DM&T styrker den politiske indsats med ny chefkonsulent

Brancheorganistionationen Dansk Mode & Textil (DM&T) styrker det politiske arbejde med tiltrædelsen af Cecilie Friis, som per 1. oktober er ansat som chefkonsulent på Public Affairs-området. Hun kommer fra en stilling hos konsulenthuset Rud Pedersen og har bl.a. også erfaring fra Christiansborg.

Chefkonsulent, Public Affairs i Dansk Mode & Textil Cecilie Friis

Den 1. oktober tiltrådte Cecilie Friis i en nyoprettet stilling som chefkonsulent på Public Affairs-området i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil (DM&T). Mode- og tekstilbranchen er i stigende grad genstand for politisk bevågenhed og regulering, særligt på bæredygtighedsområdet, og det er blandt andet i den kontekst, at DM&T har oprustet på den politiske front.

”Mode-, tekstil- og livsstilsbranchen spiller en nøglerolle i dansk erhvervsliv og er en vigtig aktør i samfundet, og med den stigende politiske interesse i branchen, er det naturligt at vi styrker organisationen, så vi kan intensivere dialogen med relevante politiske aktører og styrke vores politiske indflydelse til gavn for branchen. Det er Cecilie den helt rette til at gøre,” siger adm. direktør i DM&T Thomas Klausen.

Cecilie Friis kommer fra en stilling som Public Affairs konsulent hos konsulenthuset Rud Pedersen, hvor hun siden 2021 har rådgivet danske og internationale virksomheder inden for bl.a. klima-, energi- og sundhedsområdet. Derudover har hun bl.a. erfaring fra Christiansborg, hvor hun har været ansat i Det Konservative Folkepartis sekretariat med en række ansvarsområder i ledelsen. Cecilie Friis har en Master i International Business Communication fra Copenhagen Business School.

Det er særligt på bæredygtighedsområdet, at branchen står overfor en radikal omstilling, hvor EU’s tekstilstrategi har tegnet en ambitiøs vision, som vil folde sig ud i en lang række initiativer og reguleringer hen over de næste år, der vil få stor betydning for branchen. DM&T har et stort ønske om at accelerere omstillingen af branchen, og her spiller det politiske arbejde også en nøglerolle. Derfor kommer en stor del af Cecilie Friis’ arbejde også til at have fokus på bæredygtighedsdagsordenen i tæt samarbejde med DM&T’s direktion, bæredygtighedsafdeling og kommunikationsafdeling.

”Jeg ser frem til at arbejde med en branche i en rivende udvikling, hvor medlemmerne tager et stort ansvar, når det kommer til bæredygtighed, samfundsansvar og cirkulær omstilling. Jeg glæder mig helt vildt til at dykke endnu mere ned i bæredygtighedsområdet, nu inden for mode- og tekstilbranchen, og samtidig bidrage til at styrke den politiske interessevaretagelse i tæt samarbejde med en masse dygtige kollegaer,” siger Cecilie Friis.

Hun kommer dog ikke udelukkende til at beskæftige sig med bæredygtighed og den cirkulære omstilling. Cecilie Friis vil være involveret i alle aspekter af DM&T’s politiske indsats, herunder at vidreudvikle DM&T’s politiske positioner og Public Affairs-strategi.

Dermed får Cecilie Friis en nøglerolle i det politiske arbejde for en branche, der årligt bidrager med 87 mia. kroner til Danmarks BNP og bidrager til skabelsen af 96.000 årsværk i Danmark.

Chefkonsulent, Public Affairs i Dansk Mode & Textil Cecilie Friis

Dansk Mode & Textil, eller DM&T i daglig tale, repræsenterer hele den danske mode-, tekstil- og livsstilsbranche, en hjørnesten i dansk erhvervsliv, der årligt bidrager med 87 mia. kroner til Danmarks BNP og medvirker til at skabe 96.000 jobs. DM&T er branchens talerør og har fokus på at skabe de optimale rammebetingelser for den danske livsstilsbranche, herunder sport, mode, smykker og tekstiler. DM&T har været branchens naturlige omdrejningspunkt siden 1895, og er i dag en moderne branche- og arbejdsgiverorganisation med dyb indsigt i medlemmernes hverdag og de udfordringer, branchen står over for på både den korte og lange bane.

Vores eksperter rådgiver dagligt mere end 800 medlemsvirksomheder på en række forretningskritiske områder, ligesom DM&T går forrest for at styrke og udvikle den enkelte virksomhed og branchen som helhed.

Læs mere på dmogt.dk.

Brancheorganisation vil have danske mode- og tekstilvirksomheder med i nyt cirkulært initiativ8.8.2022 14:10:06 CEST | Pressemeddelelse

Et frivilligt sektorsamarbejde skal sætte yderligere skub i den cirkulære omstilling af den danske mode- og tekstilbranche til fordel for både klima og miljø. Samarbejdet blev i dag lanceret af miljøminister Lea Wermelin, og nu opfordrer branchens største organisation de danske virksomheder til at tilslutte sig for bl.a. at imødekomme kommende lovgivning og styrke deres konkurrenceevne.