Hun startede som syvårig - nu skal Birgitte vise sine evner som landbrugsmaskinmekaniker til EuroSkills

Da Birgitte var yngre, elskede hun at køre traktor. Nu skal hun konkurrere mod Europas dygtigste landbrugsmaskinmekanikere til EuroSkills, der begynder i denne uge.

Foto: SkillsDenmark

Navn: Birgitte Brunsgaard Jacobsen
Uddannelse: Landbrugsmaskinmekaniker
Skole: Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser
Virksomhed: Sjørup Group A/S
Alder: 21 år

Hvad går dit fag ud på?

- Det går ud på at reparere og servicere alle de maskiner, som bruges i landbruget.

Hvorfor valgte du at blive landbrugsmaskinmekaniker?

- Jeg kommer fra en gård og elskede at køre traktor sammen med min far. Da jeg var syv år gammel, var der en, som lånte min fars værksted til at bygge en traktortrækker, og jeg fik lov til at hjælpe ham. Jeg syntes, at det var virkelig fedt at skrue på maskinerne.

Hvad er det bedste ved dit fag?

- At der er meget variation i hverdagen, og at man kan lidt af alt: svejse, lave motorer, transmissioner, el og hydraulik.

Hvorfor har du sagt ja til at dyste til EuroSkills?

- Det er noget, man kun får mulighed for én gang i livet, så det vil være dumt at sige nej.

Hvordan har din omgangskreds reageret?

- Min familie er stolte af mig, de spørger meget ind til, hvad der skal ske. Det samme gør mine kolleger og venner.

Hvordan forbereder du dig?

- Jeg har fået at vide, hvilke maskiner vi kommer til at arbejde med. Så har jeg været ude hos nogle forhandlere for at se maskinerne og lære deres programmer at kende. Mekanikerne træner mig i deres maskiner derude.

Hvilke erfaringer kan du trække med fra din deltagelse i DM i Skills?

- Jeg kender til presset, og hvordan man bevarer roen. Jeg kommer nok til at føle et lidt større pres, fordi det ikke bare er mig, jeg repræsenterer, men hele Danmark.

Hvad, tror du, bliver den største udfordring?

- Det bliver nok, at jeg kan blive irriteret på mig selv under konkurrencen, fordi opgaverne er lavet, så man ikke kan nå at blive færdig.

Hvad har du af planer for fremtiden?

- Som det ser ud lige nu, vil jeg gerne fortsætte med at være landbrugsmaskinmekaniker.

Hvordan bidrager landbrugsmaskinmekanikere til den grønne omstilling?

- Vi forbedrer forbrændingsmotorer, så de ikke udleder lige så mange udstødningsgasser. Der er også mærker, som er begyndt at lave landbrugsmaskiner, som kører på el.

Landsholdsportræt af Birgitte Brunsgaard Jacobsen