Sådan øger du chancen for et salg

Som sælger kan du selv gøre flere ting, der optimerer din chance for et hurtigt salg af din bolig. Få alle de gode råd her.

Rengøring af sofabord med klud. Stockfoto.
Top 10 tjekliste: Sådan gør du nemt din bolig klar til salg. RealMæglerne A/S

Det behøver ikke at koste en million at fange købernes interesse, hvis du overvejer et forårs- eller sommersalg af boligen. Med enkle greb som rengøring, oprydning og småreparationer er det pludselig alle de gode sider i boligen, der fanger opmærksomheden, og køberne ser, hvorfor der netop i din bolig er potentiale for dem.

I salgsracet kan det være små detaljer, der skiller din bolig ud fra andre som i hestevæddeløbet, hvor det er mulehåret eller spidsen af en hestesko, der tæller som først over målstregen.

– Til syvende og sidst handler det om at kunne give det bedste helhedsindtryk fra begyndelsen, fortæller Nicolas Schyberg, der er COO hos RealMæglerne, med omkr. 100 ejendomsmæglerbutikker i Danmark.

Derfor er det godt at få andre øjne på, når man gerne vil "opdage" de små detaljer, mener han.

– Tag gerne en snak med en ejendomsmægler eller en anden fagperson, der er vant til at opdage de små detaljer, som gør boligen mere attraktiv for flere købere. Du rammer et bredere publikum, hvis du får et ærligt syn på tingene fra begyndelsen, og hvis du lige får justeret alle de små fejl, som du havde glemt alt om. I sidste ende betyder det noget for salgstiden og salgsprisen, forklarer Nicolas Schyberg.

Som eksempler på små detaljer, som en køber vil opdage og blive præget af, nævner han bl.a. snavs og fedtpletter på væggene, løs tapet og huller i væggene, loftslister og fodlister, der er sjusket sat op eller helt mangler samt dørkarme, hængsler, vinduesrammer eller rør og vvs, der savner ny maling.

Tjekliste før salg af bolig:

1. Maling af vindskeder og udvendigt træværk
  2. Maling af vægge, døre, karme mv.
  3. Fix løse fliser i badeværelset
  4. Fix løse hængsler og håndtag
  5. Smør døre og havelåger, der knirker
  6. Gør rent
  7. Luft ud
  8. Træk gardiner fra og persienner op
  9. Puds vinduer
  10. Ryd op drop overflødigt interiør

– Generelt vil maling lysne og friske op, og omgivelserne vil virke nye og indbydende. Maling er en lille udgift, og ofte er det noget, man selv kan klare, hvis man da er rask og nogenlunde rørig, så det kan ikke betale sig at lade være, fortæller Nicolas Schyberg.

Det er derimod en anden sag, når det kommer til de store og mere gennemgribende renoveringer.

Hvad kan betale sig, og hvilke forbedringer henter man ikke hjem i salgsprisen? Det er et lidt mere komplekst spørgsmål, fordi det er så forskelligt fra bolig til bolig, forklarer Nicolas Schyberg.

– Mit bedste råd er: Spørg en håndværker, hvad det koster, og spørg din ejendomsmægler, om det kan hentes hjem, evt. med lidt fortjeneste i salgsprisen. Der skal også bruges timer og kræfter, så man skal tænke sig rigtig godt om, inden man kaster sig ud i at være entreprenør og tømrer. Det kan koste frustrationer, når timerne og dagene går, og salget må udskydes.

Kun i meget, meget få tilfælde vil det kunne betale sig at bygge nyt køkken eller badeværelse. Her kan det ofte bedre betale sig med et mindre afslag i prisen, hvis det åbner for et salg.

– Det er i øvrigt heller ikke sikkert, at køber har samme smag som dig, når det gælder indretning af køkken eller badeværelse. Så er det bedre at gøre rent og friske op, fx med nye greb på lågerne eller en smart lampe eller lignende, siger han.

Tjekliste til større forbedringer:

1. Efterisolering. (Købere kigger ofte på varme- og energiforbrug).
  2. Sammenlægning af små rum. (Luft og plads er attraktivt).
  3. Vindue eller havedør. (Nem måde at forvandle de ”mørke” rum).
  4. Tilbygning. (Men kun i dyre områder, hvor m2-prisen er høj).
  5. Fjernvarme, hvis muligt. (Betyder især noget for salgstiden).
  6. Solceller og jordvarme. (Attraktivt, men dyrt at installere).
  7. Skaf en pris på moderne EL-installationer. (OBS: Kan det betale sig?).
  8. Udearealer: fx ny terrasse. (OBS: Kan det betale sig?)

Spørg din ejendomsmægler, om det er forbedringer, der kan hentes hjem i salgsprisen og / eller -tiden, når du sælger din bolig. Det kan variere fra område til område og boligtype til boligtype.

Tjek i øvrigt RealMæglernes klimaberegner, hvis du, som mange boligejere, har et hus med et Energimærke fra Energistyrelsen, der er under 10 år gammelt.

Skriv din adresse her: https://klimaberegner.realmaeglerne.dk/

Min Klimaberegner viser dig, hvilke energiforbedringer der betaler sig i netop din bolig.

– Luksus som udendørs spabade, saunaer og lign. er forbedringer, du giver dig selv og dit velvære, mens du bor i boligen, men det er sjældent, at det betaler sig hjem i en salgssituation, forklarer Nicolas Schyberg.

Han uddyber: – Købere vil ofte allerede i løbet af de første 10 minutter have mærket efter, om den rigtige mavefornemmelse er der. Er der for mange småfejl, slører det indtrykket, og så bliver det nogle andre fortrin, boligen skal sælges på, og køberne vil måske endda forsøge sig med et afslag i salgsprisen med henvisning til, at der jo skal gøres lidt hist og her.

Uden for, hvis du har have, bør du ifølge Nicolas Schyberg sørge for at slå græs og klippe hæk, såfremt du er husejer. Stil haveredskaber på plads og ryd op. Sørg for, at terrassen eller altanen tager sig godt ud med friske blomster og rene havemøbler. Du kan også med fordel feje stier og gangarealer og stille cykler på plads. Fjern bolde og hundelegetøj fra græsplænen og giv ukrudtet en tur med hakkejernet, hvis det springer for meget i øjnene.

– Humlen i det hele er, at små detaljer kan gøre en verden til forskel, hvis du vil skille dig ud, når du sælger din bolig. Det betyder noget for både salgstiden og salgsprisen, hvis du ikke lader småfejlene overskygge det gode potentiale i din bolig, slutter han.

Om RealMæglerne

Her er beviset: M2-priserne stiger år for år25.4.2024 14:58:18 CEST | Pressemeddelelse

Boligpriserne falder … ikke. Surprise! Man kunne ellers få den tanke, hvis man ser nyhederne i TV eller læser i aviserne om boligmarkedet. Siden 2015, hvor efterdønningerne af Finanskrisen havde lagt sig, er den gennemsnitlige m2-pris år for år steget. Alene for villaer og rækkehuse er stigningen på 26,9 procent. I de områder, hvor kvadratmeterpriserne drypvis er steget i raketfart, er de tilsvarende ikke faldet helt så meget, når de er faldet. Konklusion: Boligøkonomerne glemmer Danmark uden for København, når de sidder med kuglerammen og forestiller sig effekter af boligskatten.