Jens-Kristian Lütken er nyt medlem i Nationalmuseets Museumsråd

Nyt medlem i Museumsrådet for Nationalmuseet er Jens-Kristian Lütken, der er beskæftigelses- og integrationsborgmester i Københavns Kommune (V). Han indtræder i rådet den 1. februar 2024.

Jens-Kristian Lütken. Foto: Københavns Kommune.

Han erstatter Jonas Bjørn Jensen, som træder ud af Københavns Borgerrepræsentation. Han har siddet i museumsrådet i 3 år.

Jeg vil gerne sige en stor tak til Jonas Bjørn Jensen, som træder ud af museumsrådet, for god sparring de sidste tre år. Det er lykkedes at få turisterne tilbage på museet, og vi ansætter nu flere forskere. Jeg vil byde varmt velkommen til Jens-Kristian Lütken, som jeg glæder mig til at have med som sparringspartner i den spændende udvikling, vi har sat i gang på Nationalmuseet, og som skal gavne både København og hele Danmark,” siger Rane Willerslev, direktør for Nationalmuseet.

Brian Mikkelsen og Anne Skovbro er blevet genudpeget og tager derfor en tørn mere i Museumsrådet som henholdsvis formand og medlem.

Resten af rådets medlemmer fortsætter som før og består af Anders Krab-Johansen, direktør for Berlingske Media, Nina Smith, professor ved Aarhus Universitet og Simon Møberg Torp, Dekan ved Syddansk Universitet.

Fakta om Nationalmuseets Museumsråd

Rådet bidrager med organisatorisk, ledelsesmæssig og økonomisk sparring for museets daglige ledelse, og drøfter herunder museets budget, regnskab og årsberetning. Rådet bidrager desuden med sparring omkring museets faglige strategier og udvikling.

Medlemmerne af Nationalmuseets Museumsråd er:

• Brian Mikkelsen, direktør, Dansk Erhverv (formand)
  • Anders Krab-Johansen, direktør, Berlingske Media
  • Anne Skovbro, direktør, By og Havn
  • Jens-Kristian Lütken, beskæftigelses- og integrationsminister, Københavns Kommune (V)
  • Nina Smith, professor, Aarhus Universitet
  • Simon Møberg Torp, dekan, Syddansk Universitet