Danskerne tilbragte påsken online i sommerhuset

Der er intet som en forlænget weekend i sommerhus tæt på skov og strand. Det skulle da lige være en forlænget weekend i sommerhus med god internetforbindelse. Det lader i hvert fald til at være holdningen blandt en stor del af de 1,3 millioner danskere, der er kunder hos teleselskabet 3.
En analyse af trafikken i 3’s mobilnet fra skærtorsdag til 2. påskedag viser en markant stigning i dataforbruget i en række sommerhusområder over hele landet. Særligt i Skagen og Marienlyst steg datatrafikken med hhv. 396 og 225 procent. Samtidig faldt dataforbruget i de større byer med ca. 30 procent henover helligdagene.
”Tendensen henover påsken viser, at fortællingen om, at der er dårligt net uden for de større byer, er klar til at komme på pension. Der var måske noget om det for 10 år siden, men vores netværkstilbud er efterhånden så godt, at man i dag kan få en fin forbindelse i det meste af landet og bevæge sig frit mellem by og land uden at miste forbindelsen. Ellers ville vi ikke kunne se påskens stigning i datatrafikken,” siger David Elsass, der er direktør for privatmarkedet hos 3.
Vi bruger ferien online
På trods af det gode vejr mange steder i landet var datatrafikken altså høj i de sommerhusområder, 3 har analyseret. Det tyder ifølge 3 på, at mange byboere ikke bare har taget familien med i sommerhus, men at hverdagens mobil- og internetvaner også er fulgt med.
”Mange forbinder sikkert sommerhus med slow living, gåture, brætspil og gode bøger, men noget tyder på, at vi faktisk er lige så meget online i sommerhuset, som når vi er derhjemme. Men det behøver ikke at betyde, at vi sidder med bøjet nakke over hver vores Facebook-feed, for vi bruger også mobilen til fællesaktiviteter, for eksempel ved at streame film og serier, som kan samle familien,” siger David Elsass.
Fakta om analysen af sommerhusområder
- Analysen er foretaget i tidsrummet fra 18. april kl. 00.01 til 22. april kl. 23.59 2019.
- Analysen er baseret på trafikken i 3’s master i de populære sommerhusområder Marienlyst, Tisvilde, Hornbæk, Rørvig, Faaborg, Blokhus/Løkken, Juelsminde, Skagen, Ebeltoft og Fanø.
- Trafikken i 3’s netværk er sammenlignet med en almindelig forlænget weekend, nemlig trafikken i perioden fra torsdag 4. april til mandag 8. april 2019.
Fakta om analysen af de større byer
- Analysen er foretaget i tidsrummet fra 19. april kl. 00.01 til 21. april kl. 23.59 2019.
- Analysen er baseret på trafikken i 3’s master i Storkøbenhavn, Odense, Aarhus og Aalborg.
- Trafikken i 3’s netværk er sammenlignet med en almindelig forlænget weekend, nemlig trafikken i perioden fra fredag 5. april til søndag 7. april 2019.
Område | Stigning i dataforbrug |
Marienlyst | 225 % |
Tisvilde | 73 % |
Hornbæk | 37 % |
Rørvig | 70 % |
Faaborg | 24 % |
Blokhus/Løkken | 172 % |
Juelsminde | 87 % |
Skagen | 396 % |
Ebeltoft | 151 % |
Fanø | 116 % |
Relaterede links
Nøgleord
Kontakter
3's pressetelefon
Pressekontakt
presse@3.dk
31 200 202
Kundeservice
Pressekontakt
70 313 313
Billeder

Information om 3 Danmark
3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 64 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af CK Hutchison Holdings Limited (60%) og Investor AB (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.
Følg pressemeddelelser fra 3 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 3 Danmark
3 indgår partnerskab med Arctic Wolf om digitale sikkerhedsløsninger til erhvervskunder24.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Cybersikkerhedstruslen mod danske virksomheder stiger. Derfor annoncerer 3 og Arctic Wolf, en global leder indenfor digitale sikkerhedsløsninger, i dag et nyt partnerskab, som tilbyder 3’s erhvervskunder en lang række skræddersyede sikkerhedsprodukter.
3 runder ti år med uafbrudt kundevækst i første kvartal23.4.2025 08:23:21 CEST | Pressemeddelelse
I første kvartal af 2025 runder 3 et skarpt hjørne. For med en kundevækst på ca. 30.000 nye kunder i første fjerdedel af året, afrunder 3 nemlig hele 40 kvartaler og derved ti år med konstant fremgang i kundebasen.
3 indgår samarbejde med Sol og Strand10.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kan 3 og Sol og Stand offentliggøre, at de indgår et nyt samarbejde. Det består i, at sommmerhusejere, der udlejer deres sommerbolig til feriegæster via Sol og Strand, nu får mulighed for at købe 5G-internet fra 3 til deres sommerhus til en særlig udlejerpris.
Malou Back bliver Chief Operating Officer hos 33.3.2025 05:31:00 CET | Pressemeddelelse
Pr. 1. marts 2025 udnævnes Chief Commercial Officer i 3, Malou Back, til Chief Operating Officer, COO. I samme ombæring får hun også ansvaret for 3’s Kundeservice samt OiSTER og Flexii, hvor Anthony Lim fortsat vil stå for den daglige drift.
Her tog danskerne hen i vinterferien27.2.2025 05:32:00 CET | Pressemeddelelse
Skolernes vinterferie i uge syv og otte er netop overstået. En intern opgørelse fra 3 viser, at 3’s kunder i al fald har udnyttet ferien til både at sætte kursen mod Europas skiløjper men også længere væk mod varmere himmelstrøg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum