Opfordring til Kongehuset: Nye hofleverandører bør have overenskomst

Det klæder ikke et moderne kongehus at blåstemple virksomheder, der ikke har styr på deres løn- og arbejdsforhold. Derfor bør den fornemme titel som Kongelig Hofleverandør kun tildeles dem med overenskomst

Lars Bech HK Handel

Kongehuset skal ikke reklamere for virksomheder, der ikke kan garantere ordentlige løn- og arbejdsvilkår til deres ansatte. Derfor bør kun virksomheder med overenskomst kunne tildeles det fornemme prædikat som Kongelig Hofleverandør.

Det mener HK Handel, der er fagforeningen for ansatte, der arbejder i butik, på kontor eller lager.

- Et kongehus i tråd med tiden bør naturligvis sikre sig, at de mennesker, der leverer varer og tjenesteydelser til det kongelige hus, har ordentlige arbejdsvilkår. Alt andet er uhørt. Derfor bør de nye hofleverandører også have overenskomst, siger Mette Høgh, formand for HK Handel.

På grund af tronskiftet skal der Inden længe vælges nye kongelige hofleverandører. Derfor er det også ifølge Mette Høgh oplagt, at kongehuset ryster posen og begynder at tage stilling til, hvilke værdier de fremover ønsker at blåstemple gennem prædikatet.

- For uanset hvordan man vender og drejer det, er prædikatet som kongelig hofleverandør en blåstempling af de virksomheder, der er så heldige at havne på listen. Et krav om overenskomst vil derfor sende et stærkt signal og være et kæmpe skulderklap til de mange danske virksomheder, som bidrager til den danske model og dermed løfter et stort samfundsansvar, siger hun.

Kongelige hofleverandører vurderes allerede ud fra en række kriterier om ”kvalitet”, ”ordentlighed” og ”samfundsansvar”.

- Det ligger derfor i naturlig forlængelse af disse kriterier og i tidsånden, at virksomheder med titlen som kongelig hofleverandør bør have tegnet overenskomst, der sikrer de ansatte ordentlige løn- og arbejdsrettigheder, siger Mette Høgh.