Herning-elever vinder stor iværksætterkonkurrence med menstruationssvamp

Et menstruationsprodukt, der skal fjerne bekymringen om at bløde igennem under sport, var så god en idé, at tre elever fra Herningsholm i Herning løb med førstepladsen i iværksætterkonkurrencen Business Mind Programme ved Danish Entrepreneurship Festival.

Vindere af Business Mind Programme ved Danish Entrepreneurship Festival 2023.

Tusindvis af fremtidens potentielle iværksættere og innovative medarbejdere stillede onsdag op til Danmarks største entreprenørskabsfestival, Danish Entrepreneurship Festival i Messe C i Fredericia. Her præsenterede folkeskoleelever, elever på ungdomsuddannelser og studerende fra videregående uddannelser deres idéer til at løse fremtidens udfordringer.

En af de konkurrencer, der blev afholdt, er Business Mind Programme målrettet elever fra hhx. Her vandt holdet Menstrual med eleverne Cecilie Christensen, Freja Søndergaard Graakjær Egebæk og Thilde Juul Jensen fra Herningsholm

Holdet har udviklet et nyt menstruationsprodukt, som skal fjerne bekymringen for at bløde igennem under sport. Eksisterende hygiejneprodukter er ikke egnet til sportsaktiviteter, hvilket skaber udfordringer med lækager og bevægelsesbegrænsninger. Elevernes menstruationsprodukt er en steril, fleksibel svamp tilpasset de vaginale vægge, og den skal forbedre livskvaliteten og aktiv deltagelse i alle livets aspekter.

De tre elever var glade og stolte over prisen.

“Vi er bare så glade, rørte og meget overvældende. Det har været den fedeste dag med sindssygt mange indtryk. Vi har virkelig kunne mærke et pres, og vi har arbejdet så hårdt på det her. Men vi tror bare så meget på vores produkt, at vi skal have det ud og leve i verden. Vi ser det ikke bare som et menstruationsprodukt, men som en livstil. Derfor er vores slogan Live Life no limits,” siger Cecilie Christensen, Freja Søndergaard Graakjær Egebæk og Thilde Juul Jensen.

Business Mind Programme sætter spot på iværksætteri og den indledende forståelse af virksomhedsdrift og opbygningen af et entreprenørielt mindset. Formålet med konkurrencen er at give unge i Danmark mulighed for at teste og afprøve deres nyudviklede idéer uden for uddannelsesrammen. Formålet er også at skabe et rum, som giver unge mulighed for på et tidligt stadie i deres entreprenørskabsproces at modtage kvalificeret sparring og rådgivning fra erhvervsfolk og iværksættere fra hele landet.

I alt deltog 560 elever fordelt på 159 hold i Business Mind Programme i Messe C i Fredericia.

Menstrual: Cecilie Christensen 25724771

Information om Business Mind Programme: Kontakt Mette Meulengracht Jensen, 31273212.

Danish Entrepreneurship Festival

Danish Entrepreneurship Festival er Danmarks største event for innovation og entreprenørskab og årets hyldest til undervisning, der fremmer innovative tankegange og iværksætteri hos børn og unge.

Formålet er at skabe et rum og en kontakt mellem erhvervslivet og uddannelsessystemet, der giver elever og studerende mulighed for at modtage kvalificeret sparring og rådgivning på et tidligt stadie i deres entreprenørskabsproces. På festivalen vil de unge deltagere præsentere deres idéer for nogle af landets dygtigste erhvervsfolk, som står klar til at give feedback.