håber, mange butikker som Elgiganten vil tilslutte sig appen og bidrage til mere inkluderende købsoplevelser for mennesker med synshandikap, siger Ask Abildgaard, landsformand for Dansk Blindesamfund.
Baggrund:
Samarbejdet mellem Elgiganten og Inklusiv har siden oktober 2023 omfattet Elgigantens varehuse i Herlev, Århus/Skejby, Roskilde, Odense, Slagelse og Aalborg SV
Yderligere 13 varehuse er i marts 2024 koblet på samarbejdet: Næstved, Horsens, Hillerød, Grenå, Greve/Hundige (Waves), Gentofte, Thisted, Strøget, Amager (Fields), Esbjerg, Kolding, Sønderborg og Silkeborg.
Appen Inklusiv skaber inkluderende shoppingoplevelser for personer, der lever med handikap, samt for børn med særlige behov og kan hentes her: https://www.inklusiv.io/
Andre virksomheder, der benytter sig af appen, inkluderer bl.a.: Danefæ, YouSee, SpejderSport og Bahne.
Nøgleord
Billeder

Om Elgiganten
Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde-hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 47 varehuse landet over samt en af landets største webshops: Elgiganten.dk
Fra brug-og-smid-væk til cirkulær økonomi
Elektronikbranchen er under forandring og vi er ved at løbe tør for de materialer, der indgår i produktionen af ny teknologi. For planeten betyder det tabte ressourcer – for branchen er det et spørgsmål om at overleve: Hvis vi skal have produkter at sælge i morgen, skal vi reparere og genbruge den elektronik, vi sælger i dag. Det er derfor Elgigantens opgave at fremhæve de produkter med lavest energiforbrug og produkter, som påvirker miljøet mindst muligt – og hjælpe kunder med at træffe oplyste valg, så produkter opdateres, opgradere og repareres frem for at blive smidt i skraldespanden. Og når produkterne ikke kan anvendes mere, skal de genbruges.
Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der består af i alt 427 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 m2 store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.

Følg pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Elgiganten oplever eksplosivt salg af laptops14.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
-”Salget af laptops er steget eksplosivt i oktober, og det viser tydeligt, at danskerne reagerer på både Windows 10-udfasningen og de nye AI-funktioner som Co-pilot,” fortæller Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten. Salget af laptops i Danmark er steget eksplosivt i oktober, drevet af to klare faktorer: Windows 10-udfasningen den 14. oktober, som betyder, at ældre computere ikke længere modtager sikkerhedsopdateringer, og nye AI-funktioner som Microsoft Co-pilot, der gør moderne hardware mere attraktiv for forbrugere, der ønsker bedre digitale oplevelser og sikkerhed. -”Mange danskere opgraderer nu for at sikre deres data og samtidig kunne udnytte den nyeste teknologi fuldt ud,” fortsætter Peder. Sikker genanvendelse af gamle computere Mange danskere lader stadig gamle computere ligge i skuffen, fordi de er bekymrede for, hvor deres data ender. Hos Elgiganten kan kunderne aflevere deres elektronik i Secure Collect-containere, som er aflåste og plomberede. Data slettes først af autor
Beauty tech boomer8.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Skønhedsmarkedet fortsætter sin vækst i 2025, og Elgiganten mærker en tydelig stigning i interessen for beauty-produkter - salget i denne kategori er fordoblet sammenlignet med samme periode sidste år.
Elgiganten investerer i medarbejderudvikling: 400 ansatte deltog i årets største produktkursus.30.9.2025 12:55:36 CEST | Pressemeddelelse
Elgiganten har netop afholdt årets største produktkursus, hvor knap 400 medarbejdere fra hele landet var samlet til to dages træning og inspiration. Formålet var at styrke medarbejdernes kompetencer og give dem en unik indsigt i den nyeste teknologi og de nyeste hvidevarer - en investering i både faglighed, motivation og kundeoplevelsen.
Tusindvis af danskere bør opgradere PC’en i efteråret24.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Fra den 14. oktober 2025 stopper Microsoft al support til Windows 10. Dermed mister omkring 45% af de danske PC’er den løbende sikkerhedsopdatering, der i dag beskytter mod digitale trusler. Elgiganten oplever, at mange danskere stadig mangler at tage stilling - og tilbyder rådgivning, så overgangen bliver så enkel som mulig.
Odense først i Danmark: komponent-premiere trak folk til – fejringen fortsætter hele ugen9.9.2025 10:59:28 CEST | Pressemeddelelse
Elgiganten i Odense åbnede i fredags dørene til kædens første butik med et helt nyt gaming-univers dedikeret til PC-komponenter og gaming. Interessen var stor, da både gamere og nysgerrige kunder lagde vejen forbi for at opleve produkterne, aktiviteterne og de særlige åbningstilbud.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum