Digitale trusler bekymrer danskerne
Er du bekymret for at blive hacket eller for hvilke oplysninger, du giver fra dig, når du bruger internettet? Så er du langt fra den eneste. En ny undersøgelse viser nemlig, at danskerne i stigende grad er bekymrede for digitale trusler. I forbindelse med European Cyber Security Month peger ekspert på gode råd og vejledning som et vigtigt redskab i kampen mod digitale trusler.

Vores samfund gennemgår i disse år en rivende teknologisk udvikling, hvor flere og flere tjenester digitaliseres. Det gælder både i det offentlige og private. Mange af dagligdagens værktøjer er derfor rykket online, heriblandt e-Boks, Netbank og MitID, og det er noget, der bekymrer mange danskere. For når vi bevæger os rundt på internettet, afgiver vi en masse digitale fodspor og oplysninger, og med det stiger bekymringen for digitale trusler.
Det viser en ny undersøgelse foretaget af YouGov for Danmarks førende varehuskæde Elgiganten. Ifølge undersøgelsen er næsten 40% af danskerne bekymrede eller meget bekymrede for at blive hacket. Men hvad skal der til for at minimere bekymringen og truslen om digital sikkerhed?
Hvem skal sikre digital viden?
Undersøgelsen afslører en betydelig mangel på viden om digital sikkerhed. Næsten halvdelen af danskerne (45%) ved ikke, hvilke oplysninger de giver fra sig, når de bruger internettet. Mere end hver fjerde (27%) ved ikke, hvordan de finder de data, de har gemt i skyen. Og hvis man bliver hacket, ved 60% af danskerne ikke hvor de skal henvende sig.
Men hvem har ansvaret for at sikre den digitale viden og ruste os til digital sikkerhed? Ifølge undersøgelsen mener 28% af befolkningen, at ansvaret ligger hos politikerne. Derimod svarer mere end hver tredje (34%), at ansvaret ligger hos det enkelte individ. Spørger man Jens Myrup Pedersen, der er professor i cybersikkerhed på Aalborg Universitet, er det et fælles ansvar at sikre digital viden, så vi alle kan begå os mere sikkert på internettet.
Jens Myrup Pedersen: "Det er bekymrende, at så mange danskere ikke ved, hvordan de skal beskytte sig mod digitale trusler. Det er afgørende, at både individer og organisationer arbejder sammen for at uddanne og rådgive folk omkring digitale sikkerhedsforanstaltninger. Jo mere vi ved og forstår, desto bedre er vi rustet til at beskytte os selv og vores data online."
Og det er faktisk nogle simple trin, der skal til for at beskytte sig selv imod digitale trusler. ”Dét at man er opmærksom på risikoen for digitale trusler er et vigtigt første skridt. Men derudover er det en rigtig god idé at bruge stærke og unikke adgangskoder på alle sine online konti, at bruge 2-faktor godkendelse alle steder hvor det er muligt, og at holde sine digitale produkter opdaterede. På den måde kan man være med til at sikre, at uvedkommende hackere kan få adgang til ens personlige oplysninger,” fortæller Jens Myrup Pedersen.
Elgiganten tager ansvar
Hos Elgiganten er de vant til at rådgive deres kunder om produkterne. Men de oplever også en større efterspørgsel på rådgivning om sikkerhed ved brugen af disse. Det er derfor noget, de bruger mere tid på i deres rådgivning til kunderne, så de sikrer, at kunderne går derfra med det bedst mulige udgangspunkt for en sikker online færden.
Peder Stedal, adm. direktør for Elgiganten, mener, at store organisationer som dem selv kan og bør spille en aktiv rolle i at rådgive danskerne i digital sikkerhed: "Som markedsleder i branchen forstår vi vores ansvar over for samfundet. Tech Trouble-undersøgelsen bekræfter behovet for øget viden om digital sikkerhed. Elgiganten er engageret i at gå forrest i denne uddannelsesindsats. Vi tror på at give danskerne adgang til både produkter og ekspertise, der hjælper dem med at navigere sikkert i den digitale verden. Vores mål er at ruste folk med den nødvendige viden og værktøjer til at beskytte sig selv og deres data online. Tegner man for eksempel en supportaftale hos os, kan man som kunde altid komme forbi med telefon, laptop eller tablet for at få hjælp til vigtige opdateringer og råd om digital sikkerhed."
SÅDAN BESKYTTER DU DIG SELV MOD HACKING:
• Brug komplekse, unikke adgangskoder for hver online konto. En god adgangskode indeholder både tal, bogstaver (store og små) og specialtegn.
• Hold alt elektronisk udstyr opdateret. Opdateringer indeholder ofte vigtige sikkerhedsrettelser.
• Brug tofaktorgodkendelse.
• Vær kritisk og opmærksom på hjemmesider og e-mails, du ikke kender.
• Brug din sunde fornuft: Tjek links og afsender før du klikker dig videre, hvis noget virker for godt til at være sandt.
ER DU BLEVET HACKET?
• Kontakt din bank, hvis du har oplyst bank- eller kreditkortoplysninger.
• Skift straks din adgangskode på alle hjemmesider og tjenester, hvor din adgangskode bruges.
• Anmeld ID-tyveri til politiet og banken. Anmod om en kreditspærring hos kreditoplysningsbureauerne.
• Hacking på sociale medier kan rapporteres i de pågældende apps eller på en pågældende hjemmeside.
Om undersøgelsen
Undersøgelsen Tech Trouble er gennemført af analyseinstituttet YouGov for Elgiganten. Der er i alt gennemført 1018 CAWI-interview med danskere i alderen 18+ år i perioden 17. - 20. april 2023. Data er indsamlet, så det udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning med udgangspunkt i målgruppen. Undersøgelsen frembringer indsigt i danskernes holdninger, viden og adfærd i forbindelse med teknologi og elektroniske produkter i hjemmet. Elgiganten har gennemført denne type undersøgelse siden 2008 med et ønske om at bidrage til et mere inkluderende samfund og mindske den digitale eksklusion.
Nøgleord
Links
Om Elgiganten
Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde-/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 44 varehuse landet over samt en af landets største webshops: Elgiganten.dk
Fra brug-og-smid-væk til cirkulær økonomi
Elektronikbranchen er under forandring og vi er ved at løbe tør for de materialer, der indgår i produktionen af ny teknologi. For planeten betyder det tabte ressourcer – for branchen er det et spørgsmål om at overleve: Hvis vi skal have produkter at sælge i morgen, skal vi reparere og genbruge den elektronik, vi sælger i dag. Det er derfor Elgigantens opgave at fremhæve de produkter med lavest energiforbrug og produkter, som påvirker miljøet mindst muligt – og hjælpe kunder med at træffe oplyste valg, så produkter opdateres, opgradere og repareres frem for at blive smidt i skraldespanden. Og når produkterne ikke kan anvendes mere, skal de genbruges.
Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2021/22 omsatte for 48,7 milliarder norske kroner. Der er i alt 427 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.

Følg pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Elgiganten oplever rekordhøjt salg af LEGO® sæt17.12.2025 09:01:33 CET | Pressemeddelelse
Meget tyder på, at LEGO-klodser bliver et af årets helt store julegavehits. Elgiganten har siden starten af Black Week, i midten af november, set en markant stigning i salget, og populære serier som Harry Potter, Star Wars og Botanicals fortsætter med at begejstre både børn og voksne. Elgiganten forventer derfor, at mange danskere kan se frem til at finde en LEGO-pakke under juletræet i år.
Danskernes juleønsker afsløret: Én produktkategori dominerer2.12.2025 08:24:04 CET | Pressemeddelelse
Har du også AirPods på ønskelisten? Du er langt fra alene. Nye data fra Ønskeskyen viser, at elektronik og gadgets fra Elgiganten dominerer danskernes ønskelister i år, og Apple-produkter sidder tungt på toppen. Men der er også plads til overraskelser på listen.
Her er produkterne, danskerne jagter under Black Week19.11.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Black Week er i fuld gang, og danskerne gør sig klar til årets største shoppingdag – Black Friday. Nye tal fra Elgiganten viser en klar tendens: Black Week bruges til at opgradere teknologi, hjemmet og sikre julegaverne – og interessen for premium-produkter er særligt høj.
Astralis event i Field’s: kom og bak op om dansk e-sport13.11.2025 10:32:37 CET | Pressemeddelelse
Astralis og Elgiganten inviterer alle danske e-sportfans til et stort fan-event i Field’s den 22. november kl. 10:00, hvor der skal sendes god energi og opbakning afsted til spillerne inden en af årets største Counter-Strike-turneringer, Starladder Budapest Major 2025.
Elgiganten introducerer Retail Media i Danmark og på tværs af Norden3.11.2025 12:55:00 CET | Pressemeddelelse
Elkjøp-koncernen, som i Danmark er kendt som Elgiganten, åbner nu op for, at brands kan nå forbrugere direkte i købsøjeblikket – både digitalt og fysisk – gennem en række nye annonceformater som i hele Norden bliver tilgængelige direkte eller via mediebureauer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum