Danskerne vil bruge opsparingen på ferie

Ny opgørelse fra den digitale bank Lunar viser, at ferie og rejser er øverst på listen over, hvad danskerne sparer op til. Hos rejseselskabet TUI oplever de, at danskerne sikrer sig ferien tidligere end før.

Hotel Ajman Saray A Luxury Collection Resort
Hotel Ajman Saray A Luxury Collection Resort TUI TUI

Den digitale bank Lunar ser en tydelig stigning i opsparing til ferie blandt deres 90.000 opsparingskunder. Det viser en ny opgørelse, som placerer ferie og rejser øverst på listen over det, danskerne sparer op til, og foran opsparingsmål som bil, bolig, gaver og kørekort.

Hos rejseselskabet TUI ser de samme tendens og det afspejler sig blandt andet i det tidlige bestillingsmønster, som gør sig gældende for 2024 indtil videre. Sammenlignet med sidste år har TUI lige nu solgt 16 procent flere rejser til sommerferien. Samme stigning er 76 procent for næste vinter.

”Danskerne er langt tidligere ude for at sikre sig deres næste ferie, end hvad vi har set tidligere. Det er en klar tendens, at vi vil have noget at se frem til. Tallene er gode for sommeren, men for næste vinter er de overraskende høje,” siger Mikkel Hansen, kommunikationschef hos TUI.

Den pris, danskerne er villige til at betale for deres ferie, er forholdsvis stabil sammenlignet med sidste år. Her bruger danskerne lige nu otte procent mere på deres sommerferie, mens de er villige til at smide fire procent mere for deres vinterferie. Priserne skal ifølge TUI sættes op imod, at der de sidste par år har været en stor stigning på, hvor meget danskerne er villige til at betale for deres ferie.