Dansk kvanteteknologi hædret med pris

DTU og Nils Bohr Instituttet tildeles IDA Connect Prisen 2023 for deres banebrydende arbejde med kvantekryptering af digital kommunikation.

Vinderne af IDA Connect prisen 2023. Fra højre professor Leif Katsuo Oxenløwe fra DTU og lektor Leonardo Midolo fra Nils Bohr Instituttet, og til venstre vinderen af Studerende Prisen, Gustav Bonvang fra Aalborg Universitet. Foto: Kyv Kyvsgaard

For udenforstående var der nærmest tale om magi, da medarbejdere på DTU i Lyngby i november sidste år etablerede en 100 procent sikker kvantekrypteret videoforbindelse til kollegerne på Nils Bohr Instituttet i København gennem det eksisterende fibernet.

Videoopkaldet skete ved hjælp af en såkaldt deterministisk enkelt-foton-kilde, og formålet var at demonstrere, hvordan teknologien til kvantekryptering nu er så langt fremme i Danmark, at den kan indgå i fremtidens cybersikkerhed. Krypteringen bygger på enkelte fotoner – eller lyspartikler – som er udelelige. Den eneste metode til at opsnappe den information, som partiklerne bærer på, er derfor at få fingre i selve fotonen. Derfor vil ethvert forsøg på aflytning blive afsløret omgående.

Det vigtige og banebrydende arbejde med kvantekryptering er baggrunden for, at DTU og Nils Bohr Instituttet modtager IDA Connect Prisen 2023, som uddeles af det faglige netværk af it- og teleprofessionelle i Ingeniørforeningen, IDA.

”Niels Bohr Instituttet og DTU har med deres arbejde med etablering af en kvantekrypteret fiberforbindelse fået sat Danmark på verdenskortet. Det er et kvantespring for sikker kommunikation og et solidt grundlag for styrket cybersikkerhed i Danmark fremadrettet”, siger Lars Dittmann, der er formand for IDA Connect.

Eksperter vurderer, at den nuværende matematisk baserede kryptering i løbet af få år bliver alvorligt udfordret af kvantecomputere og lignende systemer, som besidder en enorm regnekraft og derfor kan bryde komplicerede koder meget hurtigere. Udviklingen af kvantekryptering og kvantenøgler kan afværge den trussel og giver en helt ny dimension til digital sikkerhed.

”I vores moderne samfund er sikker kommunikation en helt grundlæggende forudsætning for digitaliseringen, og for at både erhvervsliv, borgere og den offentlige sektor kan have tillid til at deres udveksling af informationer sker på en forsvarlig måde”, siger Lars Dittmann.

Prisen blev uddelt på årets telekonference i Dansk Erhverv, hvor professor Leif Katsuo Oxenløwe (DTU) og lektor Leonardo Midolo (Nils Bohr Instituttet) modtog hæderen. Tildelingen af prisen besluttes af en jury nedsat af IDA Connects bestyrelse. Præstationen skal være af brugermæssig, teknologisk, samfundsøkonomisk eller økonomisk karakter og skal blandt andet udmærke sig ved sit innovative og samfundsgavnlige potentiale.

IDA Connect uddeler også en pris til studerende, som har gjort sig særligt bemærket på teleområdet. I år tilfalder prisen Gustav A.P. Bonvang, som er kandidat i cybersikkerhed fra Aalborg Universitet. I sit speciale beskæftiger han sig med AI og deepfakes – kunstigt genererede billeder, videoer og lydklip, der efterligner rigtige mennesker og kan misbruges i ondsindede sammenhænge.

Gustav A.P. Bonvang har udviklet en klassifikationsmodel, der kan vurdere, om et lydklip er autentisk eller syntetisk med en nøjagtighed på 96,7 procent. Løsningen kan videreudvikles i form af eksempelvis en applikation til screening af telefonopkald med henblik på verificering af taleres autenticitet, eller som led i bekæmpelse af fake news på sociale medier.

”Deepfakes udgør en trussel mod det allermest basale i al kommunikation – tilliden til hinanden, og at man ved hvem man kommunikerer med. Der er behov for robuste mekanismer til at beskytte mod denne type angreb. Dette projekt er med til at bane vejen for løsninger og giver et bud på, hvordan de rent teknisk kan implementeres og optimeres”, siger Lars Dittmann.

Lars Dittmann, formand for bestyrelsen i IDA Connect, telefon 40 31 05 06
Ole Hoff-Lund, presserådgiver i IDA, telefon 26 83 81 84