KL: Længe ventet ældreudspil indfrier ønsker

Der er mange positive takter i den vision og udvikling af ældreområdet, som reformen lægger op til. Nu glæder kommunerne sig til at komme i gang med arbejdet.

Øget selvbestemmelse til de ældre. Tillid til medarbejdere og ledere. Bedre samspil med civilsamfundet. Færre tilsyn og mindre bureaukrati. Øget brug af velfærdsteknologi.

Det er nogle af elementerne i regeringens ældreudspil, som er præsenteret tirsdag, og som kommunerne hilser meget velkomne.

”Vi har ventet spændt på ældrereformen. Og der er rigtig mange positive takter i den vision og udvikling af ældreområdet, som regeringen lægger op til. Det svarer i høj grad til mange af de ønsker, vi har i kommunerne til, hvordan vi udvikler ældreområdet til gavn for dem, det hele handler om, nemlig de ældre og de medarbejdere, der er omkring dem. Vi er klar til at trække i arbejdstøjet, og heldigvis har vi allerede på en lang række områder gode erfaringer at bygge videre på,” siger Sisse Marie Welling, fungerende formand for KL’s Sundheds- og Ældreudvalg.

Danmark står med en stor arbejdskraftsudfordring, som især kommer til udtryk på ældreområdet. Dén udfordring løser en kommende ældrereform ikke alene, men de mange tiltag peger i den rigtige retning.

”Det er positivt med en ældrereform, der har tillid til medarbejdere og sætter den lokale ledelse i centrum frem for dokumentation, tilsyn og bureaukrati. Dét tror vi på er vejen til mere tid til kerneopgaven – pleje og omsorg og tid sammen med de ældre,” siger Sisse Marie Welling.

Med ældrereformen vil regeringen afsætte 0,3 mia. kr. i 2024, 0,5 mia. kr. i 2025, 0,7 mia. kr. i 2026, 1 mia. kr. i 2027 samt 1 mia. kr. varigt. Det glæder Sisse Marie Welling.

”Jeg vil gerne anerkende regeringen for også at lade midler følge med de mange ambitioner. Det er væsentligt, hvis vi skal nå i mål. Nu håber vi, at der hurtigt lander en politisk aftale, og så ser vi frem til at gå i dialog med regeringen om, hvordan vi får det her ud at leve lokalt.”

Om KL

Læs mere: www.kl.dk