Telias kunder har sparet 11 mio. kr. på at aflevere brugte telefoner - Apple er stadig kongen
Der står iPhone på langt de fleste telefoner, som kunder afleverer til Telia Recycle for at give gamle mobiler nyt liv. I 2023 afleverede Telias kunder mere end 7.500 telefoner til genbrug gennem ordningen. Det udløste rabatter for lige knap 1.500 kr. pr. telefon - og i alt over 11 mio. kr. Top 10-listen for hele 2023 byder på ni pladser til forskellige versioner af Apples iPhone og en enkelt plads til Samsungs Galaxy-model.
Telia Recycle er Telias måde at sikre, at så få telefoner som muligt ender deres liv i en skrivebordsskuffe eller en skraldespand og i stedet kommer ud og lever videre hos nye brugere.
Gennem ordningen kan kunder aflevere deres brugte telefon i en af Telias butikker og få kontant rabat til køb af en ny telefon eller andet udstyr.
”Alt for mange telefoner ender livet med at samle støv i en kasse i kælderen, selvom de faktisk fungerer fint og kan bruges. Det hjælper Telia Recycle med til at ændre på ved at tilbyde kontante rabatter for brugte telefoner – og derved så vidt muligt sikre, at de brugte telefoner kommer tilbage i hænderne på en glad kunde,” siger Lone Hendriksen, direktør for Telias privatforretning.
I løbet af 2023 modtog Telia i alt 7.539 telefoner igennem ordningen. De mange telefoner udløste i gennemsnit kontant rabat på lige knap 1.500 kr. – mere end 11 mio. kroner i alt.
Apples iPhones er de suverænt mest populære at aflevere - specielt iPhone 11 og 12 i forskellige versioner. Det skyldes formentlig flere ting. Dels at Apple har en stor markedsandel i Danmark – og hos Telia – og dels at iPhones holder bedre på værdien over en længere perioder end konkurrenterne.
Top 10 listen over de mest populære modeller at aflevere til genbrug ser sådan ud:
- Apple iPhone 11
- Apple iPhone 11 Pro
- Apple iPhone 12
- Apple iPhone 12 Pro
- Apple iPhone XS
- Apple iPhone XR
- Apple iPhone X
- Apple iPhone 8
- Samsung Galaxy S21 5G
- Apple iPhone 12 mini
Bedre for planet og pengepung
En moderne smartphone udleder typisk omkring 70-80 kg CO2 i hele dens levetid – produktion, transport, strømforbrug samt bortskaffelse inklusiv.
Tal som klimakonsulenthuset Footprint Firm har regnet på for Telia viser gevinsten ved at forlænge levetiden for en mobiltelefon. Hvis levetiden forlænges med f.eks. 1½ år, vil den gennemsnitlige CO2-udledning per år for telefonen falde med omkring 33%.
Den totale udledning for den enkelte telefon ændres ikke, da den primært stammer fra produktionen af telefonen. Men fordi telefonen er i brug i længere tid, vil den udsætte produktionen af en ny telefon i den forlængede levetid, og dens CO2-udledning bliver dermed spredt ud over en længere periode.
”Med Telia Recycle kan vores kunder vælge en løsning, der er bedre for både planet og pengepung. Vi sikrer at de brugte telefoner så vidt muligt genbruges og kunden får samtidig en kontant rabat til køb af mobil, tablet eller andet elektronisk udstyr,” siger Lone Hendriksen, direktør for Telias privatforretning.
Hos Telia kan kunder også være med til selv at forlænge livet for en mobiltelefon ved at købe en brugt mobiltelefon fra Telias Pre-loved koncept. Her sælges brugte telefoner, der er gennemtjekket og kommer med 24 måneders reklamationsret – akkurat som ved køb af en ny telefon. Der er typisk omkring 1.000 kroner at spare ift. nyprisen.
Telia Recycle i tal
- 2023: 7539 stk. Indleveret.
Kontantrabat 11.230.973 DKK - 2022: 6004 stk. Indleveret.
kontantrabat 7.734.765 DKK - Siden Telia Recycle startede i 2018 er der indleveret i alt 38.379 brugte mobiler. De har udløst en en samlet kontant rabat på 57.127.585 kr.
Sådan fungerer Telia Recycle
- Telefoner indleveret til Telia Recycle bliver formateret, så alle personlige data slettes.
- Herefter bliver det af Telias partnervirksomhed vurderet, om de kan videresælges direkte, repareres eller om der er brugbare komponenter, der kan tjene som reservedele til andre telefoner.
- De dele, der er ødelagte eller som på anden vis ikke kan genbruges, bliver smeltet om og genanvendt, hvis det er muligt. De dele, som ikke kan genanvendes, bliver miljørigtigt bortskaffet.
- Hvor mange penge, man får for sin brugte telefon, er afhængig af flere faktorer. F.eks. stand, mærke og alder.
- Når telefonerne indleveres til Telia, bliver de i første omgang værdisat af uddannet personale, så kunden får tilbudt et beløb, der kan bruges til køb af andet udstyr – f.eks. mobiltelefon, tablet eller andet.
Kontakter
Jeppe FunderCommunications Specialist
Tlf:28 27 02 30jeppe.funder@teliacompany.comMads HoueKommunikationschef
Head of Communications & Sustainability
Links
Om Telia
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skolestart og skærmtid: Mobiltelefonen støtter dit skolebarns voksende selvstændighed – men sunde skærmvaner er nødvendige for dit barns trivsel19.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vælger at introducere den første mobiltelefon til deres barn omkring skolestart.
Nu bliver de første Telia-kunder en del af Norlys16.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telias tv-forretning integreres nu i Norlys, og kunderne får dermed adgang til Norlys' tv-pakker med et bredere udvalg af kanaler og streamingtjenester. For de fleste af Telias tv-kunder betyder overgangen til Norlys samtidig, at prisen falder.
To stærke, interne profiler indtræder i Telia Danmarks direktion7.6.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark byder to interne profiler velkommen i topledelsen. Jakob Steen indtræder som privatkundedirektør mens Eva Lundgren indtræder i en nyoprettet rolle i direktionen som Director of Brand, Marketing & E-Commerce. Begge tiltræder dags dato.
Telia Danmark knækker kurven og reducerer CO2-udledningen med næsten 12%17.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark har for femte år i træk kortlagt sin CO2-udledning, og har i 2023 opnået en markant reduktion på 11,5%. Klimabesparelserne er hentet i alle dele af driften.
Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse
I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum