Fredericia vil finde opskriften på det perfekte jobcenter

For borgerne fungerer mødet med jobcentret, når de bliver mødt af en medarbejder, som tager udgangspunkt i borgeren egen situation, ønsker og behov samt har tålmodighed. En analyseenhed i Fredericia Kommune er i gang med at analysere kommunens jobcenter til bunds.
Analyseenheden blev etableret i foråret 2018 med reference til kommunaldirektøren, og opgaven bestå af en række analyser, der skal styrke tilliden til jobcentret, skabe en klar retning for arbejdsmarkedsområdet, samt rekruttere og fastholde dygtige medarbejdere, skriver Denoffentlige.dk
“Vi skal også være mere tydelige i vores kommunikation og forventninger, og sikre at borgeren har et klart overblik over sit forløb. Vi har nogle rigtige gode erfaringer fra projektet ’Flere Skal Med’, som vi gerne vil udbrede til hele jobcenteret, så borgerne oplever at medarbejderne kender dem, og at de kan få hjælp når der er brug for det,” siger Søren Larsen, næstformand for Fredericia Kommunes Social- og Beskæftigelsesudvalg, i en pressemeddelelse
Derfor har konsulenterne i analyseenheden gennem bl.a. kvalitative interviews afdækket, hvad der virker, og hvad der skal til for at skabe et velfungerende jobcenter.
Borgere: Samme sygdom kan have forskellige symptomer
Blandt de borgere, som er blevet interviewet, er der en fælles oplevelse af at blive sat i en kasse, hvor der ikke bliver taget individuelle behov.
I analyserne fortæller borgerne også, at det fungerer godt, når de mødes med tillid og en sagsbehandler, som tror på, at de kan lykkes. På den baggrund anbefaler analyseenheden der sker en strategisk udbredelse af det god møde med borgeren på tværs af jobcentrets afdelinger.
Analyseenheden anbefaler fx også, at at alle standardbreve udformes på ny med udgangspunkt i borgernes forståelse af budskabet. Breve skal være letforståelig for alle målgrupper og henvisninger til lovgivning anføres sidst i breve.
I det hele taget er det vigtigt for borgerne at der tages individuelle behov, og at de bliver set og hørt, når de møder jobcentret.
Helt åben proces
Carl Eric Blach Overgaard, seniorkonsulent hos Cabi, har fulgt arbejdet i Fredericia fra sidelinjen med stor interesse.
"Det er meget interessant, at Fredericia Kommune virkelig er gået i dybden for at se på jobcentret fra borgernes synspunkt. Det virker til, at Fredericia er fast besluttet på at komme ud over skåltalerne og virkelig skabe forandringer. Man har ovenikøbet valgt at køre en helt åben proces, hvor alle analyser lægges frit frem. Det er beundringsværdigt," siger Carl Eric Blach Overgaard.
Anbefalinger om at sætte borgeren i centrum og vigtigheden af sagsbehandlerens tro på borgeren stemmer ifølge Carl Eric Blach Overgaard godt overens med forskning fra bl.a. Væksthusets Forskningscenter. Men analyseenheden er også kommet med anbefalinger, som måske bliver svære at gennemføre, når de møder virkeligheden, vurderer han.
"I analyserne efterlyser borgerne mere direkte kontakt til deres sagsbehandler, og analyseenheden anbefaler bl.a. at sagsbehandlerens mail og telefonnummer fremgår af alle standardbreve og mails samt mulighed for fx at sende sagsbehandleren en SMS. Det er et meget sympatisk og borgerrettet forslag, men det åbner også op for, at sagsbehandlere kan kontaktes ofte og på alle tider af døgnet. Det er spændende, om det er en anbefaling, der kan implementeres i praksis," siger Carl Eric Blach Overgaard.
Mere information
Denoffentlige.dk har fået lov til at videregive alle anbefalinger fra analyseenheden. Dem kan du læse her
Fyens Stiftstidende har også fulgt analyserene i Frederica - Læs mere her
Du kan finde alle analyser fra analyseenheden på Fredericia Kommunes Hjemmeside
Nøgleord
Kontakter
Dorthe Lundh
Presseansvarlig
dol@cabiweb.dk
4016 3101
Ea Nielsen
Souschef
eni@cabiweb.dk
4128 4126
Om Cabi
Cabi er et landsdækkende non-profit videnshus, som arbejder målrettet for et socialt ansvarligt arbejdsmarked, hvor mennesker og virksomheder lykkes. Det gør vi ved at stille brugbar viden og operationelle værktøjer til rådighed for alle, der ønsker at fremme:
- udsatte menneskers muligheder for job og uddannelse
- udsatte medarbejderes muligheder for at blive i deres job
- trivsel og forebyggelse af nedslidning på arbejdsmarkedet.
Hvert år siden 2002 har Cabi også uddelt CSR People Prize til socialt ansvarlige virksomheder.
Udsatte unge, S'et i ESG og trivsel
Cabi bidrager til at udvikle den danske beskæftigelsesindsats, og vores mål er, at endnu flere virksomheder tager socialt ansvar. Derfor stiller vi os til rådighed for at formidle gode erfaringer, eksempler, tal og metoder til pressen for at nuancere og øge den offentlige debat om det rummelige arbejdsmarked.
Det er fx inden for temaer som:
Følg pressemeddelelser fra Cabi
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cabi
Ny projektkoordinator hos Cabi19.3.2025 08:33:50 CET | Pressemeddelelse
Mie Priess Loft er blevet ansat som projektkoordinator i videnshuset Cabi. Hun skal bidrage til, at Cabis projekter hjælper endnu flere virksomheder med at hente arbejdskraft blandt ledige fra kanten af arbejdsmarkedet.
Ny finansiering sikrer, at flere udsatte ledige kommer i job4.12.2024 10:05:13 CET | Pressemeddelelse
I 11. time af finanslovsforhandlingerne for 2025 kom Cabi tilbage på finansloven. Dermed kan Cabi fortsætte sit nuværende arbejde for, at flere virksomheder lykkes med at ansætte og fastholde udsatte i job – og det endda med fornyet styrke. Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har nemlig besluttet at investere 88 millioner kr. i en ny treårig landsdækkende indsats. Indsatsen består af en stærk partnerkreds med Cabi i spidsen og skal understøtte, at flere virksomheder bliver socialt bæredygtige.
Her er vinderne af CSR People Prize 202414.11.2024 17:30:04 CET | Pressemeddelelse
Vinderne af årets udgave af CSR People Prize 2024 er fundet. Der blev i alt uddelt fire priser til fire virksomheder, der på hver deres måde har gjort en ekstra stor indsats for mennesker fra kanten af arbejdsmarkedet
ProfilService i Brøndby vinder national CSR-pris – gør en kæmpe forskel for udsatte ledige14.11.2024 17:23:36 CET | Pressemeddelelse
ProfilService vinder CSR People Prize 2024 for deres systematiske arbejde med at ansætte udsatte ledige. Via innovative tiltag og investeringer er ProfilService lykkedes med at finde medarbejdere blandt ledige, der ellers ville have haft svært ved at finde fodfæste på arbejdsmarkedet.
Stifter af Gjørtler Ejendomme modtager ildsjælepris14.11.2024 15:57:30 CET | Pressemeddelelse
Thomas Gjørtler, stifter af Gjørtler Ejendomme i Viborg, modtager ildsjælepris ved uddelingen af CSR People Prize 2024. Han får prisen for sit personlige og ekstraordinære arbejde for at give nogle af samfundets mest udsatte en chance på arbejdsmarkedet.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum