Pensionsbranchen er klar til samarbejde om mere skov i Danmark

Klimarådet peger på, at der skal udlægges flere arealer til skov. Pensionsbranchen står klar med de nødvendige investeringer til gavn for klimaet og vandmiljøet, hvis politikere og branche sammen kan skabe rammerne for det.

Danmarks samlede arealer er blevet gransket af Klimarådet, der i dag har fremlagt deres forslag til, hvordan Danmark bedre udnytter det samlede areal mere effektivt og til gavn for klimaet. Forslaget indbefatter bl.a. markant mere skovrejsning i Danmark over de kommende årtier. Flere og større skovarealer er afgørende for, at pensionskasserne kan investere i dansk skov.

- Klimarådets anbefalinger taler lige ind i en dagsorden, som pensionsbranche har argumenteret for længe. Vi skal have mere skov i Danmark, da rejsning af mere skov har en lang række positive gevinster for miljø og klimaet. Pensionsbranchen har længe været en aktiv spiller, men primært i udlandet, da rammerne i Danmark ikke har været gunstige for investeringer i skov i stor skala, fortæller Tom Vile Jensen, underdirektør i F&P – brancheorganisation for forsikrings- og pensionsselskaber.

Derfor er branchen positiv over for de nye anbefalinger fra Klimarådet, der har fokus på, hvordan vi bedst indretter fremtidens arealanvendel-se. Grundlaget for private investeringer i form af pensionsmidler fordrer dog, at der også skabes mere positive rammer for at investere i skov.

- Der er behov for store private og offentlige investeringer i skov, hvis vi skal nå EU's og regeringens målsætninger. Derfor er der behov for at gøre det mere attraktivt at investere i skov i Danmark. Klimarådets forslag om tilskud er et godt initiativ, men man bør også kigge ind i fx CO2-kvoter og såkaldte mitigation credits, som vi kender fra USA, siger Tom Vile Jensen.

- Med de rigtige rammer kan vi også skabe grundlag for investeringer i fx fredet skov. Derudover bør man også se ind i, om rammerne for økosystemet for skovindustrien i Danmark er godt nok ift. at få afsat tømmeret, fortæller Tom Vile Jensen.

F&P påpeger, at det er positivt, at der kommer fokus på mere skovrejsning i Danmark. Det er nødvendigt, hvis branchen skal se det som en god investeringscase. Derfor håber branchen, at Klimarådets anbefalinger medfører nogle mere konkrete politiske indsatser, så en reel udmøntning af de politiske ambitioner igangsættes.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:18:57 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE TIL SVAR VEDRØRENDE FESTIVAL - FORSIKRINGEN DÆKKER IKKE OVERSVØMMELSE I TELT.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:00:37 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE I SPØRGSMÅL OM FESTIVAL

Ny analyse: Det er blevet dyrere at opstille havvindmøller6.6.2024 18:29:36 CEST | Pressemeddelelse

Danmark har store ambitioner for havvind, som Partnerskab for Havvind støtter op om. En ny analyse viser imidlertid, at på bare to år er det blevet 13 mia. kr. dyrere at opføre en gigawatt havvind som investeringscase. Derfor er det ifølge partnerskabet afgørende, at rammevilkår for fremtidige investeringer fra virksomheder og investorer bliver forudsigelige og konkurrencedygtige – også for at kunne udvikle Danmark som Produktionsland.