Forslag om cykelringvej åbner helt nødvendig debat om Lynetteholm
Hvis man skal redde den kommende bydel i København, Lynetteholmen, fra at blive en cykelørken, er arkitektfirmaet Tredje Naturs forslag om en cykelringvej et spændende bud på en løsning, som i hvert fald rejser en helt nødvendig debat. Det mener direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag.
Tredje Natur præsenterede forslaget om en cykelforbindelse, der forbinder Lynetteholmen, Langelinje, Marmormolen, Århusgadekvarteret, Redmolen og Levantkajen i Berlingske Tidende i går. De har døbt projektet "Kronløbsringen": En serie af mindre broer, der tilsammen ville skabe en "cykelringvej," som kunne samle alle de nye bydannelser nord for middelalderbyen i en overordnet cykelinfrastruktur.
"Lynetteholmen risikerer at blive en cykelmæssig ørken, fordi man fuldstændigt har underprioriteret og undervurderet behovet for at kunne cykle ud til den nye bydel. Tredje Naturs forslag ser meget spændende ud, og det er i hvert fald fantastisk, at de gør noget for at sætte debatten i gang. Det er jo faktisk en skandale, at det, som det ser ud nu, bliver meget svært at komme til Lynetteholmen på cykel," siger Kenneth Øhrberg Krag.
En planlagt cykelforbindelse mellem Nordre Toldbod og Refshaleøen, som skulle forsyne Lynetteholmen med cykeladgang, ser ud til at blive aflyst efter, at Københavns Kommune ikke satte penge af til den i budgettet, og Staten derfor trak sin økonomiske støtte til den.
"Jeg ved ikke, hvad de, der står for at bygge Lynetteholmen, egentlig forestiller sig? Vi kan da ikke bygge en ny, tæt bydel, som ikke er ordentlig forsynet med cykelinfrastruktur," siger Kenneth Øhrberg Krag og fortsætter:
"Jeg kan se, at både politikere i København og en trafikforsker bakker op om Tredje Naturs forslag. Den konkrete udformning af en sådan cykelringvej kan selvfølgelig være anderledes, men det er helt nødvendigt, at nogle af dem, der bevilger pengene og bygger Lynetteholmen, får de visionære briller på, så den nye bydel bliver en cykelbydel, ligesom resten af København."
Efter at cykelforbindelsen mellem Nordre Toldbod og Refshaleøen er aflyst, er det uklart, hvad man egentlig vil bruge på at forsyne Lynetteholmen med cykelveje, så de, der gerne vil cykle på Lynetteholmen, også kan komme ind og ud derfra. Oprindeligt budgetterede man med 300 mio. kr. til den forbindelse.
Til sammenligning kommer Østlig Ringvej uden om Amager Strand til at koste mellem 19,7 og 25,1 milliarder kroner.
"De tal viser jo noget om, hvor lavt og hvor lidt, man fra starten har prioriteret cyklerne i dette projekt," siger Kenneth Øhrberg Krag og fortsætter:
"Københavns Kommune har et mål om, at 50 % af turene til arbejde og uddannelse inden udgangen af 2025 skal foregå på cykel. Man har nået 45 %. Selv om Lynetteholmen ligger ud i fremtiden, siger det alt om, at man skal prioritere cyklen, hvis man skal leve op til de mål, man faktisk har for, at København skal være en ægte cykelby."
Kontakter
Jørgen SchlosserRedaktør og presseansvarlig
Tlf:27 52 43 25jsc@cyklistforbundet.dkFølg pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Cyklistforbundet
Du bliver klogere af at cykle10.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
En tur på cyklen i forårssolen er ikke bare godt for kroppen, men også for hjernen: Du kan faktisk blive klogere, mens du cykler til arbejde.
Silas cykler over 36 kilometer hver dag: Det er sjovere end at spilde penge på benzin8.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Silas Orbe fra Ore på Nordfyn har på ét år kørt, hvad der svarer til længden på 17.000 fodboldbaner til og fra sit arbejde på genbrugspladsen i Søndersø. I 2023 vandt han nemlig titlen som ’Årets Pendler’ i cykelkonkurrencen Vi cykler til arbejde. Præmien var en elcykel, og siden da har han aldrig set sig tilbage.
Cyklistforbundet og regionerne vil have flere unge op på cyklen18.3.2024 09:30:54 CET | Pressemeddelelse
Siden 2010 er antallet af cykelture blandt elever på ungdomsuddannelser faldet med 40 procent. Det skal en ny kampagne være med til at rette op på. Fælles-Tour er navnet på kampagnen, der skal få flere unge op på cyklen.
Cykelkampagne er enhver HR-afdelings drøm13.3.2024 08:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med sine konkurrencer, kagetrofæer og medarbejdersundhed bidrager Vi cykler til arbejde til en bedre arbejdsplads. Cyklistforbundets kampagne, der finder sted i maj, har netop åbnet for tilmeldingen.
Ny undersøgelse: Mennesker med handicap hindres alt for ofte i at cykle14.2.2024 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nye anbefalinger til blandt andet kommunerne fra Cyklistforbundet og Videnscenter om handicap skal booste cykling blandt mennesker med handicap.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum