Aarhus Universitet: Arts

Claus Holm fortsætter som leder af DPU, Aarhus Universitet

Del

Efter en ansættelsesproces med dekan Maja Horst på Faculty of Arts i spidsen er det besluttet at ansætte Claus Holm som leder af DPU ved Aarhus Universitet.

Claus Holm, institutleder på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, DPU, under Aarhus Universitet.
Claus Holm, institutleder på Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, DPU, under Aarhus Universitet. Foto: Torben Åndahl, Aarhus Universitet

Claus Holm har siden 2015 været leder af DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) ved Faculty of Arts på Aarhus Universitet, og et enigt ansættelsesudvalg har nu besluttet at ansætte Claus Holm som institutleder for yderligere fem år.  

Dekan Maja Horst glæder sig over, at Claus Holm har takket ja til at fortsætte på posten:

”Claus har gennem sin tid som institutleder allerede gjort en fantastisk indsats, og hans klare visioner for, hvordan han gerne vil arbejde videre med medarbejdere og interessenter for at udvikle instituttet i fremtiden, er meget overbevisende. Claus har et meget stort overblik over det pædagogiske felt i Danmark og et stort netværk, som kan understøtte en succesfuld implementering af hans visioner,” siger hun og tilføjer:

”Hans imponerende evne til nytænkning og udøvelsen af strategisk ledelse bliver helt afgørende i den situation, som DPU sammen med resten af universitetssektoren står i lige nu. Derfor er jeg sammen med ansættelsesudvalget meget glad for, at Claus har indvilliget i at forblive ved roret i de næste fem år. Jeg ser meget frem til at samarbejde med Claus om at skabe et endnu stærkere DPU som det førende sted for pædagogisk forskning og uddannelse i Danmark.”

Invitation til samarbejde

Claus Holm glæder sig til at fortsætte arbejdet som leder af DPU – en stilling som han betegner som et drømmejob:

”Jeg har været leder for DPU i to perioder, og det har været og er fortsat mit drømmejob. DPU er sat i verden for at hæve kvaliteten af dansk pædagogisk forskning og praksis. Det gør vi ikke alene. Det kræver samarbejde med professionshøjskolerne, samarbejde med praksis og samarbejde med stærke universitets- og vidensmiljøer. DPU skal derfor fortsætte med at iværksætte fremsynede initiativer og invitationer til dette samarbejde på alle felter, hvor der er berettigede nationale forventninger om, at DPU er til stede. Vores nye nationale center for PPR-forskning er det seneste eksempel på dette,” siger Claus Holm.

Han understreger, at efterspørgslen efter pædagogisk forskning og uddannelse næppe nogensinde har været større end nu, hvor bl.a. Reformkommissionen peger på behovet for løsninger i forhold til bl.a. mistrivsel blandt børn og unge, et forbedret PPR og livslang læring, der alle udgør kernefelter for DPU.

”DPU spiller en afgørende rolle i forhold til at uddanne dygtige og ambitiøse kandidater, der løfter kvaliteten af danske daginstitutioner, skoler og professionshøjskoler, og i forhold til forskningsunderstøttelse af disse og mange andre områder inden for det pædagogiske felt og uddannelsessektoren,” siger han og slutter:

”DPU er kort sagt omgivet af høje forventninger – både vores egne og omverdenens. Det gør det til et stort ansvar og privilegie at lede DPU sammen med ledelsen på Faculty of Arts og på DPU. Jeg glæder mig til udfordringerne og til at fortsætte indsatsen for pædagogik af højeste kvalitet, som er så vigtig for vores samfund.”

Kontakter

Maja Horst, dekan på Faculty of Arts, Aarhus Universitet
T: 20 28 68 66
E: dean.arts@au.dk

Claus Holm, institutleder på DPU, Aarhus Universitet
T: 26 88 56 00
E: clho@edu.au.dk

OM DPU, Aarhus Universitet

DPU (Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse) er et af de tre institutter ved Faculty of Arts, Aarhus Universitet. 

DPU udgør Danmarks største universitetsmiljø for grundforskning og anvendt forskning inden for pædagogik og uddannelse.

Følg pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Aarhus Universitet: Arts

Trivselsfremme i skolen kræver helhedsorienteret indsats19.4.2024 10:08:16 CEST | Pressemeddelelse

Trivsel og mistrivsel blandt skoleelever er et af tidens helt store spørgsmål, men hvad siger forskningen om trivsel og trivselsfremme i skolen? En ny forskningsoversigt fra DPU i e-bogsserien ’Pædagogisk indblik’ giver en indføring i både dansk og international trivselsforskning. Den anbefaler, at vi løfter blikket fra enkeltelever og anlægger et helhedssyn på trivsel, og at skolerne i deres arbejde med at fremme trivsel altid tager udgangspunkt i de konkrete elever i den konkrete skole.

Nedlukninger blev en midlertidig undtagelsestilstand i familielivet22.3.2024 09:20:36 CET | Pressemeddelelse

Covid-19 påvirkede familier meget forskelligt og synliggjorde strukturelle uligheder i Danmark. For de fleste børnefamilier blev nedlukningsperioderne dog en parentes. Men for unge, der var teenagere og midt i deres formative år, har nedlukningerne fået mere langvarige konsekvenser. Ikke mindst for deres evne til at indgå i fællesskaber med jævnaldrende. Sådan lyder det fra forskere på DPU, der har undersøgt familielivet under pandemien.

Debatarrangement med Glenn Bech: Er kunsten blevet en legeplads for den hvide middelklasse i byerne?4.3.2024 12:06:00 CET | Pressemeddelelse

I årevis har teatre, museer og andre kunstinstitutioner forsøgt at udvide deres publikum – men med begrænset succes. Er kunsten mangfoldig nok, når den hovedsageligt samler en urban, hvid middelklasse – og hvad kan man gøre ved det? Det er spørgsmålet, som forfatter Glenn Bech og et stærkt panel vil diskutere tirsdag den 19. marts på Teatret Svalegangen til debatserien ”Art of Assembly”.

Ny europæisk undersøgelse: Danske unges følelse af europæisk identitet bliver større – men langt færre forventer at stemme til EU-Parlamentsvalg22.2.2024 10:10:45 CET | Pressemeddelelse

Danske skoleelever i 8. klasse har store forventninger til Europas fremtid, ligesom de i høj grad ser sig selv som europæere. Men sammenlignet med 8. klasseelever fra andre europæiske lande er de danske elever bemærkelsesværdigt skeptiske over for fælles regler for samarbejde og arbejdskraftens fri bevægelighed i Europa, og færre danske elever end tidligere forventer at stemme til fremtidige EU-parlamentsvalg.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye