Salling Group

Netto og Too Good To Go når milepæl med 1. mio. madspildsposer

Del

Dagligvarekæden Netto og madspildsorganisationen Too Good To Go har sammen med kunderne rundet et skarpt hjørne med over 1. mio. reddede TGTG-poser fyldt med fødevarer, som ellers var på vej i skraldespanden som madspild.

Pålæg, konserves, bagerbrød og juicebrikker, der nærmer sig sin udløbsdato eller bedst-før anvendelse samt frugt og grønt med et par brune pletter eller en usædvanlig form, ender i langt højere grad hjemme på spisebordet rundt om i danske hjem fremfor i skraldespanden. Eksemplerne er blot et lille udpluk af de mange fødevarer, som Netto og madspildsorgansationen Too Good To Go har reddet i TGTG-poser siden 2020.

For nyligt rundede de to en stor milepæl, da Too Good To Go-pose nummer 1 million fyldt med fødevarer til nedsat pris blev reddet i stedet for at ende som madspild.

I dag kan Netto-kunder reservere poser via deres Too Good To Go-app og hente dem i deres nærmeste Netto. Kunderne kan benytte muligheden og bidrage til at mindske madspild i næsten alle landets Netto-butikker, der som kæde har et mål om at halvere sit samlede madspild inden 2030 sammenlignet med 2015. 

- Vi er selvsagt enormt stolte over, at vores gode samarbejde med Too Good To Go gør en aktiv og mærkbar forskel i indsatsen for at mindske vores samlede madspild. Kunderne har for alvor fået øjnene op for den prisvenlige mulighed, som pt. er særlig relevant i en tid med høje udgifter, der presser hverdagsbudgetterne, siger Braw Bakir, direktør i Netto. 

Netto og Too Good To Go står derudover bag initiativet Madspildshjælpen. Et initiativ, hvor de to partnere brugte en dag på at dele gratis overskudsmad ud på Brøndby Stadion for at sætte fokus på stigende fødevareusikkerhed sat op imod madspild.

I skrivende stund har Netto og To Good To Go rundet 1,1 mio poser – hvad der i runde tal svarer til at undgå, at 2.800 tons CO2e udledes forgæves. Omregnet er det lig med godt 304 danskeres årlige CO2-udledning.

På én måned afsætter Netto i gennemsnit 35.000 Too Good To Go-poser – godt 98 procent af alle de poser, som sættes til salg i Netto, bliver hentet af kunderne. Dermed holdes samarbejdets madspild på et absolut minimum.

- Vi står i dag i en situation, hvor en tredjedel af al den mad, vi producerer, ender i skraldespanden. Det svarer til, at du går ud af et supermarked med tre poser varer, taber den ene og så ikke samler den op. Hele 10 pct. af den globale CO2-udledning kan tilskrives madspild og må næsten være den mest meningsløse af alle vores klimaudfordringer. Derfor er vi glade og stolte over samarbejdet med partnere som Netto, som virkelig gør noget for at løfte den store opgave, det er at komme madspild til livs, siger landedirektør i Too Good To Go, Heidi Boye. 

I løbet af indeværende år har Netto og Too Good To Go samlet set afsat over 26 % flere poser sammenlignet med 2022.

- Madspildsagendaen har virkelig taget fart i løbet af det seneste år, i takt med at hverdagsudgifterne er blevet højere. Om end det er på en baggrund, der udfordrer rigtig mange, så håber vi, at den kan gøre os alle bevidste om, at vi skal udnytte alle fødevarer fuldt ud, inden de ender i skraldespanden, siger Braw Bakir, direktør i Netto Danmark. 

Kontakter

Om Salling Group

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

Paris 2024: Store danske virksomheder og topatleter: "Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene!"17.4.2024 13:15:09 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye