København plaget af stigende antal cykeltyverier

Nye tal fra Danmarks Statistik viser en fortsat voldsom stigning i antallet af cykeltyverier i København og omegnskommunerne. Det får F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – til at efterspørge bedre værktøjer til politiet til at bekæmpe tyverierne.

Mens mange af os nød det varme forår, er cykeltyvene gået på arbejde. Både i København og i kommunerne omkring er antallet af cykeltyverier steget voldsomt. Det viser nye tal fra Danmarks statistik.

Mens der blev stjålet 3983 københavnske cykler i 2. kvartal 2022, er det tal nu steget til 4698 i 2. kvartal 2023 – en stigning på 18 pct.

- Som københavner er det jo dybt frustrerende, at man presses over på cyklen for at mindske trængsel, men samtidig ikke aner, om cyklen stadig står der, når man skal bruge den mandag morgen, siger Pia Holm Steffensen, underdirektør i brancheforeningen F&P, Forsikring & Pension

Og er cyklen først stjålet er det så godt som umuligt for politiet at finde den igen.

- Opklaringsprocenten er under én. Og det er ikke politiets skyld, for de har ikke redskaberne til at bekæmpe tyvene. Vi mener, loven skal ændres, så politiet kan standse en cykel for at kontrollere, om den er meldt stjålet i politiets register. Det må politiet ikke, som reglerne er i dag, siger Pia Holm Steffensen.

Mens København ligger på en træls førsteplads på det totale antal stjålne cykler, så er det kommuner som Albertslund og Glostrup, der har den tvivlsomme ære at være højdespringere med stigninger i antal cykeltyverier på hhv 124 og 75 procent.

Men reglerne siger, at politiet ikke må rutinestoppe en cyklist for at tjekke stelnummeret. Det må kun ske, hvis politiet kan pege på et andet kriminelt forhold – f.eks. at cyklisten kører over for rødt.

- Ikke nok med at politiet ofte står uden våben mod et stigende antal cykeltyverier. Tyvene er samtidig blevet mere målrettede og går efter de mest kostbare cykler – fx racercykler, mountainbikes, elcykler og ladcykler, siger Pia Holm Steffensen.

Hun peger på, at den gennemsnitlige erstatning for en stjålet cykel steg fra 3969 kroner i 2021 til 6195 kroner i 2022. Og blandt andet derfor mener F&P, at der skal indføres et digitalt stelnummer, der sidder under malingen på cyklen og kan aflæses med en smartphone.

- Dyre cykler er sjældent stjålet til eget brug – de blive solgt videre, så hæleren er lige så skyldig som stjæleren. Men hæleren kan være i mere eller mindre god tro. Så hvis man nemt kan tjekke om den brugte cykel, der er til salg, i virkeligheden er stjålet, så gør man jo livet som cykeltyv sværere, siger Pia Holm Steffensen.

Hun understreger i øvrigt, at hæleriparagraffen i straffeloven kan komme i brug, hvis politiet ikke kan sandsynliggøre tyveri, men blot konstatere, at sigtede enten kører på en stjålet cykel eller er taget i videresalg. Samtidig vil der bag nogle af sigtelserne kunne gemme sig tyveri af flere cykler.

- Som cykelejer kan man også selv gøre en del for, at cyklen ikke bliver stjålet. Fx gør det en forskel, om man har en ordentlig lås, låser cyklen fast til noget, eller om man tager cyklen med indenfor og dermed sørger for, at den er ude af syne for cykeltyve, siger Pia Holm Steffensen.