Den gæstfrie og insisterende møller får Årets Økopris Foodservice

Økologisk Landsforening uddeler Årets Økopris Foodservice 2023 til Peter Mejnertsen, direktør og medejer af Mejnerts Mølle. Han får prisen for sit store formidlingsarbejde, sin insisteren på økologi og for at udvikle de økologiske afsætningsmuligheder.

Peter Mejnert står med sin pris
Peter Mejnert får prisen for sit store formidlingsarbejde, sin insisteren på økologi og for at udvikle de økologiske afsætningsmuligheder. Foto: Jesper Rais //Økologisk Landsforening

Peter Mejnertsen, direktør og medejer af Mejnerts Mølle, modtog Årets Økopris Foodservice 2023, ved Økologisk Inspirationsdag i Skuespilhuset mandag den 6. november. Der er Økologisk Landsforening, som står bag prisen og markeringen af det økologiske arbejde i de professionelle køkkener og virksomheder.

Ved overrækkelsen blev Peter Mejnertsen særligt fremhævet for sin gæstfrihed på møllen og sit store engagement i at formidle økologien for det professionelle segment.

”Peter står på podiet med os i dag, fordi han altid stiller op med en enorm energi og kæmper bravt for økologiens plads på dagsordenen. Gennem sit arbejde på det familieejede Mejnerts Mølle formår han at sprede budskabet om, hvordan danske økologiske råvarer går fra jord til bord,” udtalte forpersonen for Økologisk Landsforenings udvalg for professionelle køkkener, Mona Carøe.

Derudover blev det understreget, at Peter Mejnertsen gennem sin virksomhed insisterer på økologi, som redskabet til at skabe rene råvarer og sikre kvalitet i de professionelle køkkener.

Peter Mejnertsen driver Mejnerts Mølle, som er en familievirksomhed, der omfatter landbrug, mølle og kursusaktiviteter. Ved overrækkelsen af prisen blev Peter Mejnertsens evner til at tryllebinde sit publikum fremhævet som noget særligt. Der blev peget på, at han er en af de få, som formår at involvere branchen med en nerve, som præsenterer økologiens grundværdier med passion.

Udover Peter Mejnertsen, var også Morten Hassing, Head of Food Product & Performance ISS og Executive Chef hos Meyers, Jonas Boeltstifterne nomineret til prisen. Det er Økologisk Landsforenings korps af økologiske ambassadører, som har udvalgt de tre nominerede, og efterfølgende er det foreningens udvalg for professionelle køkkener, der har udpeget på vinderen.

”Det er en fornøjelse at være med til at udpege en person i branchen, som gør et ekstra stykke arbejde for økologien. Men det er også en svær opgave, fordi vi for hvert år får et felt af nominerede, der bliver større og stærkere.  De tre nominerede er alle forkæmpere for forandring og stærke udviklere af fremtidens økologiske måltider med fokus på mere bæredygtighed,” siger formand for udvalget Mona Carøe.

I motivationen for vinderen Peter Mejnertsen skriver udvalget bl.a.:

”Peter nomineres for at dele viden og ØKO-inspiration med hele branchen. For sin insisteren på at økologien er en selvfølgelighed og en del af de rene råvarer, når de mange måltider skal serveres rundt om i landets køkkener. Og for at knokle løs for at formidle værdien af danske økologiske råvarer og at kæmpe for økologiens plads på dagsordenen.”

(…)

”… for sin deltagelse i at udvikle de økologiske afsætningsmuligheder og være en del af Økologisk Landsforenings virksomhedsudvalg og for sin kamp for at bekæmpe madspild fra landmanden og helt frem til køkkendøren.”

Prisen blev overrakt ved Økologisk Inspirationsdag for professionelle køkkener og virksomheder i Skuespilhuset mandag den 6. november 2023.

FAKTA

Mejnerts Mølle ligger i Svebølle i Vestsjælland og drives af familien Mejnertsen. Til møllen hører 1200 hektar landbrugsjord, hvor man dyrker de afgrøder, som anvendes til møllens produkter.

Møllens landbrug har været økologisk siden 1999. Arbejdet med økologi indebærer sædskifte – som er en metode, der sikrer jordfrugtbarhed, samt at dyrke forskellige afgrøder fx hvede, byg, havre, ølandshvede, kartofler, raps og spiseærter.

Knyttet til landbruget og møllen har Mejnerts Mølle også kursusaktiviteter rettet mod både private og professionelle.

Læs portræt fra Økologisk Nu her.