Science Based Targets-initiative godkender Telias klimamål for net-zero
Telia har netop fået godkendt sine net-zero klimamål af Science Based Targets-initiative (SBTi). Det er en bekræftelse af teleselskabets forpligtigelse til at reducere sit miljømæssige fodaftryk.
Telia har forpligtet sig til at sætte videnskabsbaserede net-zero klimamål i overensstemmelse med Science Based Targets-initiativet (SBTi). De klimamål er nu blevet valideret og godkendt af SBTi.
At Telias net-zero klimamål nu er godkendte af SBTi vil sikre, at teleselskabets klimaindsatser leder til absolutte reduktioner i drivhusgas. Målene er brudt ned i delmål, der dækker scope 1, 2 og 3-udledninger baseret på en detaljeret kortlægning af alle større, signifikante CO2-udledninger i hele teleselskabets værdikæde.
I overensstemmelse med kravene fra SBTi har Telia defineret følgende mål:
- Telia forpligter sig til at nå net-zero emissioner i hele selskabets værdikæde inden 2040.
- Telia forpligter sig til at reducere sine absolutte scope 1, scope 2 og scope 3 drivhusgasemissioner med 90 procent inden 2030 sammenlignet med 2018.
- Derudover har Telia forpligtet sig til at reducere de totale scope 3-drivhusgasemissioner, som omfatter udledninger ifm. solgte og leasede produkter, med 29 procent inden 2025 sammenlignet med 2018.
- Telia har også forpligtet sig til at samarbejde med selskabets leverandørkæde, så 72 procent af udledningerne herfra også får sat videnskabsbaserede targets i overenstemmelse med Science Based Targets-standarderne inden 2025.
Telia opdaterede sine kortsigtede mål efter at have nået et af dem – at halvere emissioner fra egen drift (scope 1 og 2) inden 2025.
De videnskabsbaserede mål sørger for en klar defineret vej for Telia til at reducere sine udledninger af drivhusgasser og er med til at sikre løbende fremskridt.
”De SBTi-godkendte CO2-reduktionsmål understøtter vores arbejde med at udvikle de bedste produkter og services med den mindst mulige klimapåvirkning gennem vores drift og værdikæde. Vores ambitiøse mål er nu blevet anerkendt som værende både realistiske, ambitiøse og videnskabeligt funderede. Det viser, at vi er godt på vej”, siger Kommunikations- og bæredygtighedschef, Mads Houe.
Vil skabe værdi på den lange bane
Teleselskabet fortsætter nu det arbejde, som blev igangsat for flere år siden om at reducere sin CO2-udledning og opnå de godkendte klimamål fra SBTi.
Her er der blandt andet fokus på netværksdrift, cirkulære processer for hardware og affald samt samarbejde med leverandørerne for at reducere selskabets CO2-udledning.
Om Science Based Targets initiative
SBTi er et partnerskab mellem FN’s Global Compact, Carbon Disclosure Project, World Resources Institute og Verdensnaturfonden (WWF), som hjælper virksomheder med at sætte konkrete og videnskabeligt funderede mål for reduktion af CO2-udledning.
Kontakter
Mads HoueKommunikationschef
Head of Communications & Sustainability
Naja AgapitiCommunications Specialist
Tlf:28 27 08 29naja.agapiti@teliacompany.comOm Telia
I Telia er vi begejstrede for digitaliseringens mange muligheder. Vi transformerer ny teknologi til konkrete produkter, der gør vores kunders hverdag mere farverig, virksomhederne mere effektive og samfundet endnu smartere.
Vi er ikke bare et teleselskab. Vi er en verden af digitale oplevelser og kommunikationen til dine venner, din familie, dine kolleger og dine kunder. Vi er mere end 700 nysgerrige medarbejdere, der forstår vores kunders ønsker og behov og igennem intelligente løsninger, bringer dem tættere på alt det, der betyder noget.
Vores netværk udgør grundstammen i digitaliseringen af Danmark. Det giver os både et ansvar og en mulighed for aktivt at gøre en positiv forskel ved at bidrage til den grønne omstilling, forbinde mennesker og gøre det trygt at færdes online. Det gør vi gennem udnyttelse og udforskning af digitaliseringens mange muligheder – til glæde for os alle.
Læs mere om os på telia.dk
Følg pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Telia Danmark
Skolestart og skærmtid: Mobiltelefonen støtter dit skolebarns voksende selvstændighed – men sunde skærmvaner er nødvendige for dit barns trivsel19.8.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Mange forældre vælger at introducere den første mobiltelefon til deres barn omkring skolestart.
Nu bliver de første Telia-kunder en del af Norlys16.7.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telias tv-forretning integreres nu i Norlys, og kunderne får dermed adgang til Norlys' tv-pakker med et bredere udvalg af kanaler og streamingtjenester. For de fleste af Telias tv-kunder betyder overgangen til Norlys samtidig, at prisen falder.
To stærke, interne profiler indtræder i Telia Danmarks direktion7.6.2024 09:15:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark byder to interne profiler velkommen i topledelsen. Jakob Steen indtræder som privatkundedirektør mens Eva Lundgren indtræder i en nyoprettet rolle i direktionen som Director of Brand, Marketing & E-Commerce. Begge tiltræder dags dato.
Telia Danmark knækker kurven og reducerer CO2-udledningen med næsten 12%17.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Telia Danmark har for femte år i træk kortlagt sin CO2-udledning, og har i 2023 opnået en markant reduktion på 11,5%. Klimabesparelserne er hentet i alle dele af driften.
Ny mobilnetværksmåling: Telia leverer på ambitionen om at tilbyde det bedste netværk til flest danskere26.4.2024 08:30:02 CEST | Pressemeddelelse
I en ny netværksundersøgelse fra den uafhængige benchmarking-analysevirksomhed umlaut scorer Telias mobilnetværk med 979 ud af 1000 mulige samlet set det højeste antal point blandt alle danske teleselskaber. Resultatet skal ses i lyset af de seneste års omfattende opgradering af Telias netværk med ny, kraftfuld og mere energieffektiv 5G-mobilteknologi.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum