VR-briller hjælper børn mod nåleskræk på Sygehus Lillebælt
Kan man virkelig undgå udvikling af traumatiserende nåleskræk ved at give børn og unge VR-briller på, når de skal stikkes? Ja, erfaringerne fra blandt andet Børne- og Ungeafdelingen på Kolding Sygehus er, at den virtuelle verden i de fleste tilfælde mindsker eller helt fjerner ubehaget ved undersøgelsen. Nu har Elgiganten Foundation doneret VR-briller til afdelingen, så metoden kan gøres endnu mere effektiv og målrettet – til gavn for de små patienter og deres forældre – og for det travle personale.

69% af børn i behandling har oplevet at blive stukket med en nål mod deres vilje, og 11 % har prøvet at blive fastholdt, når de skal stikkes[1]. Desuden lider hver fjerde voksne af en grad af nåleskræk. Alt tyder på, at de to ting hænger sammen. Ifølge klinisk sygeplejespecialist kan det give problemer resten af livet, og derfor arbejder afdelingen med forskellige tiltag, der kan mindske eller helt fjerne tvangssituationer og nåleskræk. En af simple men meget effektive løsninger har vist sig at være Virtual Reality briller. Derfor har sygehuset søgt og fået bevilget udstyr til det fra Elgiganten.
Karin Bundgaard, Klinisk Sygeplejespecialist, Børne- og Ungeafdelingen, Kolding Sygehus: ”Vi har erfaring med, at det er meget effektivt mod nåleskræk hos både små børn og unge at få VR-briller på med det rette indhold. Især når personalet er trænet i tale med om indholdet. Med donationen fra Elgiganten kan vi nu selv få produceret indhold, der passer til forskellige aldersgrupper. Det er selvfølgelig primært for patienternes skyld, men samtidig kan vi spare mange ressourcer, hvis undersøgelserne foregår problemfrit.”
”Alt, hvad man kan gøre for at lette livet for børn i behandling, er værd at støtte”
Sygehus Lillebælt har ansøgt Elgiganten Foundation, der hvert år tager imod ansøgninger og udvælger projekter, som modtager støtte. Konkret donerer Elgiganten 3 sæt Meta Quest VR-briller. Ansøgningen er sendt til Elgigantens varehus i Kolding, hvor varechefen ikke var i tvivl om, at han ville sende den videre til Elgiganten Foundation med anbefaling om støtte.
Christian Fisker, varehuschef i Elgiganten Kolding: ”For det første er alt, hvad man kan gøre for at lette livet for børn i behandling, værd at støtte. For det andet er det oplagt for Elgiganten at støtte med VR-briller, som vi selv sælger mange af og har forstand på. Det er en fed fornemmelse at kunne være med til at gøre en forskel og endnu federe, at det er i vores lokalområde.”
Nu mærker du – ikke – et stik
VR-briller bringer brugeren helt ind i en virtuel verden, og hvis sundhedspersonalet er med ’på legen’ og spørger til de ting, der foregår i filmen, kan det fuldstændig fjerne fokus fra nålen. Karin Bundgaard giver et konkret eksempel: ”Vi havde en fireårig pige inde, som skulle have lagt et kateder ind i en blodåre. To læger måtte opgive, fordi pigen var så bange. Men da VR-brillerne kom på, blev katederet lagt ind – uden at hun overhovedet opdagede det. Forældrene var både lettede og overraskede, men det er faktisk helt normalt, at børnene ikke engang mærker stikket, fordi de er optaget af noget andet.”
Næste del i projektet er at få produceret nogle film, der passer til forskellige aldersklasser og til forskellig smag. Til de unge kan det fx være en tur i naturen eller måske et virtuelt besøg i en forlystelsespark. Det kan også være en virtuel tur rundt og hilse på personalet. Der er generelt stor interesse i sundhedsvæsenet for idéer, der skal gøre det nemmere og mindre traumatiserende for børn og unge at være i behandling. Som Karin Bundgaard siger som illustrativt eksempel: ”Før i tiden spurgte vi ved ansættelsessamtale med en sygeplejerske, om vedkommende var god til at fastholde børn, der skulle stikkes. I dag spørger vi, om de er gode til at blæse sæbebobler.”
Fakta om Elgiganten Foundation
I Elgiganten ønsker vi at sikre alle lige adgang til teknologiens fantastiske verden.
Derfor startede vi i 2017 vores egen fond, Elgiganten Foundation, der har til formål at støtte lokale, regionale og nationale aktiviteter gennem produktdonationer, en økonomisk håndsrækning eller træning og vejledning. Vores fond skal sikre de bedste forudsætninger for, at alle kan følge med den digitale udvikling og på den måde sikre lige muligheder for alle.
[1] ”Jeg er ikke min sygdom” - Børn og unge fortæller om deres møde med det somatiske system, Børnerådets Sekretariat, 1. maj 2017. Se hele undersøgelsen her.
Nøgleord
Links
Om Elgiganten
Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde-/hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 44 varehuse landet over samt en af landets største webshops: Elgiganten.dk
Fra brug-og-smid-væk til cirkulær økonomi
Elektronikbranchen er under forandring og vi er ved at løbe tør for de materialer, der indgår i produktionen af ny teknologi. For planeten betyder det tabte ressourcer – for branchen er det et spørgsmål om at overleve: Hvis vi skal have produkter at sælge i morgen, skal vi reparere og genbruge den elektronik, vi sælger i dag. Det er derfor Elgigantens opgave at fremhæve de produkter med lavest energiforbrug og produkter, som påvirker miljøet mindst muligt – og hjælpe kunder med at træffe oplyste valg, så produkter opdateres, opgradere og repareres frem for at blive smidt i skraldespanden. Og når produkterne ikke kan anvendes mere, skal de genbruges.
Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2021/22 omsatte for 48,7 milliarder norske kroner. Der er i alt 427 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.

Følg pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Elgiganten A/S
Danskernes juleønsker afsløret: Én produktkategori dominerer2.12.2025 08:24:04 CET | Pressemeddelelse
Har du også AirPods på ønskelisten? Du er langt fra alene. Nye data fra Ønskeskyen viser, at elektronik og gadgets fra Elgiganten dominerer danskernes ønskelister i år, og Apple-produkter sidder tungt på toppen. Men der er også plads til overraskelser på listen.
Her er produkterne, danskerne jagter under Black Week19.11.2025 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Black Week er i fuld gang, og danskerne gør sig klar til årets største shoppingdag – Black Friday. Nye tal fra Elgiganten viser en klar tendens: Black Week bruges til at opgradere teknologi, hjemmet og sikre julegaverne – og interessen for premium-produkter er særligt høj.
Astralis event i Field’s: kom og bak op om dansk e-sport13.11.2025 10:32:37 CET | Pressemeddelelse
Astralis og Elgiganten inviterer alle danske e-sportfans til et stort fan-event i Field’s den 22. november kl. 10:00, hvor der skal sendes god energi og opbakning afsted til spillerne inden en af årets største Counter-Strike-turneringer, Starladder Budapest Major 2025.
Elgiganten introducerer Retail Media i Danmark og på tværs af Norden3.11.2025 12:55:00 CET | Pressemeddelelse
Elkjøp-koncernen, som i Danmark er kendt som Elgiganten, åbner nu op for, at brands kan nå forbrugere direkte i købsøjeblikket – både digitalt og fysisk – gennem en række nye annonceformater som i hele Norden bliver tilgængelige direkte eller via mediebureauer.
Elgiganten tager yderligere markedsandele og øger bundlinjen markant23.10.2025 15:38:14 CEST | Pressemeddelelse
Selvom markedet for forbrugerelektronik faldt for tredje år i træk, og Elgiganten fik en marginalt mindre omsætning, kom Danmarks største varehuskæde for elektronik og hårde hvidevarer ud af regnskabsåret 2024-2025 med en stigning i resultat før skat på 15,7% i forhold til året før. Det gode resultat skyldes stærk omkostningsstyring, højere effektivitet og bedre produktmix, der samlet gør Elgiganten endnu mere attraktiv for forbrugerne. Markedsandelen blev lige som i foregående år øget, og det gjaldt især inden for B2B, hvor også den største organiske vækst forventes fremover. Med en SKI-aftale åbnes nye muligheder for øget salg af hårde hvidevarer til det offentlige.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum