Gylle.dk

Transporten til helvede fortsætter: Danske svinetransporter sætter rekord

Del

Aldrig før har danske kødproducenter sendt så mange svin ud på lange dyretransporter. I 2023 blev flere end 12 millioner svin tvunget ud på lange ture over otte timer. Det er en trist udvikling, og de lange transporter bør helt forbydes, lyder det fra Dyrenes Beskyttelse i en pressemeddelelse 28. februar 2024.

Særligt kødannelse eller andre stop undervejs betyder i sommermånederne stigende temperaturer i lastbiler med dyr, som typisk ikke har noget køleanlæg i lastrummet. Foto: Dyrenes Beskyttelse
Særligt kødannelse eller andre stop undervejs betyder i sommermånederne stigende temperaturer i lastbiler med dyr, som typisk ikke har noget køleanlæg i lastrummet. Foto: Dyrenes Beskyttelse Dyrenes Beskyttelse

(Disclaimer: Dyrenes Beskyttelse skriver i deres pressemeddelelse om det stigende antal svinetransporter, at ”Himmelflugten fortsætter” – redaktionen har tilladt sig at anvende den mere korrekte beskrivelse set ud fra svinenes synspunkt: ”Transporten til helvede”. Ligeledes har redaktionen tilladt sig at ændre betegnelsen ”landmand” til det korrekte ”kødproducent” og ligeledes har vi udskiftet det familievenlige ord ”gris” med det sprogligt og biologisk korrekte ord ”svin”. Men eller står hvert eneste ord for Dyrenes Beskyttelses regning.)

Danske kødproducenter læsser som aldrig før hundredvis af levende svin på lastbiler og sender dem på lange, udmattende rejser ned gennem Europa til blandt andet Polen, Italien, Rumænien og endda Serbien. Det viser en ny aktindsigt, som Dyrenes Beskyttelse har fået udleveret af Fødevarestyrelsen.

I alt blev over 15 millioner levende svin eksporteret fra Danmark sidste år, heraf over 12 millioner på transporter af mere end otte timers varighed. Og her tælles svin, der er udført med fly fra Danmark, endda ikke med.

Af de nye tal for lange transporter fremgår det også, at kun 0,65 procent var svin, der blev transporteret til slagtning i et andet land. Over 98 procent var svin til ”yderligere opdræt”, altså småsvin til opfedning på en udenlandsk besætning.

”For første gang nogensinde eksporterede danske landmænd sidste år flere levende grise, end der blev slagtet herhjemme. Og nu viser tallene, at langt størstedelen er smågrise, som ender på lange transporter af mere end otte timers varighed. Det er forkasteligt og en forkert retning for vores fødevareproduktion,” siger Britta Riis, direktør for Dyrenes Beskyttelse.

Transporterne er belastende og stressende for smågrisene, men de er også med til at overophede det industrielle landbrug herhjemme, mener Britta Riis.

”Lange dyretransporter bør helt forbydes. Det eneste rigtige af hensyn til dyrevelfærd, klima og miljø er at producere fødevarerne lokalt der, hvor de skal spises i stedet for at læsse levende dyr på lastbiler og fly. Jeg synes, vores folkevalgte politikere skal sætte en bæredygtig retning for landbruget og ikke bare overlade det til markedskræfterne alene,” siger Britta Riis.

Op til 24 timers transport uden pause

Reglerne siger, at levende svin må transporteres i op til 24 timer uden krav om pause eller hvil, og det udnyttes i stor stil af dansk kødproduktion, som i løbet af de seneste årtier har vokset sig til EU’s største eksportør af småsvin.

Polen og Tyskland er de suverænt største aftagere af danske svin. Over en million danske svin blev kørt til Italien, men danske svin blev også sendt til destinationer endnu længere væk, også uden for EU. Over 300.000 danske svin blev for eksempel kørt til Serbien i 2023.

Særligt kødannelse eller andre stop undervejs betyder i sommermånederne stigende temperaturer i lastbiler med dyr, som typisk ikke har noget køleanlæg i lastrummet. Tallene fra Fødevarestyrelsen viser, at eksporten af svin på lange dyretransporter er stort set uændret i de varme og kolde måneder. Faktisk var juni den måned, der blev sendt flest svin på lange dyretransporter sidste år.

Svin er særligt varmefølsomme, og det kan have store, negative konsekvenser for dyrevelfærden, når hundredvis af dyr stuvet sammen på en lastbil uden køleanlæg kombineres med høje temperaturer.

Dyretransporter i fokus i EU

Det er EU, der fastsætter reglerne for transport af dyr, som afgår fra et EU-medlemsland. Reglerne er fastsat i transportforordningen, som trådte i kraft i 2005, og altså ikke er opdateret i næsten to årtier. Derfor har EU-Kommissionen for nyligt sendt et udkast til en ny transportforordning i høring. Kommissionen lægger med lovforslaget op til at forkorte den tilladte transporttid fra 24 til 21 timer.

Den danske europaparlamentariker, Marianne Vind (S), som er udpeget til at repræsentere EU’s socialdemokratiske gruppe ved de politiske forhandlinger af kommissionens dyrevelfærdsudspil, er dog langt fra tilfreds med udspillet.

”Ingen dyretransport over 8 timer! Ingen transport,” lyder meldingen på X i forbindelse med hendes udnævnelse som forhandler. 

Transporterne kan blive centrale i den kommende valgkamp til EU-Parlamentet. Niels Fuglsang (S), markerer sin modstand mod lange transporter forud for valget til Europa-Parlamentet, og har blandt andet fulgt en svinetransport til Italien, mens Stine Bosse (M) også taler stærkt mod lange dyretransporter. Det glæder Dyrenes Beskyttelse.

”Jeg er glad for, at den socialdemokratiske gruppe har udpeget en forhandler med så klare holdninger til dyrevelfærd. Og den megen fokus på transporter giver mig håb om, at der kan være lys forude for de danske grise,” siger Britta Riis.

Kontakter

Billeder

Juni var den måned, der blev sendt flest svin på lange dyretransporter sidste år. Der burde ellers af hensyn til dyrevelfærden eksporteres langt færre grise, når det er varmt. Grafik: Dyrenes Beskyttelse
Juni var den måned, der blev sendt flest svin på lange dyretransporter sidste år. Der burde ellers af hensyn til dyrevelfærden eksporteres langt færre grise, når det er varmt. Grafik: Dyrenes Beskyttelse
Download
Reglerne siger, at levende svin må transporteres i op til 24 timer uden krav om pause eller hvil, og det udnyttes i stor stil af dansk kødproduktion, som i løbet af de seneste årtier har vokset sig til EU’s største eksportør af småsvin. Foto: Dyrenes Beskyttelse
Reglerne siger, at levende svin må transporteres i op til 24 timer uden krav om pause eller hvil, og det udnyttes i stor stil af dansk kødproduktion, som i løbet af de seneste årtier har vokset sig til EU’s største eksportør af småsvin. Foto: Dyrenes Beskyttelse
Download
Svin på fire dæk er det "normale", når levende svin transporteres af de danske svinekødsproducenter. Foto: Knud Haugmark
Svin på fire dæk er det "normale", når levende svin transporteres af de danske svinekødsproducenter. Foto: Knud Haugmark
Download
Svin er særligt varmefølsomme, og det kan have store, negative konsekvenser for dyrevelfærden, når hundredvis af dyr stuvet sammen på en lastbil uden køleanlæg kombineres med høje temperaturer. Foto: Dyrenes Beskyttelse
Svin er særligt varmefølsomme, og det kan have store, negative konsekvenser for dyrevelfærden, når hundredvis af dyr stuvet sammen på en lastbil uden køleanlæg kombineres med høje temperaturer. Foto: Dyrenes Beskyttelse
Download

Om Gylle.dk

Foreningen GYLLE.DK er en nonprofit, uafhængig sammenslutning, der udgiver et journalistisk nyhedsmedie med kritisk journalistik om natur, klima og landbrug. Mediet bringer nyheder, baggrundsartikler og analyser, der tilbyder engagerede borgere, beslutningstagere, lobbyister og andre indsigt med et præcist fokus på emner og årsagssammenhænge, der sjældent eller aldrig publiceres af traditionelle medier.

Publiceringen følger den amerikanske metode: "Tell the Facts, Name the Names".

Da agroproduktion beslaglægger 63 procent af det yndige land, undgås det næppe, at der af og til vil optræde indlæg, som beskæftiger sig med den omdiskuterede industri og dens stadig færre udøvere. Sådan er det bare!

GYLLE.dk anbefaler, at du abonnerer på bloggens RSS-feed, så du løbende orienteres om nye indlæg.

Velkommen til en verden af viden om alt det, der betyder noget for livet omkring os!

Følg pressemeddelelser fra Gylle.dk

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Gylle.dk

Slå dog de vejgrøfter, når det virkelig batter21.6.2024 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse

År efter år tøver kommuner og vejvæsen med at slå kanterne langs vejene indtil en gang i juni, men så er det ofte for sent at redde en smule biodiversitet for blomster og bier. Det er, som om man venter på, at vegetationen skal vokse sig høj nok, til at det ser ud af noget, når den bliver slået. Også selvom slagleklipperne så må køre med nedsat effekt på grund af faren for forstoppelse i den meterhøje vegetation. En tidligere slåning vil gavne flora og fauna, glæde mange borgere og spare vejvæsenet for både diesel og mandetimer

Er forsigtighedsprincippet en by i Rusland i dansk forvaltningspraksis?20.6.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse

I den seneste tid har der været en række urovækkende eksempler på, at miljøskadelige praksisser får lov at fortsætte, længe efter at skadevirkningerne er påvist og omfattet af lovbestemmelser: Udledning af giftigt spildevand fra den tidligere Cheminova-fabrik i Vestjylland, importen af norsk olieslam til dumpning i Agersø Sund ved Skælskør og den udstrakte anvendelse af PFAS-baserede sprøjtegifte overalt i dansk landbrug

Kræver stop for Miljøstyrelsens ulovlige dispensationer til brug af forbudte sprøjtegifte17.6.2024 05:55:00 CEST | Pressemeddelelse

Miljøstyrelsen indstævnes nu for retten i Roskilde, hvis styrelsen fastholder sin dispensation til at sprøjte med det stærkt giftige Asulox-produkt. Miljøstyrelsen har modtaget udkast til stævning i fredags (14.6) og har nu 14 dage til at ændre praksis. Ønsker styrelsen at undgå retslige skridt, bør Asulox-dispensationen annulleres, og den generelle praksis med dispensationer til EU-forbudte sprøjtegifte bringes til ophør.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye