Kultur- og teaterfestival sætter fokus på det sære og det kære

Ny vestjysk kulturfestival fylder et boligområde op med sære og underfundige oplevelser.
Marts måned bugner med teaterforestillinger, et nyskrevet litterært værk - og en bar der er betjent af overnaturlige væsner.

Igennem hele marts måned afholder Nordisk Teaterlaboratorium en kultur- og teaterfestival, der er etableret i et tværfagligt samarbejde med andre lokale aktører i Holstebro. Konceptet hedder Strange & Lovely, hvilket er et lille ordspil på teatrets adresse, Særkærparken.

Festivalen indeholder ikke kun teater, men også udefrakommende oplæg, events og begivenheder fra andre lokale organisationer, som har takket ja til at prøve at skabe noget sært og kært, til glæde for festivalens gæster.

Nordisk Teaterlaboratorium agter at denne festival bliver en tilbagevendende tradition hvert år - og at den bliver synonym med et slaraffenland af ukonventionelle oplevelser, der er opstået igennem nye samarbejdsrelationer som måske virker lidt sære ved første øjekast.

Strange & Lovely er en hyldest til det modige ved at turde afprøve og virkeliggøre idéer som opstår i samarbejde med andre, hvad enten det er med erhverv, foreninger eller noget helt tredje. Teatret har haft fokus på at række ud over sit eget interessefelt, for at se hvad der vil ske hvis man "blander blod" med nogle andre lokale kræfter. Resultatet er blevet en sær(lig) blanding af litterære skaberværker, terapeuter der holder oplæg om kunsten at kunne navigere i familiære relationer, sang og musik, en ekstradimensionel kro befolket af overnaturlige væsner, og naturligvis også alle Nordisk Teaterlaboratoriums aktuelle forestillinger.

Festivalen er en del af en større strategi, hvor Nordisk Teaterlaboratorium blandt andet ønsker at åbne sig yderligere op for sine naboer, og gøre stedets lokaler og sale endnu mere tilgængelige for alle byens borgere.

Festivalens åbningsceremoni starter den 1. marts kl. 19.00. Der er både betalte og gratis arrangementer herefter, hvilket kan ses i festivalens programoversigt.

Fenris Rollespilsforening bidrager til festivalen med deres koncept "LAST LIGHT INN", som er en bar hvor personalet , bartenderen såvel som nogle af stamkunderne er overnaturlige væsner. Her står en ansat fra Nordisk Teaterlaboratorium og forsøger at fordøje sit første møde med én af barens faste gæster.
Sekretæren hos Fenris Rollespilsforening, Morten Andersen, ser måske lidt skeptisk ud - men han er ivrig efter at opleve det spøjse samarbejde: "Vi er spændt på at afprøve ukendt territorium sammen med Nordisk Teaterlaboratorium. Selv om vi i forvejen beskæftiger os med at leve os ind i en rolle - altså rollespil - så er det en markant anderledes kultur og indgangsvinkel end den som skuespillere på et teater har. Men vi fornemmer en stor synergieffekt i dette projekt, så jeg tror det bliver rigtig fedt at se hvordan vi kan hjælpe hinanden nu og i fremtiden.", siger han.
Der bliver spillet intet mindre end 9 forskellige forestillinger, i forbindelse med Strange & Lovely festivalen. Et eksempel er CUPID'S CALL, en enestående musikalsk kabaret, hvor den drilske Amor fejrer sine triumfer i romantikkens rige! Forestillingen bliver spillet af skuespillerne Gracia Rios og Pablo Lara, og den er instrueret af Alice Occhiali. De ni forskellige forestillinger har hvert sit unikke udtryk, og der er både forestillinger for børn, unge og voksne.
Psykoterapeut Ulla Schou vil bidrage til festivalens udbud, ved at holde en aftertalk efter forestillingen "L'uscita - The Way Out", som spiller den 7. marts kl. 20.00. Temaet i hendes aftertalk kommer til at handle om familiære relationer, og undervejs vil Ulla Schou komme med nogle professionelle bud på, hvordan vi kan tackle relationerne med vores nærmeste når de er nemme, men især også når de er svære.
Festivalen har et tætpakket program, med mange forskellige arrangementer, og der vil være oplevelser at udvælge for børn, unge og voksne.

NORDISK TEATERLABORATORIUM er et internationalt kunstnerisk produktionscenter.