Kätilöopistolle syntyy jälleen uutta elämää

Tuhansien helsinkiläisten elämän alkupiste 'Kätilöopisto tai Kättäri' saa uuden elämän. DEAS Asset Management on voittanut alueen kehittämiskilpailun korkein tavoittein.

Kehityshanke on nimetty kilpailussa "Kumpulan haikaranpesäksi" - ja hyvästä syystä. On vaikea löytää helsinkiläisiä, joilla ei olisi jollain tavalla läheistä suhdetta Sofianlehdonkatu 1:een. Joko heidän oma elämänsä on alkanut näiden rakennusten suojassa tai joku heidän läheisistään on syntynyt täällä. Aina vuoteen 2018 asti Kätilöopisto on ollut yksi Suomen suurimmista synnytyssairaaloista.

DEAS Asset Management, yhteistyössä Anttinen Oiva Arkkitehtien, MASU Planningin, A-Insinöörien ja Sweco:n kanssa on voittanut kilpailun kulttuurihistoriallisesti merkittävän rakennuskokonaisuuden kehittämisestä uuteen käyttöön.

"Voittanut ehdotus on vastannut erinomaisesti kilpailussa asetettuihin laadullisiin tavoitteisiin. Kumpulan Haikaranpesä onnistuu kokonaisuuden käsittelyssä, uudisrakentamisen sekä alueellisen identiteetin ja arvojen yhteensovittamisessa”, todetaan kilpailun arvostelupöytäkirjassa. Ehdotus pärjäsi myös parhaiten ilmastonäkökulmien ja hiilineutraalisuustavoitteiden vertailussa.

DEAS Asset Management on ylpeä kilpailun voitosta ja  odottaa innolla alueen kehittämisen käynnistämistä.

"Tämä on yksi mielenkiintoisimmista projekteista, joihin olemme osallistuneet, ja olemme erittäin ylpeitä saadessamme kunnian kehittää näin historiallista aluetta. Lähestymme tehtävää suurella arvostuksella, mutta samalla myös kunnianhimoisesti luodaksemme asuinalueen, joka on moderni, yhteisöllinen ja vihreä," sanoo Sanna Puhakainen, DEAS Asset Management Finland Oy:n toimitusjohtaja.

Syke palaa Kumpulaan

Tavoitteena on luoda rakennusten historiaa kunnioittaen elävä ja yhteisöllinen alue, jossa erilaiset ja kaikenikäiset ihmiset viihtyvät. Alueesta kehitetään kokonaisuus, joka tarjoaa palveluja ja asumisvaihtoehtoja opiskelija-asunnoista perheasuntoihin ja seniorikoteihin.

Projektin valmistuttua alueella on noin 30 000 neliömetriä asuintilaa, liiketilaa ja palveluja.

Ympäröivät viheralueet toimivat asukkaiden kodin jatkeena. Lisäksi alueelle luodaan tiloja, jotka edistävät sosiaalista toimintaa ja vuorovaikutusta. Tällaisia tiloja ovat mm. saunat, yhteiset työtilat, kahvilat ja kuntosalit.

" Haluamme luoda asuinalueen, joka houkuttelee monenlaisia asukkaita. Asuntojen suunnittelussa panostetaan ratkaisuihin, jotka soveltuvat opiskelijoiden, eri kokoisten perheiden ja seniorien muuttuviin elämäntilanteisiin.  Alueesta tulee korkealaatuinen ja vihreä sanan kaikissa merkityksissä, mutta samalla alueen historia tulee jäämään näkyviin," sanoo Johanna Saarivuo, Kiinteistökehitysjohtaja, DEAS Asset Management Finland.

Projekti pohjaa vastuullisuuteen

”Kätilöopiston korttelin suunnittelussa lähdetään paikalta löytyvistä mahdollisuuksista niin arkkitehtuurin, energian, elinkaaren, hiilijalanjäljen kuin luonnon monimuotoisuudenkin näkökulmista. Olevaa rakennuskantaa säästetään mahdollisimman paljon. Samalla täydennysrakentamiselle tavoitellaan pitkää ja mahdollistavaa elinkaarta. On hienoa olla mukana hankkeessa, johon kiteytyy näin paljon sekä olevia että myös uusia merkityksiä”, sanoo Selina Anttinen Anttinen Oiva arkkitehdeista.

Alueen kunnostuksessa keskitytään erityisesti ESG-asioihin ja hiilijalanjäljen minimointiin koko elinkaaren ajan.

Kierrätystä priorisoidaan uudisrakentamisen sijaan. Lähes kaikki vanhat rakennukset säilytetään mahdollisuuksien mukaan. Tämä minimoi uusien raaka-aineiden käyttöä ja vähentää merkittävästi päästöjä purku- ja uudisrakentamisesta. Lisäksi rakennusten energiatehokkuutta pyritään optimoimaan viimeisimpien teknologisten ratkaisujen avulla. Korttelin pysäköintiratkaisu mahdollistaa laajan maanvaraisen pihan. Lisäksi asuntoratkaisut ovat monipuolisia ja muuntojoustavia.

Valmistuttuaan alue edistää myös yhteisöllisyyttä korttelin yhteisten tilojen kautta. Tavoitteena on vähentää asukkaiden yksinäisyyttä luomalla sosiaalista vuorovaikutusta alueen asukkaiden välille.

Faktat projektista:

• Nykyinen ala: 28 600 brm²
  • Suunniteltu ala: 37 000 brm².
  • Sijaitsee 4 km päässä Helsingin keskustasta
  • Rakennuksen historia:
    • Valmistunut vuonna 1960, Arkkitehti Martti Välikangas
    • Terveydenhuoltotoiminta rakennuksessa päättyi vuonna 2018.
    • Yli 300 000 lasta on syntynyt rakennuksessa.

DEAS Groupista ja DEAS Asset Managementista:

DEAS Group on johtava kiinteistöalan asiantuntija Pohjoismaissa, joka hallinnoi omaisuutta laajalle joukolle kansallisia, pohjoismaisia ja ulkomaisia sijoittajia. DEAS Groupilla työskentelee yli 1000 kiinteistöalan ammattilaista ja se toimii kahdeksasta toimistosta käsin. Yhtiön pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa.

DEAS Asset Management on osa DEAS Groupia. Yli 100 kiinteistöalan ammattilaisen voimin DEAS Asset Management on yksi johtavista kiinteistösijoitus- ja omaisuudenhoitoyrityksistä Pohjoismaissa. Deas Asset Managementin hallinnoitavat varat ovat yli 7,8 miljardin euroa (AuM) käsittäen yhteensä noin 400 kiinteistöä.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi