Velux i Skjern sætter fokus på de grønne kompetencer

Menuen stod på grønne AMU-kurser og ristede pølser, da VELUX i Skjern og UddannelsesCenter Ringkøbing Skjern i samarbejde med Hands-on inviterede VELUX-medarbejdere i produktionen til en snak om grønne muligheder i AMU.

170 medarbejdere lagde vejen forbi VELUX's kick-off arrangement for grøn efteruddannelse

Faglærte og ufaglærte med de rette kompetencer skal være med til at drive den grønne omstilling i industrien. Derfor er AMU-systemet helt centralt i arbejdet med at sikre grønne kompetencer hos industriens ansatte.

Det var baggrunden for, at VELUX i samarbejde med Hands-on* og UdannelsesCenter Ringkøbing Skjern d. 12. oktober holdt kick-off arrangement for kampagnen ’Grøn Besked’. Her sendte VELUX’ produktionschef, Jan Thimm Nordgaard, 170 medarbejdere fra produktionen til en snak om grøn efteruddannelse.

- I VELUX er den grønne omstilling et afgørende element i vores strategi. Og mens vi taler om det på ledelsesniveau og i vores strategiarbejde, er det mindst lige så vigtigt, at I også føler jer klædt på til, hvorfor og hvordan bæredygtighed og grøn omstilling er en afgørende del af jeres hverdag og arbejdsdag. Derfor vil vi nu og fremover i endnu højere grad prioritere grøn efter- og videreuddannelse, lød det i velkomsttalen fra Jan Thimm Nordgaard.

En øjenåbner

Inden arrangementet havde tillidsrepræsentant Christina Mølholm og fire af hendes kolleger på eget initiativ været på grønt AMU-kursus for at få en smagsprøve på nogle af de kurser, som kunne være relevante for de øvrige ansatte.

- Vi deltog i AMU-kurset "Medspiller til grøn omstilling i produktionen", og det var mildt sagt en øjenåbner ift., hvor galt det står til. Jeg vil anbefale alle mine kollegaer at tage på de grønne kurser. Det er vildt, hvor mange steder vi kan gribe ind. Om jeg bliver den nye Greta Thunberg, må tiden vise. Lige nu er jeg i hvert fald superglad for, at vi sætter fokus på den grønne omstilling, og vi glæder os til, at vi skal på kursus igen. Vi arbejder og tænker heldigvis allerede grønt langt hen ad vejen, men så er det også ekstra vigtigt, at vi får papirer på vores grønne kompetencer, siger Christina Mølholm, tillidsrepræsentant hos VELUX.

Arrangementet er et af flere virksomhedsbesøg, hvor Hands-on tager ud med en pølsevogn og sammen med virksomheder og erhvervsskoler præsenterer faglærte og ufaglærte for mulighederne for grøn efteruddannelse i AMU.

*Om Hands-on

Hands-on projektet blev søsat i 2013 af 3F, Dansk Metal, HK, Teknisk Landsforbund og DI. Projektets formål er at få flere unge, voksne og virksomheder til at vælge erhvervsuddannelser og efteruddannelse i industrien.

Produktionschef Jan Thimm Nordgaard sammen med Tillidsrepræsentant Christina Mølholm
Efter grønne uddannelsessamtaler bød Hands-on på en ristet pølse
Tillidsrepræsentant Christina Mølholm er en af ambassadørerne for de grønne AMU-kurser.