TUI Futureshapers omdanner sociale udfordringer til iværksættermuligheder for kvinder i Tunesien

TUI Futureshapers Tunisia uddanner 60 kvindelige mentorer, så de kan hjælpe mere end 500 unge kvinder med at lykkes i deres karriere.

I Tunesien er arbejdsløshedsraten høj, og for kvinder er den dobbelt så høj som for mænd. På trods af et stærkt uddannelsessystem er det bl.a. manglen på viden og livsfærdigheder om, hvilken karriere man skal forfølge, der gør det svært for kvinder at finde et arbejde. Selvom Tunesien har implementeret betydelige ændringer i lovivning og politiske rammer på området, er udfrordringen stadig stor.

TUI Futureshapers-programmet i Tunesien har til formål at imødegå dette ved at opbygge kapaciteten hos 60 kvindelige jævnaldrende mentorer, så de kan levere mentoringsessioner til deres jævnaldrende, hvilket resulterer i, at mere end 500 unge tunesiske kvinder i alderen 18-28 engagerer sig i kvalitetslæring, beskæftigelsesmuligheder og sund livsstil.

Denne jævnaldrende til jævnaldrende model implementerer en række mentoraktiviteter for at lette overgangen til arbejde for kvinder, øge den akademiske fastholdelse og hjælpe dem til at træffe informerede karrierebeslutninger. Det støtter dem også i yderligere udvikling af de bløde færdigheder, der er nødvendige for succesfuld beskæftigelse.

Ud over jævnaldrende mentoring vil deltagerne få adgang til en række online webinars ledet af etablerede iværksættere, der dækker emner som forretningsmodelskabelse, marketingstrategier, idépitching og turismeinnovation.

Et højdepunkt i projektet er en iværksætterkonkurrence, hvor deltagerne får mulighed for at fremvise deres iværksætterideer og projekter. Denne konkurrence vil være kulminationen på programmet, hvor deltagerne præsenterer deres projekter for et fremtrædende panel af dommere. Vinderne vil ikke kun modtage anerkendelse for deres innovative ideer, men vil også få adgang til såkaldt seed funding og løbende støtte til at omsætte deres visioner til blomstrende virksomheder. Med det vil seks nye kvindeledede sociale virksomheder blive etableret og støttet i Tunesien.

TUI Futureshapers Tunisia er en del af det internationale TUI Futureshapers-program, der styrker unge til at omdanne sociale udfordringer til iværksættermuligheder i turistdestinationer som Portugal, Marokko, Senegal, Kap Verde og Tanzania.