Nyt madindeks: Fri adgang til unikt datasæt om vores madvaner

Del

Hvor mange i din region får kød til aftensmad? Hvordan har unges forbrug af takeaway udviklet sig? Og hvor ofte drikker kvinder øl til maden? Madkulturen giver nu fri adgang til at søge i resultaterne fra 19.000 besvarelser om råvarevalg, madlavning og måltider

I snart ti år har videns- og forandringsorganisationen Madkulturen fulgt udviklingen i danskernes madvaner tæt gennem årlige undersøgelser på tværs af befolkningen. Fra i dag er den viden samlet i et nyt madindeks, hvor man selv kan søge i de mange resultater.

”Madindekset Tal om mad er tænkt som en gave til alle, som interesserer sig for tendenserne i vores madkultur. Siden rummer rigtig mange indsigter, som kan være guld værd, hvis man arbejder med mad og måltider. Eller når man fx som journalist skal researche på et bestemt aspekt af vores madvaner”, forklarer direktør Judith Kyst.

Hun har siden 2011 stået i spidsen for Madkulturens arbejde med at styrke den danske madkultur og sikre bedre mad til alle. Det sker gennem partnerskaber og forandringsprojekter for især madprofessionelle, som gennem deres arbejde kan gøre en forskel for hverdagsmaden.

Viden som grundlag for handling

Madkulturens indsatser bygger på et stærkt fundament af viden, som bl.a. bliver formidlet i de årlige Madkultur-undersøgelser.

”For at kunne styrke madkulturen har vi brug for at forstå, hvad der driver udviklingen. Den tilgang har vi gode erfaringer med i Madkulturen. Og ved at dele vores data vil vi understøtte, at flere aktører får øje på specifikke områder, hvor maden kan vendes fra at være en del af problemet til at blive en del af løsningen for vores samfund. Fx ift. klima, fællesskaber eller ulighed i sundhed”, siger Judith Kyst.

Det nye madindeks samler resultaterne fra Madkultur-undersøgelserne fra årene 2015 til 2022, så man selv kan følge udviklingen i hovedtal om bl.a. ingredienser i aftensmaden, madlavning og holdninger til fx klimavenlig mad. Derudover kan man filtrere for forskellige befolkningsgrupper for at få mere specifikke resultater frem.

Stort datasæt

Samlet set bygger madindekset på svar fra mere end 19.000 danskere, og de bliver snart suppleret med nye data for 2023, som Madkulturen indsamler i løbet efteråret.

"Tal om mad indeholder desværre ikke alle resultater fra votres målinger. Men hvis der viser sig en spændende tendens, som skal belyses nærmere, kan vi supplere med analyser ud fra vores store bagkatalog af data om mad- og måltidsvaner", siger Judith Kyst.

Det nye madindeks findes på madkulturen.dk/tal-om-mad.

Nøgleord

Kontakter

Links

Madkulturen er en selvejende videns- og forandringsinstitution under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Vores mission er at styrke madkulturen i Danmark og dermed bidrage til at løse store samfundsudfordringer. Det gør vi gennem partnerskaber og projekter, som øger danskernes muligheder og færdigheder i relation mad og måltider. Læs mere på madkulturen.dk.

Følg pressemeddelelser fra Madkulturen

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Madkulturen

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye