Dansk turisme vil udnytte mobildata til at optimere sommerens højsæson
Et samarbejde mellem VisitDenmark, Dansk Kyst- og Naturturisme, Vestkystens destinationsselskaber, teknologivirksomheden NTT DATA Business Solutions, Telia og flere andre dataleverandører giver værdifuld indsigt i turisters bevægelses- og forbrugsmønstre. Platformen VisitData vil revolutionere det danske turisterhvervs muligheder for planlægning og prioritering inden for handel, transport, overnatning, underholdning og restauranter.
Hvor mange gæster kan vi forvente? Hvor længe bliver de, hvad køber de? Hvor mange medarbejdere skal vi have på arbejde?
Disse spørgsmål er særdeles genkendelige og dagligt tilbagevendende for alle beslutningstagere inden for turisterhvervet. Hoteller, restauranter, campingpladser, detailhandel samt forlystelsesparker lige fra minigolfbaner til Legoland bruger hver sæson mange ressourcer på at forudsige behovet for indkøb, mandskab og åbningstider.
Disse beslutninger tages ofte på baggrund af en blanding af data fra tidligere sæsoner, erfaringer og kvalificeret gætværk. Men den nye landsdækkende dataplatform, som via AI-bearbejdning af data fra en bred vifte af kilder kan levere indsigtsfulde prognoser for turisternes adfærd.
”Ud fra en samkøring af data fra korttransaktioner, overnatninger, trafiktællinger og anonymiserede bevægelsesmønstre fra teledata, har vi gennemført et vellykket og lovende testprojekt i forbindelse med kunsteventet Wadden Tide ved Blåvandshuk i september i år. Her kunne platformen VisitData blandt andet beregne, hvor stor en del af gæsterne på stranden, der kom specifikt for Wadden Tide, hvor de kom fra, og hvor mange penge, de brugte. Den type information er særdeles værdifuld information for turisterhvervet, detailhandelen og transportsektoren, som kan optimere sin ressourceplanlægning i forhold til den forventede efterspørgsel,” siger Jan Voetmann Chef for Data & AI hos VisitDenmark.
Anonymiseret bevægelsesdata
Analyseredskabet, der gør disse indsigter mulige, er resultatet af et bredt samarbejde under ledelse af VisitDenmark og teknologivirksomheden NTT DATA Business Solutions. Et afgørende element i platformen er Telias analyseredskab Crowd Insights.
Via det fintmaskede netværk af mobilmaster, der dækker alle vores byer, kan Telia levere værdifuld indsigt i, hvordan grupper af mennesker bevæger sig.
Fuldt anonymiseret data fra mobilmasterne kan tegne et billede af, hvordan menneskemængder bevæger sig rundt i et område – og herunder forudsige, hvor og hvornår der indtræffer spidsbelastningerne.
Det er værdifuld og anvendelig viden i relation til planlægning af åbningstider, vareudbud, staffing mv. samt ikke mindst optimering af ruter og tidsplaner i den offentlige trafik med henblik på at spare tid og ressourcer.
”Analyser af reelle bevægelsesmønstre kan danne grundlag for planlægning og udvikling af alle turismens kerneområder, lige fra transport og overnatning til detailhandelens udbud og åbningstider. Hidtil er denne type optællinger af kørende og gående trafik foregået analogt gennem stikprøver og manuelle registreringer. Med Telia Crowd Insights kan vi tegne nogle meget mere præcise mønstre, langt mere effektivt – og anvende dem i mange flere sammenhænge, som i dette projekt for dansk turisme,” siger erhvervsdirektør Mads Stallknecht fra Telia.
Den nye danske dataplatform er unik. Der findes andre projekter inden for turismen i Europa, som søger at forbedre datatilgængelighed og -samarbejde på tværs af branchen. Ingen af dem har dog et lignende ambitionsniveau eller markedstilslutning som den danske nationale platform for turismedata.
Gevinster for økonomi og klima
VisitData er nu implementeret hos samtlige 19 destinations selskaber, VisitDenmark og Dansk Kyst- og Naturturisme, som de kommende måneder vil teste og udvikle på systemets muligheder, så dansk turisme kan opnå fuld udnyttelse af analyseplatformen til næste sommers højsæson.
"Testforsøgene har vist overbevisende resultater og overraskende indsigter, der lover godt for fremtiden. Og den digitale motor i platformen, kombineret med anonymiserede informationer fra mobilmaster, kortransaktioner, vejrdata mv. rummer et stort potentiale for ikke alene turisterhvervet, men også for detailhandel, transportplanlægning, events og byudvikling. På alle disse områder kan de rigtige beslutninger på det rigtige tidspunkt spare os for en masse både i forhold til den økonomiske bundlinje og klimaregnskabet,” siger Per Falck Jensen, Vice President, Managing Director Denmark, NTT DATA Business Solutions.
Læs mere om Telia Crowd Insights her.
Kontakter
Mads HoueKommunikationschef
Head of Communications & Sustainability
Om Telia
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skolestart og skærmtid: Mobiltelefonen støtter dit skolebarns voksende selvstændighed – men sunde skærmvaner er nødvendige for dit barns trivsel19.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vælger at introducere den første mobiltelefon til deres barn omkring skolestart.
Nu bliver de første Telia-kunder en del af Norlys16.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telias tv-forretning integreres nu i Norlys, og kunderne får dermed adgang til Norlys' tv-pakker med et bredere udvalg af kanaler og streamingtjenester. For de fleste af Telias tv-kunder betyder overgangen til Norlys samtidig, at prisen falder.
To stærke, interne profiler indtræder i Telia Danmarks direktion7.6.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark byder to interne profiler velkommen i topledelsen. Jakob Steen indtræder som privatkundedirektør mens Eva Lundgren indtræder i en nyoprettet rolle i direktionen som Director of Brand, Marketing & E-Commerce. Begge tiltræder dags dato.
Telia Danmark knækker kurven og reducerer CO2-udledningen med næsten 12%17.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark har for femte år i træk kortlagt sin CO2-udledning, og har i 2023 opnået en markant reduktion på 11,5%. Klimabesparelserne er hentet i alle dele af driften.
Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse
I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum