Danskerne er dårlige til at tale om mental sundhed på jobbet

Det er ikke chef eller kolleger, vi går til, når vi har problemer med mistrivsel på arbejdspladsen.

Vejret eller gårsdagens fodboldkamp er almindelige samtaleemner på de danske arbejdspladser. Men når arbejdslivet bliver svært, afholder mange sig fra at tale om det på jobbet. Det viser en ny undersøgelse, hvor Voxmeter på foranledning af Velliv Foreningen har stillet 2.000 danskere spørgsmålet: Hvem taler du med, hvis du oplever mistrivsel eller mentale udfordringer på arbejdet? Svarene viser, at kun en fjerdedel går til chefen, og under halvdelen går til kollegaer.

Det kan være et problem, at den åbne snak om trivsel ikke foregår på arbejdspladsen, men i privat regi, mener Yun Ladegaard, som er Ph.d., Erhvervspsykolog og Udviklingsdirektør i Necto:

”Det kan være fint at vende udfordringer derhjemme, hvis man på den måde bliver klædt bedre på til at gå til kolleger og leder. Men hvis det bare er en ventil for de negative følelser, kan det gå ud over relationen til familie og venner. Og hvis kilden til mistrivsel er i arbejdet, er det samtidig svært at løse hjemmefra.”

Vi skal bryde tabuet og tale sammen

Yun Ladegaard har siden 2010 forsket i stressbehandling og arbejdsmiljø. Hendes forskning viser, at det er vigtigt for trivslen at kunne tale om mentale udfordringer på jobbet:

”Det kan være et tabu, fordi man kan komme i tvivl, om man er god nok: Hvorfor kan jeg ikke trives under de her vilkår, når de andre tilsyneladende kan? Derfor er det utroligt vigtigt, hvordan mentale udfordringer bliver mødt på en arbejdsplads. Hvis man tidligere har set, at der har været rummelighed over for en kollegas problemer, har man også lettere ved selv at stå frem.

Det kan også være, at man som medarbejder ikke tror, at arbejdspladsen kan løse problemerne. Store udfordringer i arbejdsmiljøet kan være som komplekse it-problemer, og nogle gange er der brug for professionel hjælp.”

Fem faktorer, der fremmer samtalen

Yun Ladegaard understreger fem faktorer, som kan fremme samtaler om mental sundhed på arbejdspladsen:

1. Skab et åbent og tillidsfuldt miljø: Det er afgørende, at medarbejderne føler sig trygge og har tillid til, at de kan tale om udfordringer og bede om hjælp på arbejdspladsen.
  2. Sørg for, at ledere og tillidsvalgte er rustet til samtalerne: Lederens håndtering spiller en central rolle, når en medarbejder modigt deler, at de oplever mentale udfordringer i arbejdet.
  3. Sikr, at der er grundlæggende viden om mental sundhed og arbejdsmiljø på arbejdspladsen: Lav klare aftaler om, hvordan I kan støtte hinanden og adressere udfordringer i arbejdet på en konstruktiv måde.
  4. Skab et miljø, hvor ledere og medarbejdere har overskud og ikke konstant er stressede og pressede. Vi er mere tilbageholdende med at bede om hjælp, hvis vi kan se, at omgivelserne har meget travlt.
  5. Et godt sundt arbejdsmiljø er noget vi alle er medskabende af, både medarbejdere, kunder, borgere og leder. Nøglen til løsninger kan derfor også ligge mange steder. Det er vigtigt at støtte hinanden og sammen finde de gode løsninger.

Danmark sætter fokus på mental sundhed

For at styrke samtalen om mental sundhed på arbejdspladsen arrangerer Velliv Foreningen for femte år i træk Danmarks Mentale Sundhedsdag. Formålet er at sætte fokus på trivsel og arbejdsfællesskab, og når dagen løber af stablen den 10. oktober, er det med deltagelse af mere end 1.100 virksomheder landet over.

Se oversigten over alle modtagere her:

Fakta: Ny undersøgelse om trivsel på arbejdet

Voxmeter har på vegne af Velliv Foreningen undersøgt danskernes arbejdstrivsel og mentale udfordringer i arbejdslivet.

Se hele undersøgelsen her.

Chef

Kolleger

Familie

Venner