3F: Arbejdsgiverne skal stramme op omkring arbejdsulykker

Danmark bør følge den svenske nul-ambition om, at ingen skal blive syge, skades eller dø af at gå på arbejde, mener Danmarks største fagforbund 3F.

- Lønmodtagerne i Danmark skal trygt kunne gå på arbejde uden frygte for at komme ud for en arbejdsulykke. Hvert år anmeldes der 42.000 arbejdsulykker, og det er alt for mange. Arbejdsgiverne skal stramme op og prioritere arbejdsmiljøet og sikkerheden på arbejdspladserne endnu højere, end de gør i dag.

Det siger 3F’s forbundssekretær Lene Krabbe Dahl i en kommentar til Beskæftigelsesministeriets nye rapport ”Status på arbejdsmarkedet, oktober 23”, der sætter særligt fokus på arbejdsulykker, og hvad de koster for samfundet, når alle omkostninger medtages.

Rapporten viser, at arbejdsulykker hvert år koster samfundet cirka 28,4 milliarder kroner, svarende til et arbejdsudbud på ca. 26.000 fuldtidspersoner.

- Arbejdsmiljøet er virksomhedernes ansvar, og rapporten dokumenterer, at der er masser af arbejdsudbud at hente ved at forbedre arbejdsmiljøet. Virksomhederne skriger i øjeblikket på mere arbejdskraft, og denne arbejdskraft kunne man passende hente ved at forbedre arbejdsmiljøet, så folk ikke kommer til skade på arbejdspladserne, siger Lene Krabbe Dahl.

- Hver eneste ulykke er en tragedie, der påvirker de pårørende, kollegaer og hele samfundet og ikke mindst 3F’erne. Mere end fire ud af ti arbejdsskader rammer et af 3F’s medlemmer. Det er langt mere end, hvad 3F’erne fylder på arbejdsmarkedet, og derfor er det nødvendigt at få strammet op på arbejdsmiljøet nu, siger Lene Krabbe Dahl.

Hun kalder det for ''en god start”, at alle partier i Folketinget for kort tid siden indgik en arbejdsmiljøaftale med en handlingsplan mod arbejdsulykker. Her opretter man blandt andet en ekspertgruppe og laver målrettede kampagner og øget undervisning.

- Der skal mere fokus på forebyggelse og planlægning af arbejdsmiljøet og en mere inddragende ledelsesstil med styrkelse af arbejdsmiljøorganisationen i virksomhederne og arbejdsmiljørepræsentanternes rolle. Derudover skal vi kigge hinsidan. I Sverige arbejder Arbejdsmiljöverket med en nul-vision om at, ingen skal blive syg, skades eller dø af at gå på arbejde. Det mener vi også, bør være en vision i Danmark, siger Lene Krabbe Dahl.

3F-ros til forslag om at styrke ”Arne-pension”1.5.2024 08:22:48 CEST | Pressemeddelelse

Forbundsformand Henning Overgaard er meget positiv over for forslaget fra SF og Enhedslisten om at styrke retten til tidlig pension, så flere vil kunne få denne ret og på bedre vilkår: ”Stor ros til forslagene fra SF og Enhedslisten, hvor prioritet nummer 1 er at få boltet ”Arne-pension” fast til den pensionsalder, vi har i dag. Dermed skal retten til tidlig pension udvides i samme takt, som pensionsalderen kommer til at stige.” Den politiske aftale om, at pensionsalderen skal løftes i takt med den gennemsnitlige levealder, har tydelig social slagside, fordi der både er en markant social ulighed i levealder og antallet af senior-år uden alvorlige og begrænsende helbredsproblemer. De to partier foreslår, at aftalepartierne bag retten til tidlig pension allerede nu går i gang med den aftalte evaluering af ordningen. SF og Enhedslisten ønsker i den forbindelse at styrke finansieringen af ordningen med 1 mia. kr., bl.a. til brug for en højere ydelse til de danskere, der vælger at gøre brug