Region Midtjylland oplever stigning i antal indbrud

Efter en gunstig udvikling med færre indbrud i Danmark er tallet i starten af 2024 på vej den i den forkerte retning. Især region Midtjylland trækker tallet op. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik og F&P – forsikrings- og pensionsbranchen.

Rawf8

Region Midtjylland topper listen over antal indbrud pr 100.000 indbyggere, og dermed en af de regioner, der er med til at trække landsgennemsnittet op efter en længere årrække med en nedadgående kurve.

Det viser en ny opgørelse fra F&P – forsikrings- og pensionsbranchen – baseret på tal fra Danmarks Statistik.

Mens de fleste regioner har oplevet færre indbrud i første kvartal 2024 i forhold til samme periode sidste år, så er det gået lige modsat i Region Midtjylland, der i de første tre måneder af 2024 har oplevet 988 indbrud mod 825 året før.

- Indbruddene sker især i den største by, Aarhus, og de kommuner, der ligger lige rundt om. Men der er ikke nogen entydig forklaring på, hvorfor det er sådan, siger Pia Holm Steffensen, underdirektør, F&P.

Region Hovedstaden har også oplevet en stigning i antallet af indbrud i forhold til første kvartal sidste år fra 932 til 1146 indbrud i årets første tre måneder.

Men pr 100.000 indbyggere overhaler Region Midtjylland Region Hovedstaden.

Region Midtjylland har 72 indbrud i almindelig beboelse pr 100.000 indbyggere, mens Region Hovedstaden har 60.

Og situationen kalder på handling, mener F&P.

- Regeringen spillede lige inden årsskiftet ud med en tryghedspakke der bl.a. vil sætte ind overfor indbrud og hæleri med et digitalt register over tyvekoster – og det samarbejder vi med Det Kriminalpræventive Råd, BoTrygt, politiet, Forbrugerrådet Tænk og Justitsministeriet om at udforme. Registret vil gøre livet svært for tyvene og forhåbentlig lettere og mere trygt for forbrugerne, når man f.eks. køber brugt, fordi man får mulighed for at tjekke, om der er tale om hælervarer, siger Pia Holm Steffensen.,

Hun opfordrer til også selv at gøre en indsats som boligejer for at gøre livet surt for indbrudstyvene:

- Sørg for at sætte ordentlige låse på døren og sikrede hasper på vinduerne. Forsikringsselskaberne har masser af gode råd – så brug dit selskab, siger hun

5 gode råd mod indbrud:

1) Gode låse og sikre vinduer: Sikring af døre og vinduer og solide låse er den bedste måde at holde tyven ude på. Se på din bolig med tyvens øjne, så du finder de svage steder, inden tyven gør det.

2) Tilslut dig Nabohjælp: Hent Nabohjælps app og dan netværk med naboerne. På den måde kan I gøre jeres område trygt og fri for indbrud.

3) Hils på fremmede: Sig hej til fremmede på din vej. Ser du biler, der ikke hører til, og som ser ud til at lede efter noget, så spørg, om du kan hjælpe med noget. Tyve kan ikke lide opmærksomhed!

4) Hæk og hegn: Sørg for at tyven ikke kan bruge hæk, hegn og buskads som dække for indbrud. Naturlige overvågning fra naboer og folk, der går forbi på fortovet, er et godt supplement til sikre døre, vinduer.

5) Lys og alarmer: Timerstyret indendørslys, sensorstyret udendørslys og lydalarmer kan supplere indbrudssikre døre og vinduer.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:18:57 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE TIL SVAR VEDRØRENDE FESTIVAL - FORSIKRINGEN DÆKKER IKKE OVERSVØMMELSE I TELT.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring18.6.2024 14:00:37 CEST | Pressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvad man skal være opmærksom på, når man tager afsted på sommerens festivaler? Om indboforsikringen dækker skade på cyklen, hvis man vælter? Og om rejseforsikringen dækker, hvis flyselskabet fx går konkurs? VIGTIG RETTELSE I SPØRGSMÅL OM FESTIVAL

Ny analyse: Det er blevet dyrere at opstille havvindmøller6.6.2024 18:29:36 CEST | Pressemeddelelse

Danmark har store ambitioner for havvind, som Partnerskab for Havvind støtter op om. En ny analyse viser imidlertid, at på bare to år er det blevet 13 mia. kr. dyrere at opføre en gigawatt havvind som investeringscase. Derfor er det ifølge partnerskabet afgørende, at rammevilkår for fremtidige investeringer fra virksomheder og investorer bliver forudsigelige og konkurrencedygtige – også for at kunne udvikle Danmark som Produktionsland.