7-Eleven Danmark

7-Eleven vil reducere sit madspild med 20 procent inden 2026

Del

7-Eleven vil reducere sit madspild med 20 procent frem mod 2026. Det annoncerer convenience-kæden i dag på FN’s internationale madspildsdag. Det skal blandt andet ske igennem upcyclet mad og mere bæredygtig emballage.

7-Eleven vil reducere sit madspild med 20 procent inden for de næste tre år. Det annoncerer convenience-kæden på FN’s internationale madspildsdag. I dag står andelen af ’mad’, herunder bageri- og mejeriprodukter, for 30 procent af 7- Elevens samlede salg.

”Vi har og ønsker at tage et ansvar, når det gælder reduktion af madspild. Det er et vigtigt område for os, da en stor del af vores salg i butikkerne er madprodukter. Vi melder denne ambition ud i dag, men arbejdet med at reducere vores madspild er startet for længe siden i tæt samarbejde med vores mange leverandører,” siger Jesper Østergaard, administrerende direktør i 7- Eleven og fortsætter:

”For 7-Eleven er ’ansvarlighed’ den vigtigste agenda i dag og i fremtiden. Og vores ambitioner og forventninger til os selv og vores partnere er store. Kun sammen når vi de ambitiøse mål om bl.a. at mindske madspild og CO2-aftryk. Kun sammen kan vi skalere op på dyrevelfærd, sunde fødevarer og mere klimavenlig emballage. Alt sammen til glæde for vores kunder,” siger Jesper Østergaard.

Fremadrettet vil 7-Eleven blandt andet fordoble salget af sine Too Good To Go- poser, ligesom det er ambitionen, at alle butikker skal have egne affaldssorteringsfaciliteter.

Satser på upcyclet mad og mere bæredygtig emballage
7-Eleven vil videre minimere sit madspild igennem upcyclet mad og mere bæredygtig emballage. I dag lancerer convenience-kæden eksempelvis et nyt produkt; en smørcroissant bagt dagen før som, i stedet for at gå til spilde, sælges toastet med ost og skinke.

Mange af de kommende madspildsreduktioner vil ske i samarbejde med 7- elevens leverandører. Virksomheden The Protein Kitchen, som blandt andet laver sunde salater har udviklet en emballage, der kan genanvendes, som er produceret med vindmøllestrøm og solenergi og som forlænger holdbarheden på produktet med 20 procent. The Protein Kitchen har netop ved 7-Elevens årlige leverandørkonference vundet den prestigefulde ”Responsibility Award”.

”At arbejde med så innovativ og fremadskuende en partner som 7-eleven er en stor glæde for os. Vi er meget taknemmelige for den tillid, som 7-Eleven har vist os. Netop tilliden har givet os mulighed for at rykke grænser og skabe positive forandringer sammen. Vi glæder os til at fortsætte det gode og tætte samarbejde fremover,” siger Cecilie Lind, der er grundlægger af The Protein Kitchen.

Udover at mindske madspild giver emballagen en plastikbesparelse på omkring 90 procent i forhold til et sammenligneligt plastikbæger i samme størrelse.

Om 7-Eleven
7-Eleven i Danmark er drevet af Reitan Convenience Denmark, der er en del af norske Reitangruppen. Reitan Convenience Denmark har rettighederne til at drive 7-Eleven brandet i Danmark. Udover 7-Eleven driver Reitangruppen også REMA1000, Uno-X og de to kioskkæder Narvesen i Norge og Pressbyrån i Sverige samt kioskkæder i Finland og de tre Baltiske lande.

Kontakter

Billeder

Upcyclet croissant i 7-Eleven-butik
Upcyclet croissant i 7-Eleven-butik
Download
Cecilie Lind, grundlægger af The Protein Kitchen, får 7-Elevens prestigefulde "Responsibility Award".
Cecilie Lind, grundlægger af The Protein Kitchen, får 7-Elevens prestigefulde "Responsibility Award".
Download

Følg pressemeddelelser fra 7-Eleven Danmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra 7-Eleven Danmark

7-Eleven baner vejen for nye iværksættere: ”Brug vores hylder til at kickstarte dit eventyr”6.9.2024 14:22:55 CEST | Pressemeddelelse

OPDATERET UDGAVE: Direkte adgang til hylderne i en landsdækkende kæde og professionel sparring – ja tak! Drømmen for mange iværksættere kommer nu et stort skridt tættere på, når 7-Eleven dette efterår lancerer et nyt setup for nye ideer inden for fødevarer. ”Målet er at give mindre danske iværksættere en solid hånd i ryggen og gøre deres drømme til virkelighed. Vi har gjort det før med bl.a. True Gum, The Protein Kitchen og State, og nu laver vi et større og formelt koncept, så flere får chancen for at blive den næste succeshistorie,” siger kommerciel direktør i 7-Eleven Danmark, Maria Otto.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye