Salget af ejerlejligheder boomer

Det er godt at være boligsælger lige nu. Det skyldes, at mange er interesserede i at købe, før de nye boligskatteregler træder i kraft ved årsskiftet. Hos RealMæglerne forventer en tredjedel af ejendomsmæglerne, at boligsalget vil stige før 1. januar 2024. Derimod er der færre end 10 procent, der har en forventning om, at boligsalget vil stige fra årsskiftet.

Udsigten til ny boligskat har lokket flere boligkøbere til fadet. En femtedel af boligejerne står over for at skulle betale højere boligskatter med nye regler.

Ifølge Preben Merrild Angelo, adm. direktør hos RealMæglerne med over 100 ejendomsmæglerbutikker i Danmark, har købelysten sit udspring i udsigten til højere boligskatter for visse boligtyper, hvis boligkøbet udsættes. Det samme gælder mht. nogle teknikaliteter i forhold til overtagelsesdato i projektbyggeri samt ift. indberetning af tilbygninger:

– Vores oplevelse er, at køberne sværmer lige nu med de nysgerrige antenner ude, og der er godt gang i bolighandlen i forhold til, hvis vi ser nogle få måneder tilbage. I det nuværende marked, er det sælgerne, der har forhånden, især når det kommer til ejerlejligheder i de store byer, fordi mange gerne vil overtage, før de nye boligskatteregler træder i kraft, og ny boligskat bliver gældende. Hvis de køber nu, kan de i nogle specifikke tilfælde eje med en lavere boligskat, en boligskatterabat, end hvis de køber efter 31. december 2023, siger Preben Merrild Angelo.

På den måde er det lidt et spil, Skat har sat i gang med en definitiv ikrafttræden fra årsskiftet, mener han, da boligkøberne ser ind i en forventning, og gerne vil være på forkant, mens de traditionelle tanker om beliggenhed, kvadratmeterpris, rente og realkreditlån, afstand til job mv. træder lidt i baggrunden.

– Hos RealMæglerne har vi en forventning om, at salget af ejerlejligheder boomer i Q3 og Q4 baseret på den nuværende køberinteresse. Vi kommer formentlig også til at se udbuddet dale drastisk, fordi sælgerne er en anelse tilbageholdende, hvilket får kvadratmeterpriserne til at stige markant frem til 2024, hvor det jævner ud igen. Har man en ejerlejlighed er det værd at overveje at sælge nu, vurderer Preben Merrild Angelo.

Han tilføjer, at det samme er tilfældet for villaer, dog i mindre omfang, da færre villaer er berørte af de nye skatteregler.

null

RealMæglerne har spurgt ejendomsmæglerkædens mæglere i hele Danmark, hvordan de forventer, at boligsalget vil udvikle sig frem til lukketid 31. januar 2023.

29 procent forventer at villasalget stiger, mens 65 procent forventer, at det forbliver uændret. Kun 6 procent forventer, at det falder.

Billedet for ejerlejligheder er stort set identisk, mens lidt færre, omkr. 20 procent, forventer at salget af fritidsboliger vil stige.

– Vi har også spurgt dem, hvordan de forventer at interessen for at sælge vil udvikle sig, og her er svaret det samme. Dvs., at en tredjedel af mæglerne forventer, at der kommer flere boligsælgere til hen over de kommende 2-3 måneder, inden det spidser til ved årsskiftet, forklarer Preben Merrild Angelo.

Det interessante er køberinteressen. Får ejendomsmæglerne ret her, vil der formentlig ret hurtigt være lavvande i beholdningen af boliger til salg.

Hele 45 procent af mæglerne har – med afsæt i d.d. – en forventning om en støt stigende køberinteresse for villaer. Det samme gælder for ejerlejligheder, hvor 35 procent forventer en stigning. Herunder skal det i betragtning, at langt de fleste ejendomsmæglere handler med villaer, mens markedet for både ejerlejligheder og fritidshuse er mindre.

– Hele humlen er, at ejer man boligen før 2024, så fortsætter boligen med samme boligskat indtil den dag, hvor den sælges. Her gælder så ny boligskat for køber, fortæller Preben Merrild Angelo.

Langt de fleste boligejere – nemlig fire ud af fem, og næsten alle husejere – har udsigt til en skattelettelse fra 2024. Det vil sige, at skatterabatten kun er interessant for 1/5 af boligejerne i Danmark.

Det er i forhold til nogle helt specifikke boligtyper, hvor det kan være klogt, at man lige tænker sig om en ekstra gang, forklarer Preben Merrild Angelo:

– Ejerlejligheder, især de dyre, er det største fokuspunkt, hvor man virkelig skal være opmærksom. Det er beskatningen af grundværdien under ejerlejlighederne, der skrues i vejret, og derfor vil købere af lejligheder opnå en skatterabat ved at eje før årsskiftet, fortæller Preben Merrild Angelo.

Hvad angår villaer, er det stort set kun villaejerne i de dyre kommuner, der kommer til at betale mere, og hvor det derfor kan betale sig at købe før årsskiftet. Men det gælder i udgangspunktet for villaer i prisklassen fra 7 mio. kroner eller mere.

Derudover er det en god idé at færdigmelde tilbygninger i god tid før årsskiftet. Dette skyldes, at rabatten ellers kun beregnes på værdien af boligen, som den fremstod før ombygningen.

– Det sidste fokuspunkt er nybyggeri og projektlejligheder. Her skal man stå som ejer af boligen senest den 31. december 2023, og byggeriet skal være færdigmeldt senest 1. januar 2024. Her vil det altså være en god idé at kigge i kalenderen og indberegne en risiko for, at tidsplanen skrider, slutter Preben Merrild Angelo.

null

Om RealMæglerne

Her er beviset: M2-priserne stiger år for år25.4.2024 14:58:18 CEST | Pressemeddelelse

Boligpriserne falder … ikke. Surprise! Man kunne ellers få den tanke, hvis man ser nyhederne i TV eller læser i aviserne om boligmarkedet. Siden 2015, hvor efterdønningerne af Finanskrisen havde lagt sig, er den gennemsnitlige m2-pris år for år steget. Alene for villaer og rækkehuse er stigningen på 26,9 procent. I de områder, hvor kvadratmeterpriserne drypvis er steget i raketfart, er de tilsvarende ikke faldet helt så meget, når de er faldet. Konklusion: Boligøkonomerne glemmer Danmark uden for København, når de sidder med kuglerammen og forestiller sig effekter af boligskatten.