HK Handel: Medarbejdernes perspektiv mangler i tiltag mod butikstyverier

Det er glædeligt, at regeringen vil sikre mere tryghed i landets butikker med nye initiativer mod butikstyverier. Medarbejderne mangler dog at blive hørt, hvis indsatsen for alvor skal lykkes, mener HK Handel.

Det er positivt, at regeringen med sit nye udspil har valgt at gøre tryghed i landets butikker til en del af den politiske dagsorden. Særligt set i lyset af det stigende antal butikstyverier.

Men selvom intentionerne fra regeringen er gode, er det langt fra sikkert, at indsatserne reelt vil øge trygheden for de ansatte, mener HK Handel, der er fagforening for butiks-, lager- og kontoransatte.

- Det er bekymrende, at regeringen kun har valgt at samarbejde med arbejdsgivere om dette udspil. Hvis man har en målsætning om at sikre mere tryghed i butikkerne, så forstår jeg ikke, at man ikke inddrager de ansatte. Det er netop medarbejderne, der dagligt skal forholde sig til den utryghed, som butikstyverierne er med til at skabe, siger Mette Høgh, formand for HK Handel.

Hun peger især på regeringens fokus på tv-overvågning med lyd som bevisbyrde i politiets efterforskning af butikstyverier. De nærmere rammer for dette skal netop kun aftales med arbejdsgiverne i form af Dansk Erhverv og De Samvirkende Købmænd.

- Overvågning med både lyd og billede er enormt indgribende, det kan let misbruges og dermed stille medarbejderne dårligt. Vi har tidligere ført og vundet sager for medlemmer, der er blevet fyret uberettiget på baggrund af overvågningsmateriale. Derfor undrer det mig, at man som socialdemokratisk justitsminister ikke vælger også at inddrage medarbejderne i diskussionerne om lyd- og tv-overvågning, siger Mette Høgh.

HK Handel fremhæver også en anden central udfordring, som udspillet ikke tager fat i:

- Jeg kan forstå, at regeringen nu aktivt vil bruge højere bødestraffe som et middel mod butikstyverier. Vi har ellers tidligere foreslået at hæve strafferammen for vold og trusler mod butiksansatte. Så hvis ministeren mener, at højere bøder kan bremse tyveri, bør han også tage stilling til, om strengere straffe kan forebygge den personfarlige kriminalitet, de ansatte oplever i butikkerne, lyder det fra Mette Høgh.