Behersket optimisme blandt de danske topledere

Efter et stort dyk i forventningerne til væksten i verdensøkonomien sidste år er danske toplederes optimisme så småt på vej tilbage. Den fortsat høje inflation og geopolitisk usikkerhed kaster dog fortsat skygger over erhvervslivet. Det viser PwC’s CEO Survey 2024.

Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC.

PwC’s 27. CEO Survey 2024 viser, at væsentlig flere danske CEO’er i år tror på vækst i verdensøkonomien (31 % i år mod blot 8 % sidste år), eller at den forbliver på samme niveau (23 % i år mod 6 % sidste år). Modsat forventer 46 % af de danske topledere, at væksten i verdensøkonomien vil falde de kommende 12 måneder, og det er væsentlig færre end sidste år. Her forventede 86 % et fald, hvilket var det højeste niveau i 10 år.

“I år ser CEO’erne noget mere lyst på verdensøkonomien de kommende 12 måneder end samme tidspunkt sidste år. Optimismen er dog fortsat behersket, idet hovedparten forventer et fald, og meget tyder på, at renteniveauet og den geopolitiske usikkerhed og uro, der har præget 2023, fortsat vil præge økonomien i 2024,” udtaler Mogens Nørgaard Mogensen, Senior Partner og adm. direktør i PwC.

PwC’s CEO Survey 2024 viser samme udvikling i topledernes syn på væksten i den danske økonomi. Således svarer 32 % af de danske topledere (mod 91 % sidste år), at de forventer faldende vækst i Danmarks nationaløkonomi de kommende 12 måneder. Lidt flere (35 % mod 5 % sidste år) forventer en vækst i den nationale økonomi, hvilket flugter med Nationalbankens forventning om, at BNP forventes at stige med 1,3 % i 2024*.

“Meget tyder på, at dansk økonomi er på vej til en blød landing efter en svær periode med usikkerhed, høj inflation og stigende renter. Inflationen er faldet betydeligt, hvilket bl.a. skyldes det store fald i energipriserne sammenlignet med sidste år. Samtidig er de danske forbrugere også mere optimistiske sammenlignet med sidste år,” forklarer Mogens Nørgaard Mogensen.

Han henviser til seneste tal for forbrugertilliden fra Danmarks Statistik, der viser, at 2023 slutter med et årsgennemsnit på minus 15,6. Til sammenligning blev der i 2022 sat rekord med det laveste årsgennemsnit på minus 22,2.

Lav visibilitet for de danske topledere i 2024
De danske toplederes forventninger til vækst i egen virksomhed flugter i år med deres forventninger til verdensøkonomien. 37 % af de danske CEO’er tror i høj grad eller i meget høj grad på vækst i egen virksomhed i 2024, hvilket er på niveau med sidste år. Knap halvdelen (49 %) af de danske topledere forventer vækst i egen virksomhed de kommende tre år, hvilket også er på niveau med sidste år.

“På trods af at CEO’erne er blevet mere optimistiske end sidste år, når det gælder vækst i verdensøkonomien, så afspejles denne stigning ikke i deres forventninger til vækst i egen virksomhed, der ligger på niveau med sidste år,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen og fortsætter:

“Usikkerhed med såvel inflation, renteniveau som geopolitisk uro får en stor andel af virksomhederne til at holde sig lidt tilbage med de store vækstplaner. Der er i øjeblikket meget lav visibilitet, hvor der er svært at forudsige udviklingen i markederne og hos forbrugerne. Det er derfor også svært at spå om, hvordan 2024 kommer til at udvikle sig, da det kan gå begge veje.”

Tyskland vipper USA af pinden som det foretrukne vækstmarked
Ifølge CEO Survey 2024 ryger Storbritannien ud af danske CEO’ers top 5 over vigtigste vækstmarkeder, og USA går også tilbage. Tyskland indtager positionen som det største vækstmarked for de danske topledere, og USA må se sig hensat til en 2. plads. Knap halvdelen af de danske topledere (49 %) peger på Tyskland. Samtidig peger 42 % af de danske topledere på USA som det vigtigste eksportmarked for at drive væksten i de kommende 12 måneder, hvilket er et fald på 9 procentpoint fra 51 % sidste år.

“CEO Survey 2024 viser, at USA har tabt noget af sin førerposition som det mest attraktive vækstmarked, men markedet ligger dog fortsat højt på listen. Til gengæld sætter Tyskland for andet år i træk rekord og indtager pladsen som det mest attraktive marked,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen og fortsætter:

“Lidt overraskende udpeger den højeste andel af danske CEO’er nogensinde Tyskland som det mest attraktive vækstmarked. Historisk set søger virksomhederne mod de nære og mere sikre markeder i tider med uro i verden, og det selvom Tysklands økonomi stort set gået i stå i det forgangne år, hvilket kan ramme den danske vareeksport negativt,” fortæller Mogens Nørgaard Mogensen og henviser desuden til, at Norge er tilbage i top 5 i år efter at være ude sidste år.

Storbritannien falder til gengæld fra en 3. plads i 2023 til en 6. plads i 2024, mens Kina rykker lidt fra en 4. plads i 2023 til en 3. plads i år.

Om CEO Survey 2024
I PwC’s 27. CEO Survey blev der gennemført interview med 4.702 CEO’er i 105 lande i perioden den 3. oktober - 10. november 2023. 71 danske CEO’er fra nogle af Danmarks største virksomheder har deltaget i undersøgelsen. PwC’s CEO Survey er verdens førende toplederundersøgelse.

* Ifølge Nationalbanken: Den markante stigning i produktion i udlandet under dansk ejerskab anslås isoleret set at bidrage med ca. 2,5 procentpoint til BNP-væksten i 2023, 0,5 procentpoint i 2024 og 0,3 procentpoint i 2025. Ser man bort fra produktion i udlandet under dansk ejerskab, er der tale om et fald i aktivitetsniveauet i Danmark i 2023, og væksten vil være ganske svag i 2024 og 2025.

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er ca. 2.800 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi 328.000 PwC'ere i 152 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.