Evaluering: Støtte til bedre rammevilkår for private virksomheder i udviklingslandene er relevant, men resultater har været svingende!

Ny evaluering opfordrer Denmark til at opprioritere støtten til bedre rammevilkår, hvis det skal lykkes med bæredygtig vækst og grøn omstilling.

Tungt bureaukrati og lange ventetider hos myndighederne. Uigennemsigtige skatter og afgifter. Korruption, dårlig infrastruktur og mangel på kvalificeret arbejdskraft. Det er alt sammen typiske eksempler på de vanskelige rammevilkår, den private sektor i mange udviklingslande slås med. Derfor giver det god mening, at Danmark støtter bedre rammevilkår for den private sektor, så den kan blive en motor for bæredygtig vækst og grøn omstilling. Det konstaterer en ny evaluering, der særligt har kigget på den danske støtte til Ghana, Kenya, Mali og Tanzania.

Den danske støtte er gået til reformer af erhvervsklimaet, til at forbedre dialogen mellem private virksomheder og offentlige myndigheder, til at reducere handelsbarrierer, til at forbedre erhvervsuddannelser og infrastruktur og til arbejdsmarkedsreformer. Det er relevante formål ifølge evalueringen, der også beskriver konkrete resultater af den danske støtte. I Kenya er det f.eks. lykkedes at bidrage til bedre betingelser for grøn omstilling for virksomheder, og i Ghana har dansk støtte til en ny sø- og handelsret ført til, at tre ud af fire sager nu klares ved mægling, og at ventetiden er nedbragt fra flere år til højst tre måneder.

Men evalueringen konkluderer også, at den brede og langsigtede effekt af den danske støtte fremstår ret beskeden. Årsagerne til det skal findes både i modtagerlandene, hvor det ofte har knebet med regeringernes reformvilje -  og med den private sektors begrænsede engagement i reformer. I Mali har man i stigende grad fokuseret på direkte støtte til træning og etablering af lokal infrastruktur i takt med, at landet blev mere skrøbeligt. Der er imidlertid meget lidt dokumentation for varige effekter af denne type støtte i Mali.

Og på dansk side kritiserer evalueringen bl.a. manglen på grundige landeanalyser, der gør, at den danske støtte ikke i tilstrækkelig grad har været tilpasset den konkrete kontekst. Evalueringen peger også på, at ambitionerne fra dansk side har været for store, tidshorisonten for kort, og at programmerne har været for komplekse og ofte er blevet ændret undervejs. Evalueringen fremhæver desuden, at bemandingen på de danske ambassader de seneste årtier er blevet skåret ned, hvilket man anbefaler at der rettes op på for at opnå mere effekt af støtten.

Prioriter støtten til rammevilkår
Den danske støtte til bedre rammevilkår for den private sektor har de seneste år været faldende, og langt den største del af den danske støtte til den private sektor går nu direkte til private firmaer. Denne udvikling tog især fart efter 2014. Dét kritiserer evalueringen og anbefaler, at støtten til bedre rammevilkår fastholdes som et supplement til den direkte støtte til virksomheder og som en central del af Danmarks bilaterale udviklingssamarbejde med fokus på grøn omstilling.

Udenrigsministeriet erklærer sig enig i de mange anbefalinger – både de overordnede og mere konkrete.

Evalueringen kommer på et meget relevant tidspunkt, der giver mulighed for at bruge den og dens anbefalinger i det aktuelle forberedelsesarbejde til en ny dansk tilgang til samarbejde med lande i Afrika og til forarbejdet i 2024 til en ny udviklingspolitisk strategi.

Evalueringen blev foretaget i perioden 2022-2023 af et konsulenthold fra Nordic Consulting Group (DK). Evalueringsrapporten og et dansk resumé kan downloades fra um.dk evaluering

For yderligere oplysninger om evalueringen kontakt  pressevagten@um.dk eller pressetelefonen 61 97 92 47 (ikke SMS)

Følg pressemeddelelser fra Danida

Flere pressemeddelelser fra Danida

Dansk fond bidrager til positive forandringer i verdens brændpunkter, men freden er ikke rykket nærmere3.3.2023 13:27:45 CET | Pressemeddelelse

Ny evaluering af Freds- og Stabiliseringsfonden, der primært er finansieret af den danske udviklingsbistand, konkluderer, at Fonden har bidraget til flere positive resultater i nogle af verdens brændpunkter, og at Fonden også i fremtiden bør være et vigtigt element i Danmarks internationale indsats. Også selv om den kun i beskedent omfang har bidraget til at sikre fred og stabilitet på længere sigt.

Udviklingspolitisk Råd besøger Jordan og Libanon30.5.2022 11:36:12 CEST | Pressemeddelelse

Krigen i Syrien er gået ind i sit 12. år. Flere millioner syrere er flygtet til nabolande som Jordan og Libanon. Det skaber et stort pres på værtssamfundenes infrastruktur. Samtidig er især Libanon ramt af en dyb krise, som nu forstærkes hastigt af stigende fødevare- og energipriser i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine. Derfor støtter Danmark landene omkring Syrien i kampen for at udvikle holdbare løsninger inden for bl.a. sundhed, uddannelse og jobskabelse for såvel flygtninge som berørte lokalsamfund.