Restriktioner i Nordjylland halverede rejser ind og ud af nedlukkede kommuner

Mandag den 9. november trådte en række restriktioner i kraft i Nordjylland, som bl.a. betød, at borgere i syv kommuner så vidt muligt skulle holde sig inden for egne kommunegrænser, ligesom udefrakommende blev kraftigt opfordret til at holde sig væk. Restriktionerne gjaldt Thisted, Læsø, Frederikshavn, Vesthimmerland, Jammerbugt, Brønderslev og Hjørring kommuner.
Nu giver en ny mobilitetsanalyse fra teleselskabet 3 indblik i effekten af restriktionerne. Data fra 3’s mobilnetværk viser nemlig, at trafikken ind og ud af de syv berørte kommuner faldt med 44 % mandag 9. november sammenlignet med mandagen forinden. Det største fald i antallet af rejser over kommunegrænsen sås hos Læsø Kommune, hvor faldet var på hele 49 %. I den anden ende af skalaen faldt antallet af rejser over kommunegrænsen kun 39 % i Frederikshavn og Vesthimmerlands kommuner.
”Ved at analysere anonymiseret data fra vores mobilnetværk kan vi ret præcist beregne menneskemængder og deres bevægelsesmønstre. I dette tilfælde kan en mobilitetsanalyse indikere, i hvor høj grad restriktionerne i Nordjylland har haft den tilsigtede effekt. Og netop det er et rigtig godt eksempel på, hvordan mobilitetsanalyser kan spille en vigtig rolle i at kvalificere den offentlige debat og give beslutningstagere et objektivt datagrundlag at træffe beslutninger ud fra,” siger Jesper Larsen Wagner, direktør for Business Development & Operation hos 3.
Om 3’s dataindsigter og mobilitetsanalyser
- Anonymiseret aggregeret netværksdata fra 3’s mobilnetværk gør det muligt at analysere på brugernes bevægelsesmønstre. Dataet indeholder ingen oplysninger, som hverken direkte eller indirekte kan identificere et konkret individ og dennes aktiviteter.
- Dataet er baseret på målinger af antallet af brugere på 3’s netværk i de udvalgte områder, og på den baggrund har 3 efterfølgende regnet sig frem til et estimat på den samlede mængde mennesker. Da 3’s kundegruppe og andelen af udenlandske gæster på 3’s netværk ikke er repræsentativ for den samlede befolkning, har 3 brugt en stratificeret ekstrapoleringsmetode til at nå frem til det endelige tal. Dette er en gængs teknik inden for bl.a. markedsundersøgelser.
- Analysemetoden lever op til gældende regler for persondatabehandling og følger guidelines for anonymisering fra EU-databeskyttelsesmyndighedernes arbejdsgruppe (tidligere kendt som Article-29 Working Party)
- Læs mere her: https://www.3.dk/business/losninger/wholesale/
Relaterede links
Kontakter
3's pressetelefon
Pressekontakt
presse@3.dk
31 200 202
Kundeservice
Pressekontakt
70 313 313
Billeder
Information om 3 Danmark
3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 66 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.
Følg pressemeddelelser fra 3 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 3 Danmark
3 indgår partnerskab med Arctic Wolf om digitale sikkerhedsløsninger til erhvervskunder24.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Cybersikkerhedstruslen mod danske virksomheder stiger. Derfor annoncerer 3 og Arctic Wolf, en global leder indenfor digitale sikkerhedsløsninger, i dag et nyt partnerskab, som tilbyder 3’s erhvervskunder en lang række skræddersyede sikkerhedsprodukter.
3 runder ti år med uafbrudt kundevækst i første kvartal23.4.2025 08:23:21 CEST | Pressemeddelelse
I første kvartal af 2025 runder 3 et skarpt hjørne. For med en kundevækst på ca. 30.000 nye kunder i første fjerdedel af året, afrunder 3 nemlig hele 40 kvartaler og derved ti år med konstant fremgang i kundebasen.
3 indgår samarbejde med Sol og Strand10.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kan 3 og Sol og Stand offentliggøre, at de indgår et nyt samarbejde. Det består i, at sommmerhusejere, der udlejer deres sommerbolig til feriegæster via Sol og Strand, nu får mulighed for at købe 5G-internet fra 3 til deres sommerhus til en særlig udlejerpris.
Malou Back bliver Chief Operating Officer hos 33.3.2025 05:31:00 CET | Pressemeddelelse
Pr. 1. marts 2025 udnævnes Chief Commercial Officer i 3, Malou Back, til Chief Operating Officer, COO. I samme ombæring får hun også ansvaret for 3’s Kundeservice samt OiSTER og Flexii, hvor Anthony Lim fortsat vil stå for den daglige drift.
Her tog danskerne hen i vinterferien27.2.2025 05:32:00 CET | Pressemeddelelse
Skolernes vinterferie i uge syv og otte er netop overstået. En intern opgørelse fra 3 viser, at 3’s kunder i al fald har udnyttet ferien til både at sætte kursen mod Europas skiløjper men også længere væk mod varmere himmelstrøg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum