Personvognsmekaniker Jeppe fra Ringkøbing får sølv med hjem fra EuroSkills i Gdansk

Efter tre intense konkurrencedage til EuroSkills 2023 i den polske by Gdansk fik personvognsmekanikeren Jeppe Præstiin Mikkelsen fra Protech Biler lørdag aften præmieret sin indsats med en flot sølvmedalje.

Lasse Skov, SkillsDenmark

22-årige Jeppe Præstiin Mikkelsen er blandt Europas allerbedste personvognsmekanikere. Han opnåede en delt andenplads ved EuroSkills.

Beviset fik han hængt om halsen i form af en sølvmedalje ved en stor ceremoni i Polsat Plus Arena i Gdansk lørdag aften omgivet af flere hundrede tilskuere fra hele Europa.

Jeppe stillede op i kategorien Automobile Technology og beviste altså her, at han er en af de bedste til sit fag i Europa.

- Det føles helt ekstremt godt. Det er en delt sølvmedalje, men jeg er godt tilfreds. Vi har kæmpet røven ud af bukserne for det, så vi er ovenud lykkelige lige nu, siger Jeppe Præstiin Mikkelsen, som på forhånd havde store forventninger til, at det kunne blive til en podieplads for ham.

Danmark hører til i den internationale elite

Den flotte placering vækker begejstring hos Dansk Metal og DI.

- Vi er både glade og stolte over, at det lykkedes Jeppe at vinde en sølvmedalje ved EuroSkills. Det viser, at når man tager en erhvervsuddannelse i Danmark, hører man til i den internationale elite, og at en erhvervsuddannelse er fuld af muligheder – i Danmark såvel som i verden, siger Kasper Palm, næstformand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg, og forbundssekretær i Dansk Metal.

Formand for Metalindustriens Uddannelsesudvalg og underdirektør i DI, Signe Tychsen Philip stemmer i.

- På en dag som i dag er der ingen grænser for, hvor stolte vi er af vores virksomheders og erhvervsskolers uddannelse af dygtige faglærte. Det er et flot resultat, vores unge deltagere har leveret. Et lille land som Danmark har en stor faglært talentmasse, og det har dagens resultater sat en tyk streg under, lyder det fra Signe Tychsen Philip.

Flotte resultater fra industriens deltagere

Konkurrencerne blev skudt i gang onsdag d. 6. september og forløb over tre dage med deltagelse af 600 unge håndværkere fra 32 lande fordelt på 43 konkurrencer.

Det er i år ottende gang, at EuroSkills afholdes, og konkurrencen er den største i Europa indenfor erhvervsuddannelser. Når der næste gang er EuroSkills i 2025, er det Danmark og MCH Messecenter Herning, der er værter.

Industriens øvrige konkurrencedeltagere har leveret flotte resultater ved EuroSkills. I alt blev det til en sølvmedalje, en bronzemedalje og en Medallion for Excellence.