PostNord i nyt skovrejsningsprojekt - mere end 98.000 træer plantes ved Silkeborg

I november måned starter plantningen af en klimaskov i Kjellerup, der bl.a. skal bidrage til CO2-reduktion og øget biodiversitet. Skovrejsningen er et fælles initiativ mellem PostNord, Klimaskovfonden og Silkeborg Kommune.

Foto: Adam Grønne

Sammen med Klimaskovfonden og Silkeborg Kommune, planter PostNord de første træer i skoven i Kjellerup ved Silkeborg onsdag d. 1. november. De første spadestik tages i tidsrummet kl. 10.00 - 12.00 på adressen Aalborgvej 9, 8620 Kjellerup.

- En grønnere forsyningskæde kræver, at vi samarbejder på tværs, og derfor er vi meget begejstrede for samarbejdet med Klimaskovfonden og Silkeborg Kommune. Vi ved, at klimaskoven i Kjellerup kommer til at gøre en reel forskel, og dét er vi stolte over at bidrage til, siger Stine Sander, Vice President Parcels & Communications.

Når du vælger levering med PostNord, bidrager du samtidig til danske organisationers arbejde med sikring af dansk natur, biodiversitet og klimaprojekter. PostNord giver et klimabidrag på alle nationale pakker fra virksomheder til forbruger samt nationale private forsendelser.

Klimabidragene fra PostNord går bl.a. til Klimaskovfonden, der gennem danske skovrejsningsprojekter som dette, binder CO2 og yderligere er med til at forbedre natur, biodiversitet, drikkevand og friluftsliv.

- Samarbejdet mellem PostNord og Silkeborg Kommune er et godt eksempel på, hvad man kan, når man bringer dem, der gerne vil handle for klimaet, sammen. Kommunen har jorden og PostNord vil gerne bidrage til skovrejsningen, der har en dokumenteret klimaeffekt. Det kommer der en ny stor skov ud af, som vil binde CO2 mange år ud i fremtiden. Samtidig kan borgerne få glæde af mere natur, der både er med til at beskytte drikkevand og give nye muligheder for friluftsliv og naturoplevelser, siger Poul Erik Lauridsen, direktør i Klimaskovfonden.

Samlet forventes der at blive plantet 98.423 træer fordelt på et område over 31,4 hektar, der over de kommende knap 60 år forventes at binde 8.532 tons CO2. Foruden bidraget til etableringen af skoven i Kjellerup ved Silkeborg, finansierede PostNord tidligere på året en skov ved Katgyden i Ejby ved Middelfart.

- Det er en sejr for naturen og biodiversiteten, at vi endnu engang kan plante et nyt stort skovområde i Danmarks outdoor-hovedstad og sikre mere natur til glæde for både dyr, planter og alle, der bor i kommunen. I Silkeborg Kommune har vi et mål om at plante 800.000 m2 skov inden 2026 som et led i den grønne omstilling. Samarbejdet med Klimaskovfonden og PostNord er med til at sikre, at vi kan indfri det mål, siger Rune Kristensen, formand for Klima- og Miljøudvalget i Silkeborg Kommune.

Foto: Adam Grønne