Københavnske studerende vinder iværksætterkonkurrence ved Danish Entrepreneurship Festival

En app, der skal give forbrugere indsigt i tøjbrands bæredygtighedsinitiativer var så god en idé, at tre elever fra CPHBusiness i København snuppede førstepladsen i den landsdækkende iværksætterkonkurrence for studerende på videregående uddannelser ved Danish Entrepreneurship Festival

Vinderne af Grow Up-konkurrencen i Start Up Programme, som er målrettet studerende på de korte og mellemlange videregående uddannelser.

Hundredvis af fremtidens potentielle iværksættere og innovative medarbejdere stillede i dag op til Danmarks største entreprenørskabsfestival i Øksnehallen i København. Her pitchede folkeskoleelever, elever fra ungdomsuddannelser og studerende på videregående uddannelser deres idéer til, hvordan vi løser fremtidens udfordringer i Danmark.

En af de konkurrencer, der blev afholdt, er Grow Up-konkurrencen i Start Up Programme, som er målrettet studerende på de korte og mellemlange videregående uddannelser.

Her vandt holdet OurGlobe med de studerende Caroline Wøldike Jørgensen, Emil Budtz, Emil Sønnicksen og Jeppe Rydell fra København.

Holdet har udviklet en platform, der giver forbrugerne indsigt i tøjbrands bæredygtighedsinitiativer. På OurGlobes platform, som er en app, der skal kunne downloades på App Store og Google Play Store, kan du hurtigt og let finde informationer om tøjmærkers materialer, produktion, social bæredygtighed, bæredygtighedstiltag og certificeringer, så man som forbruger kan træffe et oplyst valg, inden man køber tøj.

De tre elever var glade og stolte over prisen.

“Stemningen var god, da vi ankom i morges, men nu er den rigtig god. Vi har lært sindssygt meget af at være med, og det er heller ikke første gang, vi stifter bekendtskab med Fonden for Entreprenørskabs aktiviteter. Vi var også med til DM i foråret og har ansøgt et Mikrolegat hos Fonden”, siger eleverne fra teamet.

Og gruppen har kun fået mere blod på tanden, hvad angår en karriere som iværksættere.

"Vi skal leve af denne her virksomhed de næste år. Der er ingen alternativer”, lyder det fra gruppen.

Holdet vandt 10.000 kroner sponsoreret af Chr. Augustinus Fabrikker.

Start Up Programme er et unikt entreprenørskabsprogram, der er målrettet studerende på alle korte og mellemlange videregående uddannelser i hele Danmark og deres undervisere. Programmet er bygget op om undervisningsmateriale, opkvalificering af undervisere og aktiviteter og events, hvor studerende kan afprøve idéer med iværksættere, erhvervsfolk og andre studerende.

I alt deltog 104 studerende fordelt på 26 hold i konkurrencerne for de videregående uddannelser i Øksnehallen i København.

OurGlobe: Jeppe Rydell, 40306037

Viden om Idékonkurrencen i Start Up Programme: Kontakt programleder Sidsel Dyrholm Holst, 24 45 76 75.

Danish Entrepreneurship Festival

Danish Entrepreneurship Festival er Danmarks største event for innovation og entreprenørskab og årets hyldest til undervisning, der fremmer innovative tankegange og iværksætteri hos børn og unge.

Formålet er at skabe et rum og en kontakt mellem erhvervslivet og uddannelsessystemet, der giver elever og studerende mulighed for at modtage kvalificeret sparring og rådgivning på et tidligt stadie i deres entreprenørskabsproces. På festivalen vil de unge deltagere præsentere deres idéer for nogle af landets dygtigste erhvervsfolk, som står klar til at give feedback.