Himmelflugten fortsætter: Danske grisetransporter sætter rekord
Aldrig før har danske landmænd sendt så mange grise på lange dyretransporter. I 2023 blev flere end 12 millioner grise sendt på lange ture. Det er en trist udvikling, og de lange transporter bør helt forbydes, lyder det fra Dyrenes Beskyttelse
Aldrig før har danske landmænd sendt så mange grise på lange dyretransporter. I 2023 blev flere end 12 millioner grise sendt på lange ture. Det er en trist udvikling, og de lange transporter bør helt forbydes, lyder det fra Dyrenes Beskyttelse.
Danske landmænd læsser som aldrig før hundredvis af levende grise på lastbiler og sender dem på lange, udmattende rejser ned gennem Europa til blandt andet Polen, Italien, Rumænien og endda Serbien. Det viser en ny aktindsigt, som Dyrenes Beskyttelse har fået udleveret af Fødevarestyrelsen.
I alt blev over 15 millioner levende grise eksporteret fra Danmark sidste år, heraf over 12 millioner på transporter af mere end otte timers varighed. Og her tælles grise, der er udført med fly fra Danmark, endda ikke med.
Af de nye tal for lange transporter fremgår det også, at kun 0,65 procent var grise, der blev transporteret til slagtning i et andet land. Over 98 procent var grise til ”yderligere opdræt”, altså smågrise til opfedning på en udenlandsk besætning.
”For første gang nogensinde eksporterede danske landmænd sidste år flere levende grise, end der blev slagtet herhjemme. Og nu viser tallene, at langt størstedelen er smågrise, som ender på lange transporter af mere end otte timers varighed. Det er forkasteligt og en forkert retning for vores fødevareproduktion,” siger Britta Riis, direktør for Dyrenes Beskyttelse.
Transporterne er belastende og stressende for smågrisene, men de er også med til at overophede det industrielle landbrug herhjemme, mener Britta Riis.
”Lange dyretransporter bør helt forbydes. Det eneste rigtige af hensyn til dyrevelfærd, klima og miljø er at producere fødevarerne lokalt der, hvor de skal spises i stedet for at læsse levende dyr på lastbiler og fly. Jeg synes, vores folkevalgte politikere skal sætte en bæredygtig retning for landbruget og ikke bare overlade det til markedskræfterne alene,” siger Britta Riis.
Op til 24 timers transport uden pause
Reglerne siger, at levende grise må transporteres i op til 24 timer uden krav om pause eller hvil, og det udnyttes i stor stil af dansk landbrug, som i løbet af de seneste årtier har vokset sig til EU’s største eksportør af smågrise.
Polen og Tyskland er de suverænt største aftagere af danske grise. Over en million danske grise blev kørt til Italien, men danske grise blev også sendt til destinationer endnu længere væk, også uden for EU. Over 300.000 danske grise blev for eksempel kørt til Serbien i 2023.
Særligt kødannelse eller andre stop undervejs, betyder det i sommermånederne stigende temperaturer i lastbiler med dyr, som typisk ikke har noget køleanlæg i lastrummet.
Tallene fra Fødevarestyrelsen viser, at eksporten af grise på lange dyretransporter er stort set uændret i de varme og kolde måneder. Faktisk var juni den måned, der blev sendt flest grise på lange dyretransporter sidste år.
Grise er ellers særligt varmefølsomme, og det kan have store, negative konsekvenser for dyrevelfærden, når hundredvis af dyr stuvet sammen på en lastbil uden køleanlæg kombineres med høje temperaturer.
Juni var den måned, der blev sendt flest grise på lange dyretransporter sidste år. Der burde ellers af hensyn til dyrevelfærden eksporteres langt færre grise, når det er varmt. Grafik: Dyrenes Beskyttelse. Til fri redaktionel afbenyttelse
Dyretransporter i fokus i EU
Det er EU, der fastsætter reglerne for transport af dyr som afgår fra et EU-medlemsland. Reglerne er fastsat i transportforordningen, som trådte i kraft i 2005, og altså ikke er opdateret i næsten to årtier. Derfor har EU-Kommissionen for nyligt sendt et udkast til en ny transportforordning i høring. Kommissionen lægger med lovforslaget op til at forkorte den tilladte transporttid fra 24 til 21 timer.
Den danske europaparlamentariker, Marianne Vind (S), som er udpeget til at repræsentere EU’s socialdemokratiske gruppe ved de politiske forhandlinger af kommissionens dyrevelfærdsudspil, er dog langt fra tilfreds med udspillet.
”Ingen dyretransport over 8 timer! Ingen transport,” lyder meldingen på X i forbindelse med hendes udnævnelse som forhandler.
Transporterne kan blive centrale i den kommende valgkamp til EU Parlamentet. Niels Fuglsang (S), markerer sin modstand mod lange transporter forud for valget til Europa-Parlamentet, og har blandt andet fulgt en grisetransport til Italien, mens Stine Bosse (M) også taler så stærk mod lange dyretransporter. Det glæder Dyrenes Beskyttelse.
”Jeg er glad for, at den socialdemokratiske gruppe har udpeget en forhandler med så klare holdninger til dyrevelfærd. Og den megen fokus på transporter giver mig håb om, at der kan være lys forude for de danske grise,” siger Britta Riis.
Eksport af levende svin over 8 timer
2007: 1.996.382
2008: 2.274.505
2009: 2.877.506
2010: 3.029.758
2011: 3.587.737
2012: 4.863.934
2013: 5.143.861
2014: 6.074.621
2015: 6.858.891
2016: 8.029.247
2017: 9.362.717
2018: 9.582.782
2019: 10.304.886
2020: 11.601.318
2021: 11.272.012
2022: 11.218.193
2023: 12.191.044 *
* Grise, der er udført med fly fra Danmark, indgår ikke i opgørelsen for 2023Kilde: Fødevarestyrelsen
Kontakter
Medievagten i Dyrenes Beskyttelse
Dyrenes Beskyttelses medievagt er tilgængelig døgnet rundt for henvendelser pr. mail eller telefon (modtager ikke SMS)
Om Dyrenes Beskyttelse
Vi hjælper dyr i nød, stopper overgreb mod dyr og kæmper for et respektfuldt og bæredygtigt forhold mellem dyr, mennesker og natur.
Følg pressemeddelelser fra Dyrenes Beskyttelse
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Dyrenes Beskyttelse
Organisationer bekymrede for kæledyr: Stop salget af nikotinposer29.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
I takt med at de små hvide snusposer bliver mere populære, ender flere og flere af dem på gaden og i naturen. Her kan de i værste tilfælde tage livet af hunde og andre dyr, der spiser dem. Det får nu en række organisationer til at råbe politikerne op. Og idéen om et politisk indgreb har tilsyneladende folkelig opbakning.
Organisationer i opråb: Stenbideren skal fredes nu27.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
For andet år i streg anbefaler DTU Aqua, at fiskeriet efter stenbidere stoppes. Dyrenes Beskyttelse, Danmarks Naturfredningsforening og WWF står samlet om at kræve, at fødevareministeren i år følger anbefalingen, så de truede danske bestande får en chance for at genetablere sig.
Regeringen dropper besparelser på dyrepolitiet efter massivt pres22.11.2024 10:34:23 CET | Pressemeddelelse
Dyrenes Beskyttelse glæder sig over, at regeringen har valgt at trække de planlagte besparelser på dyrepolitiet tilbage. Det står klart efter, at regeringen sammen med SF og Radikale Venstre har præsenteret finansloven for 2025.
Hunde overdraget til dyreinternat for sidste gang21.11.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Fem hunde er overdraget til Dyrenes Beskyttelses internat i Nordjylland. Hundene kommer fra et hjem, hvor organisationen tidligere har overtaget hunde fra, men da den tidligere ejer nu er på plejehjem, kommer der ikke flere hunde fra dette hjem.
Pas på hundepoterne, når vejene saltes20.11.2024 05:00:00 CET | Pressemeddelelse
Når temperaturen rammer frysepunktet, bliver vejene saltet. Dette afhjælper glatte veje, men vejsalt er en smertefuld oplevelse for hunde. Dyrenes Beskyttelse opfordrer til at smøre hundens trædepuder med potevoks inden gåturen.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum