Ny guide klæder forældre på til børnenes online-liv

Forældreguiden er et online-magasin, som tilbyder viden om børnenes liv, leg og læring med internettet, sociale medier og spil. Forældre kan i guiden bl.a. finde ti gode råd til, hvordan de håndterer børnenes online-liv samt en række animationsvideoer og podcasts med situationer fra hverdagslivet, som de kan spejle sig i. Hvordan forholder man sig fx til regler for skærmtid, den gode tone online og aldersgrænser på sociale medier?
”I en verden fuld af Snapchats, avatars og likes bliver mange forældre usikre på, hvordan de skal involvere sig og understøtte deres børns udvikling. Det kan være en udfordring at rådgive børnene, hvis man ikke selv har tilstrækkelig indsigt i de nye medier og forstår børns liv online. Derfor håber vi, at guiden kan hjælpe samtalen på vej mellem børn og voksne og afhjælpe nogle af de problemer, der kan opstå ved børns brug af disse medier”, siger Lisbeth Brunebjerg Holmegaard, projektleder i Medierådet for Børn og Unge.
Mange timer foran skærmen
De 7-12-årige bruger dagligt godt 3 timer på skærme, hvilket dækker over det samlede timetal for brug af smartphone, tablet, computer, spillekonsol og tv. Tendensen er, at jo ældre de bliver, desto mere skærmtid har de. De 10-12-årige har mere end 3 1⁄2 timers skærmtid dagligt. Det oplyser DR Medieforskning med resultaterne af deres undersøgelse fra 2014, som indgår i forældreguiden.
Medieforsker og ph.d. ved Aarhus Universitet, Stine Liv Johansen bidrager til forældreguiden og skriver bl.a.:
”Det er vigtigt, at man som voksen tør tale med børnene om det, de ser og oplever online. Selvom man er vokset op med digitale medier, er man ikke nødvendigvis superbruger. Man kan stadig have brug for råd og vejledning fra en voksen, som er oprigtigt interesseret i det, man selv er optaget af.”
10 gode råd om at tackle børns online-liv
- Interesser dig for dit barns online-liv ved at spørge ind til det og følge med.
- Husk at børn grundlæggende bruger medier til det samme som voksne: At søge informationer, læse nyheder, løse opgaver, lade sig underholde, spille, slappe af og være i kontakt med vennerne.
- Anerkend at digitale og sociale medier for børn er en adgangsbillet til fællesskabet.
- Overvej at indføre tidsbegrænsninger for online-brug og mediefri zoner.
- Vær selv en god rollemodel i forhold til fx tidsbegrænsning og at være nærværende.
- Lær dit barn gode online-vaner som at tale pænt, ikke dele private oplysninger som fx koder, CPR-nr. og at blokere ubehagelige personer.
- Hjælp dit barn med at løse konflikter, ligesom du ville gøre i den fysiske verden.
- Opsøg information om de sociale medier og de spil, dit barn ønsker en profil på.
- Hjælp dit barn med at indstille privatindstillinger på de sociale medier.
- Lav regler om køb af apps og køb i apps.
Fakta om guiden
Se online-guiden:
http://issuu.com/detfi/docs/foraeldreguide?e=0
Guiden fås også i en kortere version som pjece.
Se animationsvideoer:
Søndagshygge: https://vimeo.com/141519362
Legen: https://vimeo.com/142883470
Hør podcasts:
Podcast 1 - Medieforsker, ph.d Stine Liv Johansen fortæller om børns liv og leg med medier: https://vimeo.com/142891617
Podcast 2 - Tre forældre taler om deres børns mediebrug og aldersgrænser på spil og sociale medier: https://vimeo.com/142891616
Podcast 3 - Tre 10-årige taler om spil og sociale medier – regler og aldersgrænser: https://vimeo.com/142891620
Podcast 4 - Tre forældre taler om regler for deres børns mediebrug og køb af spil og apps: https://vimeo.com/142891619
Læs mere om børn og unge og deres mediebrug:
medieraadet.dk
Foto: (vedhæftet)
Fotograf Christine Louw Nielsen
Om initiativet:
Bag guiden står Medierådet for Børn og unge, Center for Digital Pædagogik og Red Barnet i samarbejde med Legetøjsbranchen LEG, LEGO® Koncernen, Microsoft, MovieStarPlanet, Stofa/SE, TDC, Teleindustrien, Telenor, teleselskabet 3, Telia og watAgame. Projektet er støttet af The Animation Workshop og EU Kommissionen under programmet Connecting Europe Facility.
For yderligere information til medierne:
Lisbeth B. Holmegaard, Medierådet for Børn og Unge på tlf. 3374 3607 eller lisbethh@dfi.dk
Nøgleord
Kontakter
3's pressetelefon
Pressekontakt
presse@3.dk
31 200 202
Kundeservice
Pressekontakt
70 313 313
Billeder
Information om 3 Danmark
3 tilbyder mobiltelefoni og dataforbindelser via 3G, 4G og 4G+ mobilnetværk. 3’s kunder er flittige brugere af data på mobilen og har i en årrække haft det største dataforbrug i Danmark. Med et tilbud om fri roaming i 43 lande via konceptet 3LikeHome ønsker 3 at være det foretrukne teleselskab for rejselystne danskere. 3 i Danmark er en del af 3 Group, som er repræsenteret i Italien, Østrig, England, Irland, HongKong, Indonesien og Sverige. 3 ejes af kinesiske CK-Hutchison (60%) og svenske Investor (40%). Læs mere om 3 Group på www.three.com og om 3 på www.3.dk.
Følg pressemeddelelser fra 3 Danmark
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra 3 Danmark
Flest anbefalinger i branchen – kunderne peger på OiSTER8.5.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I en ny, stor brancheundersøgelse foretaget af analysehuset Loyalty Group kåres OiSTER til dét teleselskab i Danmark, som har den højeste NPS-score og dermed de kunder, der er mest tilbøjelige til at anbefale OiSTER til andre. Derudover viser undersøgelsen også, at OiSTERs kunder mener, de får mest for pengene.
3 indgår partnerskab med Arctic Wolf om digitale sikkerhedsløsninger til erhvervskunder24.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Cybersikkerhedstruslen mod danske virksomheder stiger. Derfor annoncerer 3 og Arctic Wolf, en global leder indenfor digitale sikkerhedsløsninger, i dag et nyt partnerskab, som tilbyder 3’s erhvervskunder en lang række skræddersyede sikkerhedsprodukter.
3 runder ti år med uafbrudt kundevækst i første kvartal23.4.2025 08:23:21 CEST | Pressemeddelelse
I første kvartal af 2025 runder 3 et skarpt hjørne. For med en kundevækst på ca. 30.000 nye kunder i første fjerdedel af året, afrunder 3 nemlig hele 40 kvartaler og derved ti år med konstant fremgang i kundebasen.
3 indgår samarbejde med Sol og Strand10.4.2025 05:30:00 CEST | Pressemeddelelse
I dag kan 3 og Sol og Stand offentliggøre, at de indgår et nyt samarbejde. Det består i, at sommmerhusejere, der udlejer deres sommerbolig til feriegæster via Sol og Strand, nu får mulighed for at købe 5G-internet fra 3 til deres sommerhus til en særlig udlejerpris.
Malou Back bliver Chief Operating Officer hos 33.3.2025 05:31:00 CET | Pressemeddelelse
Pr. 1. marts 2025 udnævnes Chief Commercial Officer i 3, Malou Back, til Chief Operating Officer, COO. I samme ombæring får hun også ansvaret for 3’s Kundeservice samt OiSTER og Flexii, hvor Anthony Lim fortsat vil stå for den daglige drift.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum