Fortinet udvider SASE-tilbuddet til danske virksomheder

SASE-tilgangen til it-sikkerhed vinder større og større indpas blandt danske virksomheder. Med SASE får virksomheder en enkelt cloudbaseret sikkerhedsløsning for alt. Fortinet udvider tilbuddet af SASE-løsninger, så alle brugere nu kan forbindes sikkert til apps.

Billede af Darwin Laganzon fra Pixabay

En SASE-arkitektur anvender politikbaseret sikkerhed i realtid på tværs af alle enheder i en virksomhed, uanset hvor de er placeret. Det gør SASE ved at kombinere netværks- og sikkerhedsfunktioner via skyen. Som en del af SASE bliver brugerne kontinuerligt automatisk authentificeret, og platformene sørger for en security posture på enheden, for at undgå f.eks. ransomware angreb eller uautoriseret adgang til virksomhedens applikationer. På den måde kan virksomheder beskytte alle enheder og brugere – inklusiv remote workers med en automaticeret it-sikkerhedsløsning. I flere virksomheder afløser SASE-arkitekturen de traditionelle VPN-løsninger.

”Vi ser et stort potentiale i SASE og investerer massivt i arkitekturen. Vi tror på, at SASE kan være med til at øge sikkerhedsniveauet generelt blandt danske virksomheder, fordi det er en automaticeret alt-i-en løsning, der mindsker behovet for fysisk it-sikkerhedsinvesteringer og optimere brugeroplevelsen. Med SASE minimerer vi også menneskelige fejl, der ofte er vejen ind for it-kriminelle. SASE har også en fordel i forhold til CO2 aftrykket, da SASE leveres via CO2-neutrale datacentre, og kan genbruge eksiterende hardware”, siger Christian Rutrecht, Teknisk direktør hos Fortinet Danmark.

Fortinets nye universelle SASE-løsning tager skridtet videre fra traditionel SASE-arkitektur med en enkelt leverandør og leverer ensartede politikker og kontroller i det lokale miljø og i clouden. SASE er en platform for at understøtte den hybride arbejdsstyrke og reducere IT-omkostningerne. SASE er også en fornuftig måde at beskytte virksomhedens applikationer på, da disse kan fjernes fra det offentlige internet og adgangen ligges ind bag SASE-skyen.

SASE gør det mere sikkert at arbejde hjemmefra

Det store ryk mod mere fleksible arbejdspladser og udbredelsen af remote work, også internationalt med kollegaer og freelancere i flere lande, er en udfordring for it-sikkerheden. Med den cloud-baseret SASE-arkitektur bliver det langt mere sikkert at håndtere medarbejdere og partnere, der tilgår systemer udefra. For med SASE anvender brugeren sikkerheden i skyen, og tilgår applikationnen via clouden, uanset hvor brugeren logger på fra. Dette kræver ikke en yderligere tilslutning eller interaktion fra brugeren til f.eks. VPN eller andet.

SASE giver danske SMV’er en vej frem

En af de helt store fordele ved SASE-sikkerhedsarkitekturen er, at den er cloudbaseret. Det betyder nemlig at især de danske SMV’er, der traditionelt set ikke har haft økonomisk råderum til at investere i omfattende fysisk it-sikkerhedsløsninger, nu kan beskytte hele deres virksomhed via et cloud-baseret sikkerhedsunivers med SASE. Derved højnes den samlede it-sikkerhed markant i Danmark. Jo flere, der har høj it-sikkerhed, jo bedre er Danmark samlet set stillet.

Læs mere om Fortinets SASE-løsninger her.

Mikkel Andersen
mikkel.andersen@grey.com

Om Fortinet

Fortinet (NASDAQ: FTNT) is a driving force in the evolution of cybersecurity and the convergence of networking and security. Our mission is to secure people, devices, and data everywhere, and today we deliver cybersecurity everywhere you need it with the largest integrated portfolio of over 50 enterprise-grade products. Well over half a million customers trust Fortinet's solutions, which are among the most deployed, most patented, and most validated in the industry. The Fortinet Training Institute, one of the largest and broadest training programs in the industry, is dedicated to making cybersecurity training and new career opportunities available to everyone. FortiGuard Labs, Fortinet’s elite threat intelligence and research organization, develops and utilizes leading-edge machine learning and AI technologies to provide customers with timely and consistently top-rated protection and actionable threat intelligence. Learn more at https://www.fortinet.com, the Fortinet Blog, and FortiGuard Labs.