Pressekommentar vedrørende aftale om Grøn Fond

Aftale om Grøn Fond skal også fremme økologi i Danmark.

Forperson i Økologisk Landsforening Michael Kjerkegaard. Foto: Økologisk Landsforening

Økologisk Landsforening glæder sig over, at der med aftalen om Grøn Fond bliver investeret i økologi.

”Det er meget glædeligt, at der indgået en politisk aftale om Grøn Fond, der indeholder midler til økologi. Det er der i den grad behov for. Regeringen udgav sidste år en fin økologistrategi, men den var blottet for nye midler, hvilket fik strategien til at klinge lidt hult. Hvis vi skal nå fordoblingsmålet, er der et stort behov for at investere både i faglig udvikling i økologien og udvikling af markedet,” siger forperson i Økologisk Landsforening, Michael Kjerkegaard

Regeringen udgav sidste år en økologistrategi, der skal vise vejen til fordobling. Strategien indeholder mange gode tiltag, men der fulgte ingen finansiering med. Det bliver der nu rettet lidt op på med aftalen om Grøn Fond, der indeholder penge til økologi i 2025 og 2026.

Michael Kjerkegaard fortsætter:

”Økologi er lige nu den bedste samlede løsning for et landbrug, der både skal levere på klima, natur, et rent vandmiljø og passe på vores rene drikkevand samt give vores landbrugsdyr et godt liv.  Det er blandt også derfor, der er et mål om at fordoble det økologiske areal og marked i Danmark til 2030”

Fakta Grøn Fond. Fremme af økologi

Aftalepartierne er enige om fortsat at fremme økologi i Danmark, og er derfor enige om at afsætte:

• 10,9 mio. kr. årligt i 2025-2026 til Innovationscenter for Økologisk Landbrug.
• 36,4 mio. kr. i 2025 til Fonden for økologisk landbrug.
• 16,3 mio. kr. i 2025 til en økologiindsats til fremme af produktion og afsætning mv.