Forsvarsaftale kan blive et nybrud for offentlig-privat samarbejde

Efter et længere forhandlingsforløb er der landet en stor aftale om investeringer i forsvaret. Her er det positivt, at partierne bag aftale åbner for offentligt private partnerskaber, når det kommer til at skabe bedre fysiske rammer i Forsvaret, lyder det fra pensionsbranchen.

Den nye aftale løfter den samlede økonomiske ramme i forsvarsforliget med yderligere 35,2 mia. kr. frem mod 2028. Flere værnepligtige og næsten en tredobling af perioden for værnepligt øger behovet for mere og bedre byggeri hos Forsvaret. Partierne bag forliget peger i høj grad på offentlige-private samarbejder som løsning, og det får stor opbakning fra pensionsbranchen.

- Det brede forlig udvider værnepligten markant, og det vil selvfølgelig også øge behovet for at bygge og opgradere kasernerne over hele i landet. Vi er stærkt positive over for, at aftalekredsen lægger op til offentlig-privat samarbejde, hvor pensionsbranchens erfaringer og kompetencer med byggeri kan komme i spil, siger adm. direktør Kent Damsgaard, F&P.

- Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi som branche kan løfte en stor del af opgaven med at sikre ordentlige forhold for vores værnepligtige og Forsvarets medarbejdere. Samtidig med, at vi selvfølgelig skal levere et fornuftigt afkast til de danske pensionsopsparere, siger Kent Damsgaard.

Aftalen kommer i forlængelse af, at regeringen i marts meldte ud, at den gerne ser et tættere samarbejde med pensionsbranchen om forsvarsinvesteringer.

- Rigtig mange pensionsselskaber er åbne for både flere investeringer i forsvarsindustri og et tættere samarbejde med dansk forsvar. Vi står som samfund med en kæmpeopgave i at få genopbygget vores forsvar. Det kan vi kun gøre ved at række og samarbejde. Selv om det ikke er uden dilemmaer for pensionsselskaber at investere i forsvar og sikkerhed, siger Kent Damsgaard.

Han understreger, at det er op til det enkelte pensionsselskab og deres medlemmer og kunder at vurdere, hvor og hvordan de vil investere i forsvar og evt. indgå i samarbejde med Forsvaret.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:18:57 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE TIL SVAR VEDRØRENDE FESTIVAL - FORSIKRINGEN DÆKKER IKKE OVERSVØMMELSE I TELT.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:00:37 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE I SPØRGSMÅL OM FESTIVAL

Ny analyse: Det er blevet dyrere at opstille havvindmøller6.6.2024 18:29:36 CEST | Pressemeddelelse

Danmark har store ambitioner for havvind, som Partnerskab for Havvind støtter op om. En ny analyse viser imidlertid, at på bare to år er det blevet 13 mia. kr. dyrere at opføre en gigawatt havvind som investeringscase. Derfor er det ifølge partnerskabet afgørende, at rammevilkår for fremtidige investeringer fra virksomheder og investorer bliver forudsigelige og konkurrencedygtige – også for at kunne udvikle Danmark som Produktionsland.