Sådan er danskernes rejsevaner påvirket af den økonomiske situation

Over halvdelen af danskernes rejseplaner påvirkes ikke af den økonomiske situation, mens hver tiende dansker vil tage på færre rejser i 2024. Det viser en undersøgelse, som Kantar Media har lavet for Europæiske ERV.

Sidste år var der en markant positiv fremgang for dansk økonomi. Inflationen faldt og købekraften hos forbrugerne steg. Det viste en Økonomisk Redegørelse fra Økonomiministeriet i december 2023. Danskernes købekraft har i høj grad været påvirket af den høje inflation i 2022, som bl.a. skyldes en stor stigning i fødevare- og energipriserne. De første tal i 2024 ser positive ud. Inflationen steg dog lidt, mens kerneinflationen faldt. Forbrugertilliden er desuden forbedret, dog stadig negativ, viser tal fra Danmarks Statistik i januar 2024.

Men det har været et par usikre år, og hvordan har det egentlig påvirket danskernes rejseplaner i den nuværende økonomi? For 60 % af danskerne er rejseplanerne ikke påvirket af økonomien. For resten af danskerne forholder det sig lidt forskelligt, hvilken effekt økonomien har på deres rejseplaner i det indeværende år. Det forholder sig således, at 10 % tager på færre rejser, 6 % vælger billigere rejser og 2 % tager på kortere ferier.
Derudover vælger nogle af danskerne udelukkende at rejse indenfor landets grænser, det svarer 6 % i undersøgelsen, som Kantar Media har lavet for Europæiske ERV. For nogle af danskerne har den nuværende økonomi haft en markant effekt på deres rejseplaner. Her er der hele 8 % af danskerne i undersøgelsen, som helt dropper at rejse ud og nyde solen eller sneen pga. økonomien.

- Det er positivt, at over halvdelen af danskernes rejseplaner i år ikke er påvirket af deres økonomi. Som dansker er det generelt blevet dyrere at leve, samt billetter til kollektiv transport og fly er steget. Det vil påvirke nogle af danskernes økonomi, og hvad de har tilbage til deres feriebudget. Det giver derfor mening, at nogle af danskerne vil vælge færre, kortere eller billigere ferier, siger Peter Steen Olsen, økonomidirektør og talsmand for Europæiske ERV.

Om undersøgelsen
Undersøgelsen er foretaget blandt 1.086 danskere i alderen 18-79 år af Kantar Media for Europæiske ERV i januar 2024.