Elgiganten hjælper personer med handikap til gode indkøbsoplevelser

Sidder man i kørestol, har nedsat synsevne eller lever med angst, kan det være en udfordring at handle i butikker. Det vil Elgiganten gerne lave om på. Derfor har elektronikkæden opstartet et samarbejde med Inklusiv. En platform og app, der bringer butikskæder og personer med handikap sammen for at sikre optimale rammer for en god og tryg indkøbsoplevelse.

Luke fra Elgiganten hjælper Cecilie, der er blind, med at handle
Luke fra Elgiganten hjælper Cecilie, der er blind, med at handle Fotograf: Henrik Frydkjær

Alle skal have adgang til teknologi
Ditte Opstrup Andersen, PR & Kommunikationschef i Elgiganten, blev i efteråret 2023 kontaktet af Inklusiv:
Der er intet vi hellere vil have end glade og tilfredse kunder. Samtidig ønsker vi, at alle skal have glæde af teknologiens fantastiske verden – også selvom der kan være brug for lidt ekstra hjælp. Da inklusiv gjorde os opmærksom på en befolkningsgruppe, der har særlige udfordringer med at besøge varehuse som vores, var det derfor en selvfølge at opstarte et samarbejde.

En app der hjælper både kunder og medarbejdere
Med inklusivs app bliver brugere forbundet direkte med Elgigantens varehuse, hvor de kan booke en salgsassistent. En stor hjælp for både kunder og salgspersonale, forklarer Ditte:
Appen gør det nemmere for personer med handikap at planlægge deres indkøb, beskrive hvad de har brug for hjælp til og hvad de søger af produkter. Samtidig får vores salgsassistenter via samme app, mulighed for at forberede sig på kundebesøget ved at læse om de specifikke udfordringer eller købspræferencer, kunden har indtastet. Det giver nogle virkelig gode rammer for en tryg indkøbsoplevelse.

Michael Jensen, varehuschef i Elgiganten i Herlev, er stolt over at være med i samarbejdet:
Det giver os nogle spændende muligheder for at komme endnu tættere på vores kunder. Samtidig kommer vi på forkant med vores kunders behov og kan sikre dem et ekstra niveau af tryghed, når de handler hos os. Der har derfor været stor tilslutning til projektet i varehuset.

Det skal være endnu lettere at handle elektronik
Stifter og med-udvikler af Inklusiv, Kristian Schou Hedegaard, ser stort potentiale i samarbejdet med Elgiganten:
Når man lever med et handikap, kan det være meget udfordrende at handle - indkøb af elektronik kan især være ekstra udfordrende fordi, der er meget mere at forholde sig til og sætte sig ind i. Og for personer, der f.eks. lever med et kognitivt handikap, kan købet være fuldstændig uoverskueligt. Derfor er jeg rigtig glad for, at Elgiganten har tilsluttet sig vores app, så vores brugere får lettere ved at shoppe elektronik med dygtige rådgivere ved hånden.

Dansk Blindesamfund bakker op
Mange af vores medlemmer kan have store udfordringer med at udføre hverdagsaktiviteter som for eksempel at handle i butikker. Derfor er Inklusivs app et positivt tiltag, der kan øge graden af selvstændighed hos blinde og svagsynede og give os samme frihed og valg som seende kunder. Vi håber, mange butikker som Elgiganten vil tilslutte sig appen og bidrage til mere inkluderende købsoplevelser for mennesker med synshandikap, siger Ask Abildgaard, landsformand for Dansk Blindesamfund.

Baggrund:

Samarbejdet mellem Elgiganten og Inklusiv har siden oktober 2023 omfattet Elgigantens varehuse i Herlev, Århus/Skejby, Roskilde, Odense, Slagelse og Aalborg SV

Yderligere 13 varehuse er i marts 2024 koblet på samarbejdet: Næstved, Horsens, Hillerød, Grenå, Greve/Hundige (Waves), Gentofte, Thisted, Strøget, Amager (Fields), Esbjerg, Kolding, Sønderborg og Silkeborg.

Appen Inklusiv skaber inkluderende shoppingoplevelser for personer, der lever med handikap, samt for børn med særlige behov og kan hentes her: https://www.inklusiv.io/

Andre virksomheder, der benytter sig af appen, inkluderer bl.a.: Danefæ, YouSee, SpejderSport og Bahne.

Luke fra Elgiganten hjælper Cecilie, der er blind, med at handle

Om Elgiganten

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde-hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 47 varehuse landet over samt en af landets største webshops: Elgiganten.dk

Fra brug-og-smid-væk til cirkulær økonomi
Elektronikbranchen er under forandring og vi er ved at løbe tør for de materialer, der indgår i produktionen af ny teknologi. For planeten betyder det tabte ressourcer – for branchen er det et spørgsmål om at overleve: Hvis vi skal have produkter at sælge i morgen, skal vi reparere og genbruge den elektronik, vi sælger i dag. Det er derfor Elgigantens opgave at fremhæve de produkter med lavest energiforbrug og produkter, som påvirker miljøet mindst muligt – og hjælpe kunder med at træffe oplyste valg, så produkter opdateres, opgradere og repareres frem for at blive smidt i skraldespanden. Og når produkterne ikke kan anvendes mere, skal de genbruges.

Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der består af i alt 427 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 m2 store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.

Elgiganten og Ønskeskyen giver dig inspiration til årets julegaver17.11.2023 11:37:07 CET | Pressemeddelelse

Ønsker din teenager sig en PS5 eller har du selv sat et par Airpods på din julegaveønskeliste, så er du langt fra den eneste. Faktisk viser data fra Ønskeskyen, at der kommer til at ligge mange hårde pakker under juletræet i år. For når man dykker ned i de mere end 20.000 oprettede ønskelister med Elgiganten produkter, danner der sig et klart billede over de allermest populære julegaveønsker.